Historia pewnej loterii – Ralf Marczinczik

RoMek

Niewolnik systemu
Członek Załogi
Dołączył
7.5.2008
Posty
4856
The Art of Gothic 3 to kolekcjonerski album, który zawiera szkice, grafiki i rendery z gier z serii Gothic. Ralf Marczinczik jako kierownik graficzny Piranha Bytes, w trakcie produkcji Gothic 3 gromadził wszystkie materiały, które z biegiem czasu zazwyczaj po prostu się gubią. Po 3 latach prac zebrała się z nich dokumentacja na niemal 200-stronnicową książkę.

Powstały jej dwie wersje: jedna będąca częścią Edycji Kolekcjonerskiej, ograniczona przez wydawcę do 100 stron. Druga, The Art of Gothic 3, obejmująca całość skompletowanych archiwaliów. Pełna wersja została wydana w języku niemieckim; wydrukowano też egzemplarze w języku angielskim.

Po kilkunastu latach Ralf Marczinczik wykonał pracę archiwisty raz jeszcze. W trakcie przeprowadzki w 2022 znalazł w archiwum swojego domu szkice, plakaty i inne pamiątki. Uznał, że jest ich niewiele. Jednak jak pisał, jego siostrzenica Jenny, przekonała go, by w końcu oddał je fanom serii. Poświęcę jej osobny akapit.

W raz z dwoma znajomymi z forum World of Gothic opracował formułę, w jakiej powinny zostać przekazane. Nie chciał, by stały się przedmiotem spekulacji. Chciał, by dotarły również w ręce fanów, którzy nie mają zbyt wiele pieniędzy. Tak powstała loteria „Ralfs Rumpelkammer” (pl. „Graciarnia Ralfa”) organizowana przez członka forum World of Gothic, JudgeKyle przy pomocy administratora Don Estebana.

artofgothic3
Okładka The Art of Gothic 3. Utrzymuje styl pudełek z grą.

Fanty​


W sumie do wylosowania było 102 przedmiotów: szkiców, scenorysów, plakatów i naszyjników. Przedstawiamy je poniżej z podziałem na gry, do których zostały stworzone. Niektóre z nich są w więcej, niż jednym egzemplarzu, dlatego pokazaliśmy mniej niż 102 zdjęcia. Do tego nie pokazaliśmy wisiorka z maską Śniącego – skupiliśmy się na oryginalnych pracach Ralfa.

Są to głównie szkice, ale zawierają również opisy – i podpis twórcy. Aby wygodnie je przeglądać, wystarczy, że klikniecie pierwsze zdjęcie z galerii. Potem możecie już używać strzałek na klawiaturze.

Galerii jest w sumie trzy: Gothic 1, Gothic 3 i Risen. Tak, nie ma szkiców do drugiej części serii. Ralf Marczinczik nie brał udziału w pracach nad nią, co jest jednym z powodów dla których różni się ona od swojej poprzedniczki. Szkice był tworzone w trakcie produkcji Gothic 1, Gothic 3 i Risen.

Zanim przejdziecie dalej, proponuję wykonać mały test. Tak jak fani Gothica w 2023 roku, wybierzcie 5 fantów, które chcielibyście wygrać. Ich oznaczenia (numery) podane są na górze, lub dole zdjęcia. W kolejnym akapicie dowiecie się, które z nich najbardziej podobały się graczom w trakcie loterii, i czy pokrywają się z Waszymi typami.

