Najtrudniej jest zostać Magiem. By dostać się do Klasztoru i z miejsca zacząć jako Nowicjusz, musisz złożyć ofiarę w postaci owcy i 1000 sztuk złota. Potem czeka cię Próba Ognia. Jest ona bardzo ważnym testem, razem z rywalami (także starającymi się o status Maga Ognia) dostajecie do wykonania trzy zadania, po jednym od każdego członka Rady Magów Ognia. Tylko jeden, wybraniec Innosa podoła wszystkim zadaniom, inni poniosą klęskę, a nawet mogą zginąć. Władzę w Klasztorze sprawuje wysoka Rada Magów Ognia, w jej skład wchodzą Serpentes, Ulthar i najwyższy rangą Pyrokar (ciekawostka: to on przekazał Bezimiennemu w Gothic I list dla Magów Ognia, podczas gdy wrzucano go za barierę). Magowie wyznają pierwszego boga, Innosa, a Paladyni służą im ochroną i pomocą. Możesz się (a właściwie musisz) nauczyć kręgów magii (maksymalnie sześciu), każdy z kręgów posiada swoje czary odpowiednie do zaawansowania i prawie każdą runę musisz sam stworzyć (wcześniej ucząc się jej). Mag Ognia głównie posługują się magią, ale słyszano też, że dobrze władają dwuręcznym orężem. Najłatwiej jest pod koniec gry, gdy pokonanie 10 orków zajmuje sekundę, wystarczy posłużyć się Deszczem Ognia, czy Masowym Zniszczeniem.