Magia w Gothic III
Gothic III jest częścią serii znacznie różniącą się od swoich „starszych sióstr”, jednak podstawy świata gry pozostały te same. Nie inaczej ma się rzecz z magią. Jest ona podzielona między trzech potężnych braci, bogów świata Gothic: Innosa, Adanosa i Beliara.
Magii może używać każdy śmiertelnik, w postaci zwojów magicznych. Są one jednorazowe – po użyciu znikają z naszego ekwipunku. Nabyć można je u handlarzy, głównie magów. Niemniej jest to bardzo niewygodne, więc jeśli mamy zamiar dużo używać magii, musimy zainwestować w wiedzę magiczną i uczyć się czarów. Tym właśnie różni się magia Gothica III od tej w poprzednich częściach – nie jest ona już zamknięta w runach. Uczymy się czarów, jak każdej umiejętności. Magii Innosa i Beliara możemy się uczyć w przeznaczonych do tego kapliczkach tychże bogów, rozsianych po całym kontynencie. Wiedzą na temat Magii Adanosa mogą podzielić się z nami jedynie Magowie Wody i Druidzi. Jednak i nie wszystkie czary są dostępne dla wszystkich. Najpotężniejsze czary z każdego rodzaju magii są dostępne dopiero dla Bezimiennego, kiedy podąży on jedną z dróg zakończenia wojny bogów.
Z magii korzystają również paladyni, dzięki czystej magii zawartej w Ognistych Pucharach, kiedy im je podarujemy i przywrócimy ich wygasłą moc.
Magia występuje wszędzie wokół nas, gdziekolwiek się nie znajdziemy na kontynencie Myrtany. Jednak najbardziej sławnym i okazałym skutkiem magii jest magiczna bariera roztaczająca się wokół Vengardu, stolicy Królestwa Myrtany i siedziby króla Rhobara II. Powstała dzięki czarom kilku Magów Ognia i mocy zaklętej w Berle Varantu.
Podział magii oraz czary i umiejętności
Magia Ognia (Dominacji)
Domeną Innosa, boga ognia i światła, jest Magia Ognia. Zawiera ona czary oparte na żywiole ognia, a także lecznicze lub „codzienne”. Mistrzami tej magii są Magowie Ognia.
Czary Ognia:
Światło
Ulecz chorobę
Leczenie trucizny
Leczenie
Uleczenie innych
Przywołanie ognistego miecza
Kula ognia
Fala płomieni
Wypędzenie zła
Ognisty deszcz
Błogosławiony oręż
Słowo Dominacji.
Magia Wody (Przemiany)
Darem Adanosa dla ludzi jest Magia Wody. Są to czary oparte na naturze, a także na ładzie i harmonii. Wykorzystują one także żywioł wody. Znawcami Magii Wody są Druidzi oraz Magowie Wody.
Czary Wody:
Przywołanie zwierząt
Telekineza
Oswojenie
Przywołanie goblina
Lodowa lanca
Forma zwierzęca
Sen
Fala mrozu
Eksplozja lodu
Przywołanie golema
Otwieranie zamku
Bąbel czasu
Burza Gradowa.
Czarna Magia (Przywołania)
Beliar, bóg śmierci, wojny i wszelkiego zła, dał swoim wyznawcom magię, która miała pomóc im na wojnie, w zastraszaniu oraz torturowaniu. Dlatego ludzie bali się tych czarów, przez co zyskały one miano Czarnej Magii. Tajniki Magii Przywołania znają Czarni Magowie z pustyni oraz Nekromanta Xardas.
Czary Przywołania:
Przenieś chorobę
Trucizna
Błyskawica
Mgła
Terror
Żądza krwi
Amnezja
Przywołanie szkieletu
Noc w dzień
Przywołanie demona
Przywołanie błyskawicy
Podróż duszy
Armia Ciemności.
Umiejętności magiczne
W grze Gothic III możemy nauczyć się wielu umiejętności, wspomagających naszą magię. Są to:
Walka kosturem
Walka kosturem II
Walka kosturem III
Kostury magiczne
Ulepszanie szat
Szybka nauka
Druid
Mag Ognia
Mag Wody
Mroczny Mag
Regeneracja many
Nauczyć ich mogą nas Magowie wszystkich bogów oraz Druidzi.
Magowie
W grze Gothic III występuje bardzo wielu magów i trudno byłoby wszystkich ich opisać. Dlatego poniżej opisani zostaną jedynie najważniejsi mistrzowie magii z gry.
Magowie Ognia
Dargoth – Mag Ognia, sprawuje pieczę nad biblioteką w Klasztorze Magów Ognia w Nordmarze. Mówi nam o księdze zwanej „Kronikami Dominacji”, zawierającej informacje na temat zaginionego Artefaktu Adanosa.
http://img293.imageshack.us/i/dargoth.png/
Milten – młody, choć już doświadczony przez życie Mag Ognia. Jest jednym z najlepszych przyjaciół Bezimiennego. Niegdyś był żołnierzem króla, później postanowił wstąpić na ścieżkę maga. Przez całe uniwersum pomaga i walczy u naszego boku. W przyszłości: „Milten pozostanie w klasztorze i nadal będzie studiować pisma Pradawnych. Jako stary, siwy człowiek stanie się najmądrzejszym z mądrych i zacznie przekazywać swą ogromną wiedzę studentom.”
