- Dołączył
- 7.5.2008
- Posty
- 4856
The Art of Gothic 3 to kolekcjonerski album, który zawiera szkice, grafiki i rendery z gier z serii Gothic. Ralf Marczinczik jako kierownik graficzny Piranha Bytes, w trakcie produkcji Gothic 3 gromadził wszystkie materiały, które z biegiem czasu zazwyczaj po prostu się gubią. Po 3 latach prac zebrała się z nich dokumentacja na niemal 200-stronnicową książkę.
Powstały jej dwie wersje: jedna będąca częścią Edycji Kolekcjonerskiej, ograniczona przez wydawcę do 100 stron. Druga, The Art of Gothic 3, obejmująca całość skompletowanych archiwaliów. Pełna wersja została wydana w języku niemieckim; wydrukowano też egzemplarze w języku angielskim.
Po kilkunastu latach Ralf Marczinczik wykonał pracę archiwisty raz jeszcze. W trakcie przeprowadzki w 2022 znalazł w archiwum swojego domu szkice, plakaty i inne pamiątki. Uznał, że jest ich niewiele. Jednak jak pisał, jego siostrzenica Jenny, przekonała go, by w końcu oddał je fanom serii. Poświęcę jej osobny akapit.
W raz z dwoma znajomymi z forum World of Gothic opracował formułę, w jakiej powinny zostać przekazane. Nie chciał, by stały się przedmiotem spekulacji. Chciał, by dotarły również w ręce fanów, którzy nie mają zbyt wiele pieniędzy. Tak powstała loteria „Ralfs Rumpelkammer” (pl. „Graciarnia Ralfa”) organizowana przez członka forum World of Gothic, JudgeKyle przy pomocy administratora Don Estebana.
Okładka The Art of Gothic 3. Utrzymuje styl pudełek z grą.
W sumie do wylosowania było 102 przedmiotów: szkiców, scenorysów, plakatów i naszyjników. Przedstawiamy je poniżej z podziałem na gry, do których zostały stworzone. Niektóre z nich są w więcej, niż jednym egzemplarzu, dlatego pokazaliśmy mniej niż 102 zdjęcia. Do tego nie pokazaliśmy wisiorka z maską Śniącego – skupiliśmy się na oryginalnych pracach Ralfa.
Są to głównie szkice, ale zawierają również opisy – i podpis twórcy. Aby wygodnie je przeglądać, wystarczy, że klikniecie pierwsze zdjęcie z galerii. Potem możecie już używać strzałek na klawiaturze.
Galerii jest w sumie trzy: Gothic 1, Gothic 3 i Risen. Tak, nie ma szkiców do drugiej części serii. Ralf Marczinczik nie brał udziału w pracach nad nią, co jest jednym z powodów dla których różni się ona od swojej poprzedniczki. Szkice był tworzone w trakcie produkcji Gothic 1, Gothic 3 i Risen.
Zanim przejdziecie dalej, proponuję wykonać mały test. Tak jak fani Gothica w 2023 roku, wybierzcie 5 fantów, które chcielibyście wygrać. Ich oznaczenia (numery) podane są na górze, lub dole zdjęcia. W kolejnym akapicie dowiecie się, które z nich najbardziej podobały się graczom w trakcie loterii, i czy pokrywają się z Waszymi typami.
Na górze napisane jest „Gothic 1 oryginalna koncepcja”. Z ceną podaną w Euro.
W lewym górnym rogu widzimy słowo „Templer”, czyli „Strażnik Świątynny”. Bardzo męskie przedstawienie, jednak bez twarzy, więc prawdopodobnie pomysł został porzucony w trakcie tworzenia.
„NL Magier/Mittel”. „NL” czyli „Neues Lager”, więc „Nowy Obóz”. „Magier” to „mag”. A „Mittel” to „średni”.
Po prawej stronie widzimy napis „Braunes Leder”, więc „brązowa skóra”.
