Moja Krucjata chyba skończona, powinny być wszystkie księgi:
ASTRONOMIA
Miejsce Magii w ziemskim porządku
W centrum wszechświata znajduje się Morgrad, co zawiera cztery żywioły - ziemię, wodę, ogień i wiatr. Morgrad, co jest wiecznym niespokojnym sercem Beliara. A nad nim rozciąga się strefa niebios.
W odwiecznej hierarchii kosmosu człowiek stoi pośrodku. Jego dusza pozwala mu doświadczać łask niebiańskich, ale jego ciało stworzone z substancji Morgradu. Jest więc człowiek odzwierciedleniem całego świata.
Orbity wszystkich planet, czyli drogi, jakie pokonują, okrążając Morgrad zmieniają się nieznacznie z upływem lat. Pewnym jest zatem, iż cały wszechświat zmierza powoli do jakiegoś celu.
Obserwując ruch księżyca na nocnym niebie, ustaliliśmy długość roku i stworzyliśmy pierwszy kalendarz.
--------------------
MAGICZNA RUDA
Najlepszą rudę do wyrobu wszelkiego rodzaju oręża znaleźć można w dolinie Khorinis. Wykutą z niej broń cechuje niebywała wytrzymałość. Pokłady rudy występują zwykle głęboko pod ziemią, lecz głupcem ten, kto nie podejmie trudu wydobycia jej na światło dzienne. Niewiele jest takich skarbów na świecie...
Magiczna broń przebije każdy pancerz i pogruchocze każdą tarczę. Zaiste, królewski to oręż i królewską cenę trzeba zapłacić za choćby sztylet wykuty z tego szlachetnego kruszcu. Takoż surową cenę płacą górnicy pracujący w kopalniach. Rudę niełatwo jest oddzielić od skalnych pokładów, tak jakby z całych sił walczyła, by pozostać w łonie matki Ziemi.
--------------------
KRWIOPIJCY
Ale w miejscu, gdzie grunt jest podmokły a powietrze wilgotne, krwiopijcy zbierają się stadami, zwabione zapachem potu żywych istot. Swoimi żądłami uśmiercają ofiary i ucztują na ich krwi.
Myśliwi z bagien nauczyli się pozyskiwać żądła tych drapieżców. W tym celu nacinają wnętrzności krwiopijców i usuwają ostrożnie żądło wraz z otaczającą ją tkanką. Następnie zeskrobują niejadalne mięso...
--------------------
ARCANUM ŻYWIOŁÓW
Wiele badań przeprowadzono, głowiąc się nad zależnością magii od wszelakich żywiołów. W rezultacie przyjęto, iż jest ona - magia - ostatecznym, najpotężniejszym żywiołem ze wszystkich. Wszak to dzięki niej magus może kształtować pozostałe siły natury wedle swojego własnego upodobania.
Każdy żywioł, w swej najczystszej formie, ujawnia powiązania z magią. Oczywiście, naturalne manifestacje takich powiązań należą do rzadkości i są skrzętnie poszukiwane.
Zdolność magusa do kontrolowania potęgi żywiołów stanowi ostateczny dowód, iż magia jest najczystszym i najwspanialszym dobrem obecnym w naszej egzystencji.
--------------------
ALMANACH
Rozdział 23
Ogniskowanie mocy
Magia skumulowana w kamieniu ulega wielokrotnemu wzmocnieniu zanim wyzwolą ją słowa zaklęcia. To, czy efekt trwały czy tylko chwilowy, zależy wyłącznie od maga.
Tym samym po wyzwoleniu energii, kamień staje się jeno pustą, pozbawioną mocy skorupą.
Słowa, które należy wypowiedzieć, aby uwolnić moc kamienia, nie powinny być zagadką dla większości adeptów sztuk magicznych. W dzisiejszych czasach, nawet formuły pozwalające tchnąć magię w nowy artefakt spowszedniały.
Ale tylko nieliczni mają umiejętności potrzebne do ponownego naładowania kamienia. Te prastare formuły są pilnie strzeżonym sekretem arcymistrzów magii.
Zatem, Mędrcze - otwórz swą duszę na słowa starożytnej potęgi.
