ruszaj górską ścieżką. Po drodze zajrzyj do jaskini przy jeziorku i pogadaj z Lesterem. Wróć na ścieżkę. Zatrzyma cię typ pragnący wciągnąć cię w pułapkę. Zabij go, zanim dołączy do kumpli. Potem rozpraw się z pozostałą dwójką. Górska droga doprowadzi cię do majątku Lobarta. Stąd już tylko krok do miasta Khorinis.
Jak dostanę się do Khorinis?
PODPOWIEDŹ 2. Sposobów jest kilka:
1) Strażników daje się przekupić. Niezbędne 100 sztuk złota zdobędziesz, przeszukując stodołę Lobarta. W razie potrzeby sprzedaj Cantharowi zebrany złom i ziółka.
2) Canthar oferuje ci dokument zapewniający wstęp do miasta. W zamian chce, byś pomógł mu w delikatnej sprawie. Chodzi o skompromitowanie konkurencyjnej handlarki. Nawet jeśli weźmiesz dokument, możesz wykręcić się potem z niewygodnego zadania.
3) Do miasta wejdziesz, podając się za rolnika. Odpowiedni strój sprzeda ci Lobart. Dostaniesz upust za: zerwanie buraków, pomoc Malethowi, przyniesienie Hildzie patelni i zorganizowanie wódki dla pracujących w polu parobków.
4) Szatę rolnika da się także ukraść. Leży w skrzyni domu Lobarta. Meleth powie ci, jak tłumaczyć się przy bramie.
Jak dotrzeć do paladynów?
PODPOWIEDŹ 3. Paladyni rezydują w górnym mieście. Wstęp tam mają jedynie członkowie jednej z trzech gildii. Czas, abyś wybrał jedną z dróg kariery: kapłana-maga, paladyna lub też łowcy smoków.
Jak zostanę paladynem?
PODPOWIEDŹ 4. Nim dostąpisz zaszczytu włożenia paladyńskiej zbroi, musisz stać się strażnikiem miejskim. Do straży zaś przyjmują jedynie mieszkańców miasta. Z kolei status obywatela Khorinis zdobywa ten, kto ma w mieście stałą pracę. Zacznij zatem od najęcia się na czeladnika u jednego z rzemieślników: kowala Harada, alchemika Constantino lub garbarza Bospera. Pracę dostaniesz, wypełniając zadanie odpowiedniego mistrza i uzyskując zgodę trzech innych rzemieślników.
1) Stolarz Thorben wstawi się za tobą, gdy pobłogosławią cię kapłan Vatras (naucza przed świątynią Adannosa) i kapłan Daron (krząta się na targowisku). Vatras pobłogosławi cię, gdy opowiesz mu prawdę. Nie próbuj go oszukać, bo wtedy jedynym sposobem zdobycia błogosławieństwa będzie datek pieniężny. Daron żąda tym więcej, im zasobniejszy jest twój mieszek. Przed rozmową warto odłożyć monety.
2) Handlarz Matteo chce, byś pomógł mu odzyskać dług od Gritty - krewnej Thorbena. Pogadaj z dziewczyną, a gdy zacznie marudzić, zasugeruj sprzedaż kobiecego majdanu. Oszustka natychmiast zwraca dług! Zdaj relację Matteo i Thorbenowi.
3) Kowal Harad żąda dowodu męstwa. Za takowy uznaje zdobycie broni orka. Ponoć jeden z nich kręci się wokół miasta. Faktycznie w jednej z jaskiń w pobliżu wschodniej bramy siedzi ork z tresowanym wilkiem. Początkującemu ciężko go jednak pobić. Wybierz się raczej do jaskiń, na północ od miasta. Tam znajdziesz porzucony orczy topór. W tym samym miejscu siedzą bandyci - cel innego zadania zlecanego przez Harada.
4) Alchemik Constantino, zajęty swymi miksturami, bez problemu daje ci swe błogosławieństwo. Dopiero gdy chcesz zostać jego uczniem, żąda przyniesienia kilkunastu ziół. Jeden z handlarzy na targowisku powie ci, gdzie szukać roślinek.