Gothic​

001 G1
Na górze napisane jest „Gothic 1 oryginalna koncepcja”. Z ceną podaną w Euro.
002 G1
W lewym górnym rogu widzimy słowo „Templer”, czyli „Strażnik Świątynny”. Bardzo męskie przedstawienie, jednak bez twarzy, więc prawdopodobnie pomysł został porzucony w trakcie tworzenia.
003 G1
„NL Magier/Mittel”. „NL” czyli „Neues Lager”, więc „Nowy Obóz”. „Magier” to „mag”. A „Mittel” to „średni”.
Po prawej stronie widzimy napis „Braunes Leder”, więc „brązowa skóra”.
005 G1
„Oberwelt” to dosłownie „górny świat”. Chodzi o rejony Kolonii Karnej, które nie są w podziemiach. „Fahrstuhlgondel” to „wyciąg gondolowy”. Możliwe, że miał służyć do wymiany towarów ze światem zewnętrznym.
006 G1
Tatuaże na głowie wskazują, że mógł być to Strażnik Świątynny.
007 G1
Symbol „NL” już znamy. „Gardist” to „strażnik”, a „Leicht” to „lekki”.
008 G1
009 G1
010 G1
„ORG” to skrót od „Organisator”, a więc „organizator”. Tak nazywano bandytów na pewnym etapie prac. „Schwer” to „ciężki”.
011 G1
„Hellbraune” więc „jasnobrązowe”. „Grosse Leder-flicken” – duże, skórzane naszywki.
012 G1
Widzimy dwa napisy w języku orków. Jeden z nich na zwisającym pasie oznacza „TRUTH” czyli „PRAWDA”. Drugi to „WISDOM” czyli „MĄDROŚĆ”.
014 G1
Jest tu trochę do tłumaczenia, ale obiekt na szkicu jest latarnią.
015 G1
„Langhaus/Querschnitt”, czyli „nawa/przekrój”. Miała znajdować się w Nowym Obozie.
016 G1
Szkic ciała kopacza. Na plecach widoczne blizny zapewne od poganiających strażników.
017 G1
W prawym, dolnym rogu widzimy wyjaśnienie, jak wyświetlane mają być tekstury trawy. Tekstura w 2D ma być widoczna w przestrzeni.
019 G1
„Wachturm”, więc „wieża strażnicza”.
020 G1
Mostek, wariant 1. Narysowany 27 października 1998 roku.
021 G1
Bardzo widoczny jest tu niebieski kolor. W sekcji „Niebieskie ślady” poznacie wyjaśnienie jego użycia, wprost od Ralfa Marczinczika.
022 G1
Na szerokim kołnierzu jest napisane: „NEWBELIVE” – brakuje tu litery „E” po „I”. Oznaczałoby to wtedy „NOWAWIARA”. Możliwe, że na niewidocznej części kołnierza miało być jeszcze „R”, a napis oznaczałby wtedy „NOWICJUSZ”.
023 G1
Skrót „NL” wskazuje, że jest to szkic jaskini mieszkalnej Nowego Obozu.
024 G1
025 G1
Koncept kuźni w Nowym Obozie. Jak mogliśmy się przekonać w trakcie gry, nie został zaimplementowany.
026 G1
Według opisu jest to mag. Więcej dowiedziecie się o nim w sekcji „Zagadkowy szkic”.
027 G1
Kopacz. Rysunek 016 może sugerować, że oplatające go bandaże zakrywają rany po biczowaniu.
028 G1
„Bogenschütze” oznacza „Łucznik”. Na koszuli widzimy symbol oka Horusa, o którym więcej będzie w sekcji „Popularne losy”.
029 G1
030 G1
Machina do pozyskiwania rudy z kamieni.
031 G1
032 G1
033 G1
034 G1
036 G1
W lewym, dolnym rogu w nawiasie jest napisane „Müll”, czyli „śmieci”.
037 G1
Na ścianach, widzimy zawieszone materiały z symbolem oka Horusa.
038 G1
Na szacie widzimy 3 napisy: „Belever”, „God” i „Sleeper”. W pierwszym brakuje litery „i” po „l” – napis oznaczałby wtedy „Wierzący”. Drugi napis oznacza „Bóg”, a trzeci „Śniący”.
039 G1
Szkic „organizatora” (ORG) z Nowego Obozu, ze spodniami w stylu Stroju Cienia. Więcej będziecie mogli się o tym dowiedzieć w sekcji „Popularne losy”.
041 G1
Kolejne ubranie z okiem Horusa. Według opisu jest to Najemnik.
042 G1
Średni pancerz organizatora.
044 G1
Łóżko, stolik i skrzynia z Obozu na Bagnie.
046 G1
Drewniany, z rdzewiejącymi metalowymi elementami pancerz Najemnika. Według opisu jest biedny, bądź początkujący.
048 G1
049 G1
Koncept Najemnika z hełmem. Ostatecznie hełmy nie pojawiły się w grze.
050 G1
Oficer straży. Pancerz stworzony został z materiałów, jakie znalazły się w okolicy. Podobnie jak w przypadku pancerza ze szkicu 026.
052 G1
054 G1
Strażnik ze Starego Obozu.
071 G3
Ten i kolejny koncept został początkowo błędnie przypisany do szkiców z Gothic 3. Stąd „G3” w podpisie.1
072 G3