„Oberwelt” to dosłownie „górny świat”. Chodzi o rejony Kolonii Karnej, które nie są w podziemiach. „Fahrstuhlgondel” to „wyciąg gondolowy”. Możliwe, że miał służyć do wymiany towarów ze światem zewnętrznym.
Tatuaże na głowie wskazują, że mógł być to Strażnik Świątynny.
Symbol „NL” już znamy. „Gardist” to „strażnik”, a „Leicht” to „lekki”.
„ORG” to skrót od „Organisator”, a więc „organizator”. Tak nazywano bandytów na pewnym etapie prac. „Schwer” to „ciężki”.
„Hellbraune” więc „jasnobrązowe”. „Grosse Leder-flicken” – duże, skórzane naszywki.
Widzimy dwa napisy w języku orków. Jeden z nich na zwisającym pasie oznacza „TRUTH” czyli „PRAWDA”. Drugi to „WISDOM” czyli „MĄDROŚĆ”.
Jest tu trochę do tłumaczenia, ale obiekt na szkicu jest latarnią.
„Langhaus/Querschnitt”, czyli „nawa/przekrój”. Miała znajdować się w Nowym Obozie.
Szkic ciała kopacza. Na plecach widoczne blizny zapewne od poganiających strażników.
W prawym, dolnym rogu widzimy wyjaśnienie, jak wyświetlane mają być tekstury trawy. Tekstura w 2D ma być widoczna w przestrzeni.
„Wachturm”, więc „wieża strażnicza”.
Mostek, wariant 1. Narysowany 27 października 1998 roku.
Bardzo widoczny jest tu niebieski kolor. W sekcji „Niebieskie ślady” poznacie wyjaśnienie jego użycia, wprost od Ralfa Marczinczika.
Na szerokim kołnierzu jest napisane: „NEWBELIVE” – brakuje tu litery „E” po „I”. Oznaczałoby to wtedy „NOWAWIARA”. Możliwe, że na niewidocznej części kołnierza miało być jeszcze „R”, a napis oznaczałby wtedy „NOWICJUSZ”.
Skrót „NL” wskazuje, że jest to szkic jaskini mieszkalnej Nowego Obozu.
Koncept kuźni w Nowym Obozie. Jak mogliśmy się przekonać w trakcie gry, nie został zaimplementowany.
Według opisu jest to mag. Więcej dowiedziecie się o nim w sekcji „Zagadkowy szkic”.
Kopacz. Rysunek 016 może sugerować, że oplatające go bandaże zakrywają rany po biczowaniu.
„Bogenschütze” oznacza „Łucznik”. Na koszuli widzimy symbol oka Horusa, o którym więcej będzie w sekcji „Popularne losy”.
Machina do pozyskiwania rudy z kamieni.
W lewym, dolnym rogu w nawiasie jest napisane „Müll”, czyli „śmieci”.
Na ścianach, widzimy zawieszone materiały z symbolem oka Horusa.
Na szacie widzimy 3 napisy: „Belever”, „God” i „Sleeper”. W pierwszym brakuje litery „i” po „l” – napis oznaczałby wtedy „Wierzący”. Drugi napis oznacza „Bóg”, a trzeci „Śniący”.
Szkic „organizatora” (ORG) z Nowego Obozu, ze spodniami w stylu Stroju Cienia. Więcej będziecie mogli się o tym dowiedzieć w sekcji „Popularne losy”.
Kolejne ubranie z okiem Horusa. Według opisu jest to Najemnik.
Średni pancerz organizatora.
Łóżko, stolik i skrzynia z Obozu na Bagnie.
Drewniany, z rdzewiejącymi metalowymi elementami pancerz Najemnika. Według opisu jest biedny, bądź początkujący.
Koncept Najemnika z hełmem. Ostatecznie hełmy nie pojawiły się w grze.
Oficer straży. Pancerz stworzony został z materiałów, jakie znalazły się w okolicy. Podobnie jak w przypadku pancerza ze szkicu 026.
Strażnik ze Starego Obozu.