5) Garbarz Bosper szepnie za tobą słówko, gdy przyniesiesz mu sześć wilczych skór. Jeśli chcesz polować samemu, naucz się "skórowania" zwierząt. Skóry da się także ukraść z namiotów i domostw. Wybierz się do majątku Onara, a po drodze odwiedź obóz łowiecki przy gospodzie "Pod Martwą Harpią".
Czyim czeladnikiem mam zostać?
PODPOWIEDŹ 5. Najlepszy, unikatowy fach oferuje Constantino. Jako alchemik przerabiasz zioła na mikstury. Przepisy znajdujesz w księgach. Jedyna korzyść z pracy u Bospera to możliwość sprzedaży skór po dobrej cenie. Najmniej zyskuje czeladnik Harada. Wykuwania broni można się bowiem bez problemu nauczyć w majątku Onara.
PODPOWIEDŹ 6. Gdy jako czeladnik uzyskasz status obywatela, zgłoś się do Lorda Andre. Zadeklaruj chęć wstąpienia do straży, a natychmiast otrzymasz nominację i służbowy strój.
Jak zostanę magiem-kapłanem?
PODPOWIEDŹ 7. Jeśli wybierzesz drogę rozwoju duchowego, najbardziej będą ci potrzebne... pieniądze. Aby w ogóle wejść do klasztoru, musisz złożyć w darze owcę i 1000 sztuk złota. Zwierzę kupisz od pastucha Pepe w majątku Onara, ale nim przyprowadzisz owcę do klasztoru, oczyść drogę z potworów.
Mapa świata: 1. Wieża Xardasa; 2. Gospodarstwo Lobarta; 3. Khorinis; 4. Gospoda; 5. Klasztor; 6. Majątek Onara; 7. Majątek Sekoba; 8. Majątek Bengara; 9. Wrota do Kolonii; 10. Latarnia; 11. Krąg rytualny.
PODPOWIEDŹ 8. W klasztorze przyszłego nowicjusza czeka kilka zadań:
1) Parlan każe ci sprzątnąć piwnice. To kiepska robota, zatem szukasz frajerów, którzy zrobią to za ciebie. Pierwszego kandydata znajdziesz w kościele. Wystarczy z nim dobrze pogadać. Kolejny stoi przed kościołem - daj mu 50 sztuk złota. Trzeci zdolny sprzątacz to Babo. Pomoże ci, jeśli przyniesiesz mu papier od Goraxa. Kupujesz go lub otrzymujesz za darmo jako podziękowanie za wykonanie zadania dla Neorasa. Ostatni z potencjalnych pomocników już zamiata piwnice. Porozmawiaj z nim jednak, aby podnieść go na duchu.
2) Gorax chce, abyś zaopatrzył wszystkich nowicjuszy w strawę dla ciała. 14 kiełbas ze spiżarki załatwia sprawę.
3) Alchemik Neoras szuka siedmiu ziół i receptury. Roślinki rosną w pobliżu wielkiego mostu przed bramą. Receptura leży w spiżarce, do której klucz daje ci Gorax.
4) Gorax wysyła cię z transportem wina do gospody. Sprzedajesz towar oberżyście Orlanowi i odnosisz pieniądze do zleceniodawcy.
5) Marduk chce, byś pomodlił się za paladynów. Czemu nie, to nic nie kosztuje.
6) Sergio prosi, abyś pomógł Isgarothowi uporać się z czarnym wilkiem, który kręci się przy kaplicy.