Gothic 3​

064 G3
„Originalzeichnung über Ausdruck” oznacza „Oryginalny rysunek nad wydrukiem”.
065 G3
066 G3
067 G3
Pancerze orków
068 G3
„Wurftaxt” oznacza „Topór do miotania”. „Assassinen-Schwert” to „Miecz Asasyna”. A „Sklaven Händler-Stab” to „Kostur Handlarza Niewolników”.
070 G3
075 G3
076 G3
077 G3
Przy schodkach jest napisane „Wasser”, czyli „woda”. Nie widzieliśmy jednak takiej lokacji w Gothic 3.
078 G3
„Location Concept” to koncepcja lokacji.
079 G3
080 G3
W tym i paru innych rysunkach możemy zauważyć proste szkice postaci. Służą jako skala.
081 G3
082 G3
083 G3
084 G3
085 G3
086 G3
Ten i kolejne 6 fantów to scenorysy.
087 G3
W przypadku tego i 4 kolejnych, są to scenorysy intra gry.
088 G3
089 G3
090 G3
091 G3
092 G3
093 G3
094 G3
Asasyn
095 G3
096 G3
Mag ognia
097 G3
„Mienenarbeiter” a więc „górnik”. Ciepło ubrany, więc miał pracować najprawdopodobniej w Nordmarze (może też na to wskazywać skrót „NM”).
098 G3
099 G3
100 G3
101 G3
102 G3
103 G3
104 G3
105 G3

Risen​

057 Risen 110809
058 Risen 110808
„Rough als Vorlage für”, czyli „Surowy szablon dla”. Pytanie, co kryje się pod znakami „ie”.
059 Risen 110807
Koncept plakatu.
060 Risen 110806
Cutscenki
061 Risen 110805
062 Risen 110804
063 Risen 110803
110 risen poster 1
Przedpremierowe plakaty, których rogi zdołały ucierpieć z biegiem lat.
114 risen poster motiv 2 A

Popularne losy​


Zebrałem w arkuszu kalkulacyjnym wszystkie losy z postów uczestników loterii. Ponieważ chciałem dowiedzieć się, które ze szkiców podobały się fanom najbardziej. Zliczyłem więc, ile razy pojawiał się który los i sprawdziłem, które pojawiały się najczęściej. Prezentuję 5 najbardziej popularnych szkiców.

Zwycięzca – 15 postów​

012 G1 cutted

winner 1 game


Lot 012

Jest to wygląd guru z Obozu na Bagnie. Na jego stroju widzimy litery języka orków, stworzonego przez Mike’a Hoge i Franka Kahlfussa2.

Na zwisającym po środku pasie widzimy słowo „TRUTH”, czyli „PRAWDA”. Którą oczywiście znali guru. Na szerokim kołnierzu, jest napisane „WISDOM”, co oznacza „MĄDROŚĆ”. Tuż po literze „M” znowu jest napisane „W”, więc zapewne słowo powtarza się z drugiej strony kołnierza.

Na ramionach i todze widzimy fragmenty powtarzającego się symbolu. Prawdopodobnie, jak w przypadku losów 028, 037 i 041 jest to oko Horusa. W Starożytnym Egipcie, jako symbol władzy, utożsamiane było z okiem Ra3.

Jeszcze w wersji 0.94k Gothica z drugiej połowy 2000 roku, bóg Ra był najwyższym z bogów, ponad Innosem, Adanosem i Beliarem. Mając na uwadze, że premiera pierwszej części miała miejsce 15 marca 2001 r. i zawierała dubbing, widać, że zmiana w podstawie świata Gothica zaszła gwałtownie.