http://img713.imageshack.us/i/milten.png/
Altus – Arcymag Ognia, zarządca całego Klasztoru Magów Ognia w Nordmarze. Jest tajemniczy, nie wiemy o nim wiele. Jak sam mówi, jest alchemikiem.
http://img709.imageshack.us/i/altus.png/
Karrypto – Arcymag Magii Ognia. Jest najwyższym rangą Magiem na całym kontynencie. Urzęduje w komnacie nad salą tronową króla Rhobara. Jako jeden z niewielu rozpoznaje w Bezimiennym Wybrańca bogów.
http://img46.imageshack.us/i/karrypto.png/
Magowie Wody
Saturas – przywódca wszystkich koczowników i Magów Wody. ”Kiedyś poprowadzi koczowników drogą Wiecznego Wędrowca”. Można go spotkać w ruinach Świątyni Al-Shedim.
http://img267.imageshack.us/i/saturas.png/
Vatras - wysoki rangą Mag Wody. Tak naprawdę jest potężniejszy od Saturasa, lecz nie został przywódcą Magów Wody. Zawsze gotowy wesprzeć Bezimiennego. Można go spotkać jako więźnia Asasynów w Lago.
http://img266.imageshack.us/i/vatras.png/
Nefarius – potężny Mag, kolejny bliski przyjaciel Bezimiennego. Na kontynencie opowiada nam o wielkim wojowniku Pradawnych, Haran-Ho. Prosi nas o zaprowadzenie do grobowca, po czym może nas nauczyć potężnego czaru Adanosa. Można go spotkać w oazie na północ od Ishtar.
http://img94.imageshack.us/i/nefarius.png/
Myxir - znawca historii Pradawnych, bardzo mądry Mag Wody. Razem z Saturasem bada ruiny Al-Shedim, dostarcza nam też informacji na temat Artefaktu Adanosa ukrytego w Nordmarze.
http://img716.imageshack.us/i/myxir.png/
Riordian - kolejny uczony, pierwszy, którego spotykamy na kontynencie rozjaśnia nam kilka spraw. Można go spotkać w górach daleko na południe od Bragi.
http://img685.imageshack.us/i/riordian.png/
Cronos - stary znajomy Bezimiennego, ma wiele magicznych artefaktów na sprzedaż. Spotykamy go przy jaskini w paśmie górskim biegnącym wzdłuż drogi z Mora Sul do Bakareshu.
http://img413.imageshack.us/i/cronos.png/
Merdarion - także wielki naukowiec, interesuje się tajemnicą teleportacji. Ma pieczę nad świątynią Mora Sul. Znajduje się w jaskini skalnej niedaleko Mora Sul.
http://img10.imageshack.us/i/merdarion.png/
Mroczni magowie
Nafalem - jeden z Czarnych magów Zubena. Przez długi okres czasu przebywał w Ishtar, lecz późnej przeniósł się do Bragi, gdzie miał zarządzać miastem i pilnować, by w mieście panował spokój, a daniny były regularnie płacone.
http://img841.imageshack.us/i/nafalem.png/
Amul - Czarny Mag i sługa Beliara. Przebywa w olbrzymim mieście Bakaresh, gdzie na dziedzińcu wygłasza nauki o Beliarze i potędze Asasynów.
http://img5.imageshack.us/i/amul.png/
Tizgar - władca miasta Bakaresh i opiekun świątyni. Na ogół przesiaduje w sanktuarium Beliara. Jest jednym z najpotężniejszych mrocznych magów Zubena. Ma kłopoty z koczownikami z oazy i on zleca nam zadanie pozbycia się najeźdźców.
http://img580.imageshack.us/i/tizgar.png/
Zuben – najważniejszy i najpotężniejszy z Czarnych Magów. Władca Królestwa Varantu, zarządca Ishtar oraz przede wszystkim Wybraniec Beliara. Dzięki jego pomocy możemy objąć ścieżkę Beliara.
http://img442.imageshack.us/i/zuben.png/
Xardas – jedyny spotykany w grze nekromanta. Był współtwórcą bariery wokół Górniczej Doliny.
W trzeciej części serii okazuje się, że stał się on mentorem orków i pomógł im wygrać wojnę z królem Rhobarem.
Nekromanta jest mentorem Bezimiennego. Otacza go troską, pomaga mu, a przy tym darzy go niezwykłym szacunkiem – z wzajemnością. Jako pierwszy dostrzegł w Bezimiennym Wybrańca.
Xardas jest niezwykle potężny oraz genialny. Ma tajemniczy plan, który realizowany był przez całą sagę. Chce on skończyć odwieczną wojnę bogów. Wykorzystuje przy tym Bezimiennego. Aby tego dokonać, po wygnaniu Śniącego i zabiciu smoków, trzeba zniszczyć Artefakty Adanosa. Można dokonać tego jedynie w Wielkim Piecu w Nordmarze. Jeśli zdecydujemy się to zrobić, wraz z Xardasem opuścimy ten świat i przez ukryty portal przeniesiemy się do Niezbadanych Krain, a wojna bogów dobiegnie końca…
Ciekawostką jest to, że osiągnął on szósty krąg magii, podczas gdy Saturas i Corristo byli dopiero adeptami piątego kręgu.
http://img39.imageshack.us/i/xardas.png/