PODPOWIEDŹ 9. Po wypełnieniu kilku z powyższych zadań Parlan wpuszcza cię do biblioteki. Przeczytaj dokładnie księgę o magii ognia. Udaj się do kościoła i porozmawiaj z trójką najwyższych kapłanów. Weź od Dyriana zaklęcie usypiające i zastosuj je na zakonniku strzegącym świętego młota. Opuść świątynię i powędruj na północ w rejon oznaczony na mapie wizerunkiem czarnego trolla. Drogę zastąpi ci golem. To potężny przeciwnik, ale wystarczy raz przyłożyć mu świętym młotem. Ważne, by wróg nie zdążył cię trafić. Gdy dotrzesz do jeziora, skieruj się w prawo. Odszukaj jamę, w której skrył się nowicjusz. Pokonaj go i zabierz ze skrzyni kamień runiczny. Wróć do klasztoru i naucz się od Hyglasa konstruowania run. Kup niezbędne składniki u Goraxa i stwórz własną runę. Teraz zgłoś się do Pyrokara, który mianuje cię Magiem Ognia.
ruszaj górską ścieżką. Po drodze zajrzyj do jaskini przy jeziorku i pogadaj z Lesterem. Wróć na ścieżkę. Zatrzyma cię typ pragnący wciągnąć cię w pułapkę. Zabij go, zanim dołączy do kumpli. Potem rozpraw się z pozostałą dwójką. Górska droga doprowadzi cię do majątku Lobarta. Stąd już tylko krok do miasta Khorinis.
Jak dostanę się do Khorinis?
PODPOWIEDŹ 2. Sposobów jest kilka:
1) Strażników daje się przekupić. Niezbędne 100 sztuk złota zdobędziesz, przeszukując stodołę Lobarta. W razie potrzeby sprzedaj Cantharowi zebrany złom i ziółka.
2) Canthar oferuje ci dokument zapewniający wstęp do miasta. W zamian chce, byś pomógł mu w delikatnej sprawie. Chodzi o skompromitowanie konkurencyjnej handlarki. Nawet jeśli weźmiesz dokument, możesz wykręcić się potem z niewygodnego zadania.
3) Do miasta wejdziesz, podając się za rolnika. Odpowiedni strój sprzeda ci Lobart. Dostaniesz upust za: zerwanie buraków, pomoc Malethowi, przyniesienie Hildzie patelni i zorganizowanie wódki dla pracujących w polu parobków.
4) Szatę rolnika da się także ukraść. Leży w skrzyni domu Lobarta. Meleth powie ci, jak tłumaczyć się przy bramie.
Jak dotrzeć do paladynów?
PODPOWIEDŹ 3. Paladyni rezydują w górnym mieście. Wstęp tam mają jedynie członkowie jednej z trzech gildii. Czas, abyś wybrał jedną z dróg kariery: kapłana-maga, paladyna lub też łowcy smoków.
Jak zostanę paladynem?
PODPOWIEDŹ 4. Nim dostąpisz zaszczytu włożenia paladyńskiej zbroi, musisz stać się strażnikiem miejskim. Do straży zaś przyjmują jedynie mieszkańców miasta. Z kolei status obywatela Khorinis zdobywa ten, kto ma w mieście stałą pracę. Zacznij zatem od najęcia się na czeladnika u jednego z rzemieślników: kowala Harada, alchemika Constantino lub garbarza Bospera. Pracę dostaniesz, wypełniając zadanie odpowiedniego mistrza i uzyskując zgodę trzech innych rzemieślników.
1) Stolarz Thorben wstawi się za tobą, gdy pobłogosławią cię kapłan Vatras (naucza przed świątynią Adannosa) i kapłan Daron (krząta się na targowisku). Vatras pobłogosławi cię, gdy opowiesz mu prawdę. Nie próbuj go oszukać, bo wtedy jedynym sposobem zdobycia błogosławieństwa będzie datek pieniężny. Daron żąda tym więcej, im zasobniejszy jest twój mieszek. Przed rozmową warto odłożyć monety.
2) Handlarz Matteo chce, byś pomógł mu odzyskać dług od Gritty - krewnej Thorbena. Pogadaj z dziewczyną, a gdy zacznie marudzić, zasugeruj sprzedaż kobiecego majdanu. Oszustka natychmiast zwraca dług! Zdaj relację Matteo i Thorbenowi.