Porównując szatę guru do tej z gry widać, że litery zostały zmienione. W większości koncepcja Ralfa Marczinczika została wdrożona.

2 miejsce – 10 postów​

010 G1 cutted

winner 2 game


Lot 010

W lewym, górnym rogu jest napisane: „NL/ORG/SCHWER”:

  • „NL” to skrót od „Neues Lager”, czyli „Nowy Obóz”.
  • „ORG” oznacza „Organisator”, czyli „Organizator”. Była to poprzednia nazwa dla szkodników.

Nazwa sugeruje, że jest to szkic Ciężkiego Stroju Szkodnika, który dodałem do porównania. Jednak jak widzimy, spodnie na szkicu wyglądają, jak ze Stroju Cienia, bądź Pancerza Cienia.

3 miejsce – 10 postów​

014 G1

winner 3 game


Lot 014

Obecne na tym zdjęciu napisy wstępnie wyjaśniłem już w galerii. Na rysunku po lewej na górze mamy napisane „Kohlebecken” czyli kocioł. Miejsce, gdzie jest zapalany ogień. Niżej zaś „Fundament des historuschen Turms”, więc „fundament historycznej wieży”. Oznacza to, że ta latarnia morska została zbudowana na podstawie wcześniejszego budynku.

Na dole po prawej stronie mamy informację, że w ramach jednego losu dostaje się i szkic (po prawej stronie) i wydruk (po lewej). Jak widać po lewej kartce, nie ma już śladów po poprawkach.

Do porównania dodałem Wieżę Mgieł. Jest uszkodzona – możliwe, że wyżej była możliwość zapalania ognia. Jest nad morzem, a obok niej jest plaża z rozbitymi statkami. Pasuje na latarnię morską.

4 miejsce – 9 postów​

007 G1 cutted

winner 4 game


Lot 007

Porównanie szkicu do Lekkiej zbroi Najemnika to uproszczenie. Nazwa „GARDIST” wskazuje, że powinna należeć do członka straży. Jednak sytuacja jest tu podobna, jak ze szkicem numer 010.

Spodnie wyglądają, jak ze Stroju Cienia, czy Pancerza Cienia. Nogawki, naramiennik, ochrona krocza i pas (nie do końca zgadza się klamra) i prawdopodobnie buty wyglądają jak z Lekkiej zbroi Najemnika.

5 miejsce – 8 postów​

008 G1 cutted

winner 5 game


Lot 008

Ten szkic jest nazwany tak samo jak poprzedni, jednak zbroja jest bardziej złożona. Porównałem ją z Ciężką zbroją Najemnika, z powodu elementów widocznych na piersi i brzuchu postaci, które są ułożone w parach. Podobne są też karwasze i częściowo dół spodni. Na szkicu widać, że dół zbroi miał być metalowy. A góra spodni jest znów podobna do zbroi Cienia.

Zagadkowy szkic​


Szkic postaci podpisanej jako „mag” (lot 026) przedstawia pancerz zszyty z małych łat. Odstaje od ubrań, które mogliśmy zobaczyć w Gothic 1. Pojawił się też w dyskusji dotyczącej loterii, a Ralf Marczinczik wyjaśnia pochodzenie tego pancerza następująco:

O ile dobrze pamiętam, był to tak naprawdę wymyślony strażnik (widać to po kapturze inspirowanym Aragornem – nie trzeba za każdym razem wymyślać koła na nowo). Te patchworkowe ubrania można wytłumaczyć tym, że w naszym więziennym świecie pozostały już chyba tylko mniejsze gryzonie (większe zwierzęta trzeba by hodować – ale przypuszczalnie nikt na to nie wpadł). Tak więc ubrania, jeśli nie są wykonane z tkanego materiału (gdzie są krosna?), są złożone z mniejszych skór zwierzęcych.
Ale to nigdy nie zostało zrealizowane w ten sposób…
4

Niebieskie ślady​


Przeglądając galerię mogliście zauważyć, że Ralf użył do rysowania dwóch kolorów: czarnego i niebieskiego. Nie wiedziałem z jakiego powodu – skojarzyło mi się to z używaniem kalki na lekcjach plastyki. Ralf Marczinczik, specjalnie na rzecz artykułu, wyjaśnia to następująco:

