Cywilizacja i medieval to dwie bardzo różne gry. Medieval to polączenie gry turowej z strategią w czasie rzeczywistym. Na początku gry, jako przywódca kraju w średniowiecznej europie musimy wywalczyć sobie miejsce na świecie.
Oprócz konfliktów z naszymi sąsiadami, zdażają się wydarzenia losowe takie jak wypad do europy złotej ordy, zaraza itp.
Na mapie turowaj rozbudowywyuję się miasta, zawiera sojusze, wywołuję wojny czy rozpoczyna bitwy, wtedy gra prznosi nas na mape strategiczna tzw bitewną. Wtedy to musimy dobrze dowodzić armią, aby wygrać potyczkę.
Medieval to gra warta uwagi, nie jest to typowa strategia w której buduje się bodunki później armie i z całym impetem atakuje wroga aż w końcu po bitwie w której nie ma chodź za grosz taktyki, następuję kolejna misja która praktycznie nie różni się niczym.
Podaczas bitew w medievalu, bardzo ważna jest taktyka i umiejętnośc wykorzystania danej jednostki w walce.
Co do cywilizacji to zupełnie inna gra, nie przenosi nas ona w czasy średniowiecza lecz wszystkich epok począwszy od prehistori do dalekiej nam przyszłości.
A więc z początku gracz wybiera państwo i mape w której chce grać. Po rozpoczęciu gry gracz ma do dyspoziji jedną jednostkę, są tpo osadnicy, wtedy trzeba wybrać odpowiedznie miejsce do zalożenia miasta (można wybrać samemu, choć można także wybrać miesjce wskazane przez grę). Po tych krokach mamy już miasto, teraz pozostaje wybudować armie, następnych osadników aby budować naspępne miasta i tajk powoli aż do stworzenia, ogromnego imperium które morze zając cały świat.
Porównując Medieval jest typową grą taktyczną, z dołożeniem gry ekonomicznej, znowu cywilizacja to typowa gra ekonomiczna w której trzeba skolonizować cały świat, ma ona jednak możliwości taktyczne.
No cóż to tyle o grach, i jeśli o mnie chodzi to polecam ci medievala, nie twierdzę jednak, że cywilizacja gorsza, też zasługuję na uwagę. Ale wygrywa Medieval, jakoś lepiej się w niego gra, no i nie jest znowu aż tak trudny.