Ten i kolejny koncept został początkowo błędnie przypisany do szkiców z Gothic 3. Stąd „G3” w podpisie.1
„Originalzeichnung über Ausdruck” oznacza „Oryginalny rysunek nad wydrukiem”.
Pancerze orków
„Wurftaxt” oznacza „Topór do miotania”. „Assassinen-Schwert” to „Miecz Asasyna”. A „Sklaven Händler-Stab” to „Kostur Handlarza Niewolników”.
Przy schodkach jest napisane „Wasser”, czyli „woda”. Nie widzieliśmy jednak takiej lokacji w Gothic 3.
„Location Concept” to koncepcja lokacji.
W tym i paru innych rysunkach możemy zauważyć proste szkice postaci. Służą jako skala.
Ten i kolejne 6 fantów to scenorysy.
W przypadku tego i 4 kolejnych, są to scenorysy intra gry.
Asasyn
Mag ognia
„Mienenarbeiter” a więc „górnik”. Ciepło ubrany, więc miał pracować najprawdopodobniej w Nordmarze (może też na to wskazywać skrót „NM”).
„Rough als Vorlage für”, czyli „Surowy szablon dla”. Pytanie, co kryje się pod znakami „ie”.
Koncept plakatu.
Cutscenki
Przedpremierowe plakaty, których rogi zdołały ucierpieć z biegiem lat.
Zebrałem w arkuszu kalkulacyjnym wszystkie losy z postów uczestników loterii. Ponieważ chciałem dowiedzieć się, które ze szkiców podobały się fanom najbardziej. Zliczyłem więc, ile razy pojawiał się który los i sprawdziłem, które pojawiały się najczęściej. Prezentuję 5 najbardziej popularnych szkiców.
Lot 012
Jest to wygląd guru z Obozu na Bagnie. Na jego stroju widzimy litery języka orków, stworzonego przez Mike’a Hoge i Franka Kahlfussa2.
Na zwisającym po środku pasie widzimy słowo „TRUTH”, czyli „PRAWDA”. Którą oczywiście znali guru. Na szerokim kołnierzu, jest napisane „WISDOM”, co oznacza „MĄDROŚĆ”. Tuż po literze „M” znowu jest napisane „W”, więc zapewne słowo powtarza się z drugiej strony kołnierza.
Na ramionach i todze widzimy fragmenty powtarzającego się symbolu. Prawdopodobnie, jak w przypadku losów 028, 037 i 041 jest to oko Horusa. W Starożytnym Egipcie, jako symbol władzy, utożsamiane było z okiem Ra3.
Jeszcze w wersji 0.94k Gothica z drugiej połowy 2000 roku, bóg Ra był najwyższym z bogów, ponad Innosem, Adanosem i Beliarem. Mając na uwadze, że premiera pierwszej części miała miejsce 15 marca 2001 r. i zawierała dubbing, widać, że zmiana w podstawie świata Gothica zaszła gwałtownie.
Porównując szatę guru do tej z gry widać, że litery zostały zmienione. W większości koncepcja Ralfa Marczinczika została wdrożona.
Lot 010
W lewym, górnym rogu jest napisane: „NL/ORG/SCHWER”:
Nazwa sugeruje, że jest to szkic Ciężkiego Stroju Szkodnika, który dodałem do porównania. Jednak jak widzimy, spodnie na szkicu wyglądają, jak ze Stroju Cienia, bądź Pancerza Cienia.
Lot 014
Obecne na tym zdjęciu napisy wstępnie wyjaśniłem już w galerii. Na rysunku po lewej na górze mamy napisane „Kohlebecken” czyli kocioł. Miejsce, gdzie jest zapalany ogień. Niżej zaś „Fundament des historuschen Turms”, więc „fundament historycznej wieży”. Oznacza to, że ta latarnia morska została zbudowana na podstawie wcześniejszego budynku.
Na dole po prawej stronie mamy informację, że w ramach jednego losu dostaje się i szkic (po prawej stronie) i wydruk (po lewej). Jak widać po lewej kartce, nie ma już śladów po poprawkach.