--------------------
Arcanum Golum - Tom I
======================
(Magia Golemów) ;
Tylko ktoś, kto choć raz stawił czoła ucieleśnieniu żywiołów, jakim jest Golem, zrozumie lęk i respekt, jaki istoty te budzą wśród najmężniejszych nawet podróżników.
Kamienny Golem
.............
Te kamienne kolosy są niemal niezniszczalne. Żaden miecz, topór czy łuk nie jest w stanie wyrządzić mu poważniejszej krzywdy.
Jedyne doniesienia o zwycięskiej walce stoczonej z Golemem pochodzą z zapisków bezimiennego najemnika. Opisał on ak potężnymi ciosami wojennego młota udało mu się rozbić potężnego nieprzyjaciela w drobny pył.
--------------------
Arcanum Golum - Tom II
======================
Lodowy Golem
.............
Lodowe Golemy przypominają trochę swych kamiennych krewniaków i są równie niebezpieczne. Zwyczajna broń ześlizguje się po ich lodowej powierzchni, nie wyrządzając mu najmniejszych szkód.
Podróżnik, który stanie oko w oko z takową bestią musi baczyć na lodowy dech stwora, jeśli nie chce zostać zamieniony w sopel lodu.
Powszechnie znany jest dokument, w którym jeden z Magów Ognia opisuje swoją potyczkę z lodowym Golemem. Co ciekawe, zdaniem maga, walka nie nastręczała mu zbytnich trudności.
Ognisty Golem
.............
Według dawnych doniesień, golemy ognia obdarzone są parzącym dotykiem o niszczycielskiej sile.
Kilka lat temu grupa myśliwych stawiła czoła jednemu z owych potworów, i choć wynik starcia pozostaje nieznany, mówi się, że ogniste golemy podatne są na zaklęcia błyskawic i zimna.
--------------------
TAJNIKI MAGII
Magia nie zamieszkuje w ciele samego magusa. Jeśli on raczej jako zmyślny rzemieślnik, a ona jako narzędzie jego. Takoż początkujący magus uczy się jak oną moc okiełznać i kierować nią wedle swojej woli.
Jego duch nadaje owej mocy pożądany kształt, ogniskuje ją i wreszcie uwalnia. W takich chwilach dusza magusa wznosi się ponad nasz świat i spoziera na Drugą Stronę, gdzie stoi pałac potęgi, którą on kształtuje i przekazuje.
Barthos z Laran
--------------------
SZTUKA WALKI
Od 2000 lat nauki mistrzów kształtują rozwój sztuki walki.
Zręczność, opanowaniem szybkość, zdolność obserwacji i błyskawicznego podejmowania decyzji - wszystkie te umiejętności należy bezustannie doskonalić.
Jedynie doskonała koordynacja ruchów i zachowanie właściwej postawy pozwolą na prawidłowy rozwój twych umiejętności.
Przesłanie duchowych i cielesnych nauk Mistrza przetrwało wiele lat.
Jego niepospolity sukces był natchnieniem dla kolejnych pokoleń.
Świat zmieniał się bez przerwy, ale idealna harmonia sił duchowych i sprawności ciała pozostała niezmienną.
--------------------
PRAWDZIWA MOC
Święta powinność Mędrca
Ta potęga odróżnia magusa od zwykłego śmiertelnika. Władny wykorzystywać boską moc, magus jeśli spod tych wszystkich praw natury, które dotyczą ludzi prostych i królów jednako.
Gdy Magus osiągnie poziom, który pozwoli mu wykroczyć poza granice ludzkiej egzystencji, wstępuje do świata niedostępnego zwykłym śmiertelnikom, Może przełamać bariery czasu i przestrzeni, i nawet Śmierć - ostateczna bariera - nie jest mu straszna.
--------------------
BITWA O WARANT I
...ale sprytny Rhobar postanowił zaatakować. Zebrał swoje siły i kazał im nękać słabszą, prawą flankę nieprzyjaciela. Nie tracąc chwili, król pchnął najlepsze swe oddziały na wroga i przebił się przezeń niczym miecz przecinający męża.
Wojska królewskie parły zatem bez wytchnienia w stronę Varant. Rhobar wiedział wszak, że jedyna szansa ocalenia leży w rozbiciu armii nieprzyjaciela i niedopuszczeniu do połączenia sił Gellona i Lukkora.
Najpierw jednak kazał przeciąć lich linie zaopatrzenia...
Gelloin poległ a jego armia poszła w rozsypkę. Ale Rhobar nie zamierzał dać przeciwnikowi chwili wytchnienia i rzucił swe siły na pozostałe oddziały wroga. Tu jednak Lukkor rzucił się na królewskich znienacka i zadał straszliwy cios wyczerpanym wojskom Rhobara...
--------------------
BITWA O VARANT II
Wojna była skończona. Varant straciło swe morskie porty, tak potrzebne dla zaopatrywania armii. Król Rhobar nie tracił więcej czasu na polu bitwy, lecz zostawił swych generałów, by ci rozprawili się z niedobitkami nieprzyjaciela. Varraniczycy posiadali już tylko jedno ognisko oporu, zgromadzone wokół Lukkora, najpotężniejszego generała całego narodu, który umiejętnie zamienił porażkę w zwycięstwo.
Ale teraz jego armia znalazła się w potrzasku. Sytuacja zdała się być beznadziejna, choć jego wojska przewyższały siłę królewską liczbą i wyposażeniem. Oto jeden z Myrtańskich bohaterów, mężny generał imieniem Lee, zwabił przeciwnika w pułapkę. Na podmokłej, bagnistej ziemi ciężka kawaleria Lukkora nie miała szans w starciu ze zwinnymi ze żołnierzami Lee. Zdziesiątkowane oddziały Varantu wkrótce musiały uznać wyższość przeciwnika.
Lukkor został pokonany.
--------------------
Chromanin I
-----------
Ten, który zechce wyrzec się ścieżki występku i błędu i zechce podążać drogą prawa i porządku, pozna prawdziwe źródło mojej potęgi. Dane mu będzie użyć jej, by skruszyć ogniwa tego świata i posiąść najwyższą z nagród - Chromanin.
Mędrzec stara się zobaczyć sprawę w jej całości, nim zdecyduje się podjąć trudy wyzwania.
--------------------
CHROMANIN II
-----------
Wizje Chromanina tajemne głosy z zamierzchłej przeszłości, rozjaśniły mój umysł. Nie porzucę ich za żadne skarby tego śwata. Mój los będzie odtąd związany z nimi.
To, co kiedyś rozdzielono, zostanie znów połączone po bolesnej chwili rozłąki.
--------------------
CHROMANIN III
-----------
O, starożytni Bogowie! Jak to możliwe, że niegodny śmiertelnik, jakim bez wątpienia jestem, otrzymał tak cenne dziedzictwo waszej potęgi! Obym tylko nie zbłądził słowem lub uczynkiem i nie stracił mego skarbu!
Mądry rybak próbuje czasem szczęścia po drugiej stronie jeziora.
--------------------
CHROMANIN IV
-----------
Nie śmiem nawet marzyć o znalezieniu się w pobliżu potężnego Chromanina. Dni płaczu odeszły w niepamięć. Tek niewiele dzieli mnie od osiągnięcia absolutnej perfekcji!
Zapomniano już czyny tych, co niegdyś weszli na pokład.
--------------------
CHROMANIN V
-----------
Ale nie będę sam kroczył po tej ścieżce. Zaszczyt przypadł mi, ale muszę się podzielić mą potęgą z tymi, którzy okażą się godni, aby podążyć w moje ślady. Mam tylko nadzieję, że mnie odnajdą...
Znajdziesz mnie tam, gdzie wszystko się zaczęło.
--------------------
CHROMANIN VI*
--------------------
PIERWSZY KRĄG
----------------
Gdy bogowie obdarzyli ludzkość magicznymi mocami, nauczyli ich również sporządzać runy. Wierni wyznawcy przejęli zatem od swych panów zaszczytne zadanie wytwarzania tych świętych artefaktów i zaczęli je wykorzystywać. Krąg, do którego należy mag, określa, jak zaawansowanymi zaklęciami może się on posługiwać.
Światło
...............
Pierwszy dar Innosa dla ludzkości. Lśniąca kula rozświetla bezpośrednie otoczenie maga.
Koszt mana: 1
Sopel lodu
...............
Pocisk magicznej energii.
Koszt Mana: 1
Ognisty pocisk
...............
Pocisk magicznego Ognia.
Koszt mana: 1
--------------------
DRUGI KRĄG
Wszelka magia czerpie z magicznych zdolności jej użytkownika, zwanego odpowiednio MAGIEM.
Każde wykorzystanie magicznego zaklęcia kosztuje maga część jego mocy. Ich zapas nazywany bywa ilością mana.
Uzdrowienie
...............
Adanos ujrzał, że ludzie są śmiertelni i wiedział, że jest to wolą Beliara. I rzekł: Nie sprzeciwię się woli Beliara, ale dam za to ludziom dar uzdrawiania.
To zaklęcie uzdrawia maga.
Zaklęcia czerpiące
Koszt mana: 10
--------------------
TRZECI KRĄG
---------------
Niektóre zaklęcia można naładować pełną dawką energii magicznej. Nazywamy je zaklęciami odnawialnymi.
Inne zaklęcia działają tak długo, jak mag udziela im swojej energii mana. Te z kolei nazywane są zaklęciami inwestecyjnymi.
Kula ognia
...............
Drugi dar Innosa dla dzieci Ognia. Potężny, magiczny pocisk, spopielający ofiary.
Zaklęcie odnawialne.
Koszt mana: 5
Bryła lodu
...............
Ofiara otoczona zostaje bryłą lodu. Zaklęcie pochodzi z Kręgu Wody.
Koszt mana: 3
Piorun kulisty
...............
Potężny pocisk magiczny.
Koszt mana: 5
--------------------
CZWARTY KRĄG
-----------
Magia Teleportacji
...............
Szczególna natura tych zaklęć leży w tym, iż choć zawarte są w runach, korzystać z nich może każda odoba obdarzona mocą magiczną. Magiczne formuły zostają wyzwolone w sposób natychmiastowy, zaś samo zaklęcie teleportacji nie jest w żaden sposób ograniczone.
Ognista burza
...............
Podobnie jak w Kuli Ognia, energia tego zaklęcia kierowana jest przeciwko kolejnym ofiarom.
Zaklęcie odnawialne.
Koszt mana: 10
Grom
...............
Magiczna energia przeskakuje od jednej ofiary do drugiej. Zdarza się, że nawet mag może paść ofiarą tego zaklęcia!
Koszt mana: 25
Śmierć ożywieńcom
...............
To zaklęcie przeznaczone jest do walki z piekielnymi zastępami ożywnieńców.
Koszt mana: 5
--------------------
PIĄTY KRĄG
-----------
Deszcz ognia
...............
Święty Ogień niesie zagładę wszystkim znajdującym się w pobliżu maga.
Koszt mana: 15
Lodowa fala
...............
Magiczna fala lodu zamraża grupę nieprzyjaciół na krótki okres czasu, uniemożliwiając im ruch i zadając obrażenia. Zaklęcie z Kręgu Wody.
Koszt mana: 8
--------------------
SZÓSTY KRĄG
Tchnienie śmierci
...............
Oddech Beliara.
Zaklęcie to potrafi natychmiast powalić nawet najpotężniejsze istoty.
Koszt mana: 5
Pierścień śmierci
...............
Nie zachowały się prawie żadne zapiski o runie zawierającej magiczną moc URIZIELA. Wiadomo tylko, e pochodzi ona wprost od Beliara.
--------------------
MĄDROŚĆ BOGÓW I
Wysłuchajcie słów bożych, bo pragną oni, byście ich wysłuchali. Przestrzegajcie praw bożych. bo chcą oni, byście ich przestrzegali. Czcijcie kapłanów bożych, bo oni są wybrańcami łaski...
Słowa Innosa: A gdybyście nie mogli ich pojąć, nie odrzucajcie słów kapłanów, bo głoszą oni moją mądrość. Gdyż ja jestem Słońcem na niebie, światłem i życiem na Ziemi. A wszystko, co wrogiem jest Słońca, jest i moim wrogiem, i zostanie wygnane do krainy wiecznej ciemności.
Słowa Adanosa: Życjcie i pracujcie, bo dzień stworzono po to, by mąż mógł żyć i pracować. Szukajcie wiedzy, byście mogli przekazać ją synom swoim, gdyż taka jest wola moja. Ale strzeżcie się, bo człek leniwy zostanie wygnany do krainy wiecznej ciemności.
Słowa Beliara: A ktokolwiek wystąpi przeciw woli bożej, ze mną będzie miał do czynienia. Na jego ciało ból ześlę okrutny, a jego duch pójdzie ze mną do krainy wiecznej ciemności.
--------------------
MĄDROŚĆ BOGÓW II
O zaraniu dziejów: Na początku nie było dnia ani nocy, i żadne żywe stworzenie nie przemierzało świata.
Wtedy pojawił się Innos, a jego blask padał na Ziemię. Innos obdarzył świat darem życia. Ale żadne stworzenie nie śmiało spojrzeć w twarz Innosa, więc dobry bóg stworzył Słońce. Lecz mimo to, jasność była zbyt wielka, toteż Innos podzielił się na dwoje i tak powstał Beliar.
Beliar stworzył noc. Teraz człowiek mógł wreszcie żyć, lecz nie wiedział, jak. Dlatego Innos podzielił się po raz wtórny i tak powstał Adanos. Adanos przyniósł ludziom (brak tekstu)**
Dlatego Innos postanowił zostawić ludzkość pod opieką Adanosa i udał się na spoczynek. Lecz Beliar płonął z zazdrości, gdyż ludzie bali się go i nie oddawali mu czci. Tedy postanowił Beliar stworzyć człowieka, który modliłby się tylko do niego. Ale człowiek ów był jako wszyscy inni bał się Beliara i nie oddawał mu czci. Bóg nocy rozzłościł się i zabił człowieka krzycząc: Dobrze! Bójcie się mnie zatem, ale cześć oddacie mi, choćby po śmierci. Tymi słowy ustanowił Beliar Śmierć - kres żywota ludzkiego.
---------------------
MĄDROŚĆ BOGÓW III
Innos pozwolił, by ludzie mogli go usłyszeć i przemawiać do niego. Pozwolił im również czynić cuda i nazwał je magią. Dzięki magii. ludzie zaczęli zmieniać świat wedle swego upodobania, jedni mądrze, inni głupio. Widząc to, Innos zabrał dar maggi ludziom głupim i pozostawił go w rękach ludzi światłych.
Obdarzył ich również innymi łaskami, czyniąc swoimi kapłanami i nadając im miano magów.
Ludzie czcili kapłanów Innosa i oddawali im cześć, ale wielu magów odwróciło się od Innosa i uciekło się pod opiekę jego boskiego brata - Adanosa. Kasta magów uległa rozbiciu. Ci, którzy podążali za bogiem mądrości nazwali siebie magami Kręgu Wody. Wyznawcy Innosa nazywani zaś byli Magami Ognia.
--------------------
DAR OD BOGÓW
Z dawien dawna człek próbował zgłębić naturę i genezę sztuk magicznych. Jeno gdzie rozpocząć takie poszukiwania? Czy magię można w ogóle opisać? Próżno szukać równie niespójnego zjawiska we świecie: wszak magia jednako leczy i zabija, tworzy i niszczy.
Gdzie zatem szukać tej nieopisanej potęgi? Magia jest tym, czym jest - najpotężniejszym i najwspanialszym darem, jaki człowiek otrzymał od bogów. Baczcie jeno, by dar ów rychło nie stał się przekleństwem, gdyż nieliczni będą w stanie zrozumieć magię i wykorzystać ją do własnych celów. Inni sami zostaną wykorzystani.
--------------------
WSZECHPOTĘŻNA SZTUKA
Księga dla tych, co w sztukach magicznych uczeni są.
Umiejętności magusa wzrastają z czasem. Najpierw jest jako ziarno zboża, które trzeba chronić, by nie zmarniało. Lecz wkrótce ziarno wypuszcza kiełki, stając się piękną rośliną.
Z każdym nowym dniem roślina staje się większa i silniejsza. Tak samo jest z magusem. Na początku nauki jego siły są wątłe, lecz z czasem okrzepnie, stając się potężniejszym. Ciągłe dążenie do absolutnej perfekcji powinno być nadrzędnym celem każdego adepta magii. Ziarno potęgi dane im przez bogów jest bowiem najcenniejszym darem, jakie śmiertelnik może otrzymać.
* - 6 Chromanin jest pusty - to nie bug!
** - tekst w grze jest obcięty!
Mam nadzieję, że to wszystko.