Niebieskie linie… a więc tak: gdy rysujesz, naturalnie tworzysz wstępny szkic. Szkice i ilustracje takie jak te wykonujesz w kolorze jasnoniebieskim, aby uzyskać odpowiednie proporcje, pozy i perspektywę, i potem rysujesz na nich innym kolorem, ponieważ możesz oddzielić te kolory w trakcie procesu skanowania. To oznacza, że jeśli mam wstępny szkic i czarny szkic, skanuję to, otwieram w Photoshopie i potem usuwam kanały4, których nie potrzebuję, i zazwyczaj jest to niebieski kanał, i dzięki temu bezpośrednio otrzymuję czysty szkic – bez konieczności wymazywania czegokolwiek – i zostaje tylko czarna część. Niebieski, wstępny szkic nie jest już widoczny, gdy go zapiszesz, kolor jest po prostu usuwany. Możesz to zrobić w bardziej złożony sposób, ale najprościej jest tego dokonać poprzez kanał koloru.

Powrót Jenny​


Ralf Marczinczik był Community Managerem Piranha Bytes w trakcie produkcji Risen 1. Kontaktując się z fanami, z jego konta odpowiadała czasem Jenny Habermann aka Willow94, przedstawiająca się jako siostrzenica Ralfa. Ostatnio tak podpisany post pojawił się na World of Gothic w 2010. Po 13 latach „odezwała” się ponownie.

W trakcie loterii „rozmawiała” z Ralfem, organizatorem loterii JudgeKyle oraz twórczynią grafiki promocyjnej loterii (michele_jasmin_). Chwaliła się nawet odbyciem stażu w Piranha Bytes.

O tym, co robiła, piszę w cudzysłowie, ponieważ Jenny nigdy nie istniała. Była to forma trollingu użytkowników World of Gothic ze strony Ralfa Marczinczika. Przez dość długi czas, wielu graczy wierzyło w autentyczność jej historii. Ma nawet swój profil w sekcji byłych pracowników Piranha Bytes.

Koniec loterii​


Szkice Ralfa Marczinczika rozproszyły się głównie po Niemczech, ale niektóre z grafik koncepcyjnych trafiły również do innych krajów, takich jak Austria, Włochy i Polska. Z pewnością nie tak prosto i nie tak tanio, będzie je można jeszcze zdobyć. Nie była to jednak wyprzedaż, ale loteria.

Sam Ralf Marczinczik jest nadal aktywnym grafikiem. Zajmuje się tworzeniem komiksów. W ubiegłym roku pod pseudonimem Ramar wydał małą książeczkę o tytule nomen omen Digger (pl. Kopacz). Dwa miesiące temu można go było spotkać także na żywo w ramach Dortmunder Comic-Streit (pl. „Dortmundzki spór komiksowy”). Jego aktywność możecie śledzić na Comixfactory.

PS. Dziękuję organizatorowi loterii JudgeKyle za pomoc przy tworzeniu artykułu oraz Psimkowi za udostępnienie książki The Art of Gothic III.

  1. Post Ralfa Marczinczika z wyjaśnieniem na World of Gothic [Dostęp: 22-03-2025] ↩︎
  2. Agnes Illinger / Ralf Marczinczik The Art of Gothic 3, s. 18 Wydawnictwo Halycon Media ↩︎
  3. Parafraza zdania z artykułu Oko Ra z Wikipedii [Dostęp: 22-03-2025] ↩︎
  4. Post Ralfa Marczinczika na World of Gothic [Dostęp: 22-03-2025] ↩︎
  5. Kanały kolorów to parametry używane przez model kolorów do reprezentowania kolorów. W modelu RGB są to czerwony (Red), zielony (Green) i niebieski (Blue). [Źródło: FADGI, dostęp: 22-03-2025] ↩︎


Artykuł Historia pewnej loterii – Ralf Marczinczik pochodzi z serwisu Gothic Up.

Przeczytaj u nas na stronie...
 
Do góry Bottom