3) Kowal Harad żąda dowodu męstwa. Za takowy uznaje zdobycie broni orka. Ponoć jeden z nich kręci się wokół miasta. Faktycznie w jednej z jaskiń w pobliżu wschodniej bramy siedzi ork z tresowanym wilkiem. Początkującemu ciężko go jednak pobić. Wybierz się raczej do jaskiń, na północ od miasta. Tam znajdziesz porzucony orczy topór. W tym samym miejscu siedzą bandyci - cel innego zadania zlecanego przez Harada.
4) Alchemik Constantino, zajęty swymi miksturami, bez problemu daje ci swe błogosławieństwo. Dopiero gdy chcesz zostać jego uczniem, żąda przyniesienia kilkunastu ziół. Jeden z handlarzy na targowisku powie ci, gdzie szukać roślinek.
5) Garbarz Bosper szepnie za tobą słówko, gdy przyniesiesz mu sześć wilczych skór. Jeśli chcesz polować samemu, naucz się "skórowania" zwierząt. Skóry da się także ukraść z namiotów i domostw. Wybierz się do majątku Onara, a po drodze odwiedź obóz łowiecki przy gospodzie "Pod Martwą Harpią".
Czyim czeladnikiem mam zostać?
PODPOWIEDŹ 5. Najlepszy, unikatowy fach oferuje Constantino. Jako alchemik przerabiasz zioła na mikstury. Przepisy znajdujesz w księgach. Jedyna korzyść z pracy u Bospera to możliwość sprzedaży skór po dobrej cenie. Najmniej zyskuje czeladnik Harada. Wykuwania broni można się bowiem bez problemu nauczyć w majątku Onara.
PODPOWIEDŹ 6. Gdy jako czeladnik uzyskasz status obywatela, zgłoś się do Lorda Andre. Zadeklaruj chęć wstąpienia do straży, a natychmiast otrzymasz nominację i służbowy strój.
Jak zostanę magiem-kapłanem?
PODPOWIEDŹ 7. Jeśli wybierzesz drogę rozwoju duchowego, najbardziej będą ci potrzebne... pieniądze. Aby w ogóle wejść do klasztoru, musisz złożyć w darze owcę i 1000 sztuk złota. Zwierzę kupisz od pastucha Pepe w majątku Onara, ale nim przyprowadzisz owcę do klasztoru, oczyść drogę z potworów.
Mapa świata: 1. Wieża Xardasa; 2. Gospodarstwo Lobarta; 3. Khorinis; 4. Gospoda; 5. Klasztor; 6. Majątek Onara; 7. Majątek Sekoba; 8. Majątek Bengara; 9. Wrota do Kolonii; 10. Latarnia; 11. Krąg rytualny.
PODPOWIEDŹ 8. W klasztorze przyszłego nowicjusza czeka kilka zadań:
1) Parlan każe ci sprzątnąć piwnice. To kiepska robota, zatem szukasz frajerów, którzy zrobią to za ciebie. Pierwszego kandydata znajdziesz w kościele. Wystarczy z nim dobrze pogadać. Kolejny stoi przed kościołem - daj mu 50 sztuk złota. Trzeci zdolny sprzątacz to Babo. Pomoże ci, jeśli przyniesiesz mu papier od Goraxa. Kupujesz go lub otrzymujesz za darmo jako podziękowanie za wykonanie zadania dla Neorasa. Ostatni z potencjalnych pomocników już zamiata piwnice. Porozmawiaj z nim jednak, aby podnieść go na duchu.
2) Gorax chce, abyś zaopatrzył wszystkich nowicjuszy w strawę dla ciała. 14 kiełbas ze spiżarki załatwia sprawę.
3) Alchemik Neoras szuka siedmiu ziół i receptury. Roślinki rosną w pobliżu wielkiego mostu przed bramą. Receptura leży w spiżarce, do której klucz daje ci Gorax.
4) Gorax wysyła cię z transportem wina do gospody. Sprzedajesz towar oberżyście Orlanowi i odnosisz pieniądze do zleceniodawcy.
5) Marduk chce, byś pomodlił się za paladynów. Czemu nie, to nic nie kosztuje.