Do porównania dodałem Wieżę Mgieł. Jest uszkodzona – możliwe, że wyżej była możliwość zapalania ognia. Jest nad morzem, a obok niej jest plaża z rozbitymi statkami. Pasuje na latarnię morską.
Lot 007
Porównanie szkicu do Lekkiej zbroi Najemnika to uproszczenie. Nazwa „GARDIST” wskazuje, że powinna należeć do członka straży. Jednak sytuacja jest tu podobna, jak ze szkicem numer 010.
Spodnie wyglądają, jak ze Stroju Cienia, czy Pancerza Cienia. Nogawki, naramiennik, ochrona krocza i pas (nie do końca zgadza się klamra) i prawdopodobnie buty wyglądają jak z Lekkiej zbroi Najemnika.
Lot 008
Ten szkic jest nazwany tak samo jak poprzedni, jednak zbroja jest bardziej złożona. Porównałem ją z Ciężką zbroją Najemnika, z powodu elementów widocznych na piersi i brzuchu postaci, które są ułożone w parach. Podobne są też karwasze i częściowo dół spodni. Na szkicu widać, że dół zbroi miał być metalowy. A góra spodni jest znów podobna do zbroi Cienia.
Szkic postaci podpisanej jako „mag” (lot 026) przedstawia pancerz zszyty z małych łat. Odstaje od ubrań, które mogliśmy zobaczyć w Gothic 1. Pojawił się też w dyskusji dotyczącej loterii, a Ralf Marczinczik wyjaśnia pochodzenie tego pancerza następująco:
O ile dobrze pamiętam, był to tak naprawdę wymyślony strażnik (widać to po kapturze inspirowanym Aragornem – nie trzeba za każdym razem wymyślać koła na nowo). Te patchworkowe ubrania można wytłumaczyć tym, że w naszym więziennym świecie pozostały już chyba tylko mniejsze gryzonie (większe zwierzęta trzeba by hodować – ale przypuszczalnie nikt na to nie wpadł). Tak więc ubrania, jeśli nie są wykonane z tkanego materiału (gdzie są krosna?), są złożone z mniejszych skór zwierzęcych.
Ale to nigdy nie zostało zrealizowane w ten sposób…4
Przeglądając galerię mogliście zauważyć, że Ralf użył do rysowania dwóch kolorów: czarnego i niebieskiego. Nie wiedziałem z jakiego powodu – skojarzyło mi się to z używaniem kalki na lekcjach plastyki. Ralf Marczinczik, specjalnie na rzecz artykułu, wyjaśnia to następująco:
Niebieskie linie… a więc tak: gdy rysujesz, naturalnie tworzysz wstępny szkic. Szkice i ilustracje takie jak te wykonujesz w kolorze jasnoniebieskim, aby uzyskać odpowiednie proporcje, pozy i perspektywę, i potem rysujesz na nich innym kolorem, ponieważ możesz oddzielić te kolory w trakcie procesu skanowania. To oznacza, że jeśli mam wstępny szkic i czarny szkic, skanuję to, otwieram w Photoshopie i potem usuwam kanały4, których nie potrzebuję, i zazwyczaj jest to niebieski kanał, i dzięki temu bezpośrednio otrzymuję czysty szkic – bez konieczności wymazywania czegokolwiek – i zostaje tylko czarna część. Niebieski, wstępny szkic nie jest już widoczny, gdy go zapiszesz, kolor jest po prostu usuwany. Możesz to zrobić w bardziej złożony sposób, ale najprościej jest tego dokonać poprzez kanał koloru.
Ralf Marczinczik był Community Managerem Piranha Bytes w trakcie produkcji Risen 1. Kontaktując się z fanami, z jego konta odpowiadała czasem Jenny Habermann aka Willow94, przedstawiająca się jako siostrzenica Ralfa. Ostatnio tak podpisany post pojawił się na World of Gothic w 2010