Obozy mają podział na poziomy trudności - poniżej podam buildy:
Stary Obóz (najłatwiejszy):
Bardzo łatwy (dla graczy, którzy pierwszy raz grają w serię Gothic): Cień->Strażnik->Najemnik->Mag Wody->Nekromanta
Łatwy (dla graczy, którzy grali w inne części, ale pierwszy raz grają w G1): Cień->Mag Ognia->Mag Wody->Nekromanta
Nowy Obóz (pośrodku):
Średni (dla tych, którzy przeszli grę 1 lub 2 razy): Szkodnik->Najemnik->Mag Wody->Nekromanta
Obóz Bractwa (najtrudniejszy):
Trudny (dla weteranów Gothica, którzy przeszli tę grę kilka razy): Nowicjusz->Strażnik Świątynny->Najemnik->Mag Wody->Nekromanta
Osobiście znam chyba wszystkie sekrety Gothica 1 i ukończyłem go wiele razy, ale dołączam najczęściej do Nowego Obozu. Nie dlatego, że z Bractwem bym sobie nie poradził, tylko dlatego, że tam mieszkają najbardziej spoko ludzie (Gorn, Lee, Buster, Sharky, Lares, Horacy), oczywiście poza kilkoma wyjątkami (Lewus, Ryżowy Książę, Butch, Krzykacz). Stary Obóz wyróżnia się naprawdę wrednymi typami. Takimi jak Bloodwyn, Fletcher, Grim, Herek, Kyle czy sam Gomez. Są tam jeszcze ludzie, na których (mimo wszystko) bardzo trzeba uważać. Chodzi mi głównie o Wrzoda. Większość Sekty to świry. Guru są zarozumiali, Baala Netbeka pozostawię bez komentarz, bo nawet Wrzód jest normalniejszy, Schrat zwiał z Obozu, ale i tak sprawia wrażenie dziwaka, Baal Isidro polazł do Nowego Obozu i od tamtej chwili wiecznie chodzi narąbany. Dlatego NO wydaje mi się najnormalniejszy.