6) Sergio prosi, abyś pomógł Isgarothowi uporać się z czarnym wilkiem, który kręci się przy kaplicy.
PODPOWIEDŹ 9. Po wypełnieniu kilku z powyższych zadań Parlan wpuszcza cię do biblioteki. Przeczytaj dokładnie księgę o magii ognia. Udaj się do kościoła i porozmawiaj z trójką najwyższych kapłanów. Weź od Dyriana zaklęcie usypiające i zastosuj je na zakonniku strzegącym świętego młota. Opuść świątynię i powędruj na północ w rejon oznaczony na mapie wizerunkiem czarnego trolla. Drogę zastąpi ci golem. To potężny przeciwnik, ale wystarczy raz przyłożyć mu świętym młotem. Ważne, by wróg nie zdążył cię trafić. Gdy dotrzesz do jeziora, skieruj się w prawo. Odszukaj jamę, w której skrył się nowicjusz. Pokonaj go i zabierz ze skrzyni kamień runiczny. Wróć do klasztoru i naucz się od Hyglasa konstruowania run. Kup niezbędne składniki u Goraxa i stwórz własną runę. Teraz zgłoś się do Pyrokara, który mianuje cię Magiem Ognia.
PODPOWIEDŹ 20. Jedyny sposób to zdobycie serc czterech smoków. Ruszaj do Kolonii. Najpierw jednak odwiedź zamek oraz dokładnie wypytaj Garonda i Orica. Oni sporo wiedzą o przerośniętych gadach. Za każdym razem nim zabijesz smoka załóż amulet i porozmawiaj z gadem. Po pokonaniu potwora zabierz jego serce i wróć do zamku. Korzystając z aparatury alchemika, umieść serce w amulecie. Pogadaj z Oricem.
Gdzie ukryły się smoki?
PODPOWIEDŹ 21. Oto galeria potworów według rosnącej skali wyzwania. Najsłabszy gad Pandrodor siedzi na bagnach na zachód od zamku. Kolejny - Pedrakhan - skrył się w fortecy na południowym-wschodzie. Drogę do niego obsadzili jaszczuroludzie i orkowie. By dostać się do potwora, wspinasz się wysoko, aż do jamy nad obeliskiem. Trzeci rywal - Feomathar - czeka przy wulkanie na wschód od zamku. Po drodze eksterminujesz ogniste warany. Ostatniego gada - Finkregha - znajdziesz w północno-zachodniej części mroźnej doliny. Strzegą go śnieżne golemy.
Jak pokonać smoki?
PODPOWIEDŹ 22. Jeśli chcesz samemu walczyć z potworami, poruszaj się bardzo szybko, unikając magicznych ataków. Jako wojownik podejdź do smoka jak najbliżej i zasyp go gradem błyskawicznych ciosów. Jeśli jesteś biegłym szermierzem, gad nie będzie miał szansy na wyprowadzenie ataku.
PODPOWIEDŹ 23. Do rozprawy z gadami możesz zatrudnić pomocników. Jednym z nich jest Biff czekający koło wejścia do Doliny. Inni pomocnicy to Rod i Cipher czający się w pobliżu smoka Pandrodora. Walcząc grupą, staraj się ściągnąć ataki potwora na siebie. Będziesz unikał magicznych pocisków, a reszta zespołu postara się ubić bestię. Bez obaw - punkty doświadczenia i tak dostaniesz tylko ty.
Rozdział 5
Amulet odzyskał moc. Co teraz robić?
PODPOWIEDŹ 24. Musisz odszukać przywódcę smoków, który ponoć ukrył się w Irdorath. Cóż to za miejsce? Odwiedź Pyrokara, potem idź do wieży Xardasa. Stojący przed nią Lester przekaże ci list. Wróć do Pyrokara, który da ci klucz do piwnic klasztoru. W środku przeczytaj list Xardasa i księgę leżącą na prawo od stołu alchemika. Użyj jednej z piwnicznych lamp, by odkryć tajne przejście. W lochu rozpraw się z demonami. Zabierz morską mapę, księgę i kamień runiczny. Poczytaj o tworzeniu run teleportacyjnych.
Jak dostanę się na wyspę Irdorath?
PODPOWIEDŹ 25. Potrzebujesz statku i załogi dowodzonej przez dobrego kapitana.
PODPOWIEDŹ 29: Załoga już czeka w porcie. Czas się zaokrętować.
Kto ma zostać kapitanem?
PODPOWIEDŹ 26. Do wyboru są trzej morscy weterani:
1) Stary Jack przesiaduje w porcie Khorinis. Poprowadzi okręt, jeśli pozbędziesz się bandytów z jego latarni i znajdziesz mu zastępcę (porozmawiaj z Brianem - pomocnikiem kowala).
2) Torlof z dworu Onara chce, byś wpuścił orków do zamku w Kolonii. Jeśli zdecydujesz się na tak szalony krok, odbierz klucz jednemu ze strażników bramy i otwórz skobel. Orkowie wedrą się do środka, a Torlof chętnie zostanie kapitanem.
3) Trzeci kandydat to Jorgen czekający przed klasztorem. Chce dołączyć do zakonu, ale Pyrokar każe mu dowieść swej wartości i usunąć demona z wieży Xardasa. Pobij stwora, a pozyskasz kapitana Jorgena.
Gdzie najmę załogę?
PODPOWIEDŹ 27. Na statek zabierasz od pięciu do dziewięciu marynarzy. Wybierasz ich spośród 12 kandydatów. Oto pełna lista: Diego, Lares, Vatras (Khorinis), Lee, Gorn, Bennet, Angar (majątek Onara), Wilk (majątek Bengara), Milten (klasztor), Mario (gospoda), Lester (wieża Xardasa), Biff (Kolonia).
PODPOWIEDŹ 28. Może się zdarzyć, że część z powyższych rekrutów już nie żyje bądź jest na ciebie obrażona. Masz wtedy mniejszy wybór. Zabierz jednak jak najwięcej marynarzy, zwracając uwagę na ich umiejętności. Przydatne są leczenie Vatrasa czy możliwość szkoleń. Pamiętaj, że Mario to przyszły zdrajca.
Gdzie jest statek?
PODPOWIEDŹ 29. Popłyniesz na wielkim galeonie zacumowanym w porcie Khorinis. Jeśli jesteś paladynem lub magiem, wejdziesz na pokład bez problemów. Wystarczy zagadnąć strażników. Jako łowca smoków masz do wyboru dwie drogi:
1) Wpuścić orków do zamku w Kolonii (patrz podpowiedź 26).
2) Kupić fałszywe dokumenty od Lee lub Onara i przedstawić je sędziemu z Khorinis.
Rozdział 6
Jak mam się dostać do serca wyspy?
PODPOWIEDŹ 30. W komnacie herszta orków chwyć za pochodnie, które otworzą tajne przejście. Za drzwiami czeka smok Feodaron. Jego serce umieść w amulecie Oko Innosa.
Jak przekroczę wąwóz?
PODPOWIEDŹ 31. Z okna wieży strzel do przełącznika. W ten sposób opuścisz zwodzony most. To jedyna droga.
Jak dostać się do krypty?
PODPOWIEDŹ 32. Klucz odbierzesz Acholowi. Zabierz run z czarem: zniszczenie zła. To wspaniała broń przeciwko nieumarłym. Przez kryptę wiedzie tylko jedna droga. W środku czeka cię seria ciężkich walk oraz kilkakrotne manipulowanie dźwigniami i przyciskami. Wejścia do wielkiej sali strzeże mroczny mag. Przy jego ciele znajdziesz pergamin z zaklęciem. Odczytaj go, a otworzysz masywne wrota.
Jak pokonać ostatniego smoka?
PODPOWIEDŹ 33. Rozpocznij od rozmowy (musisz mieć Oko Innosa z sercem Feodarona). Z nieumarłym smokiem łatwo się uporać, stosując zaklęcie: zniszczenie zła. Chwała pogromcy smoków! Świat został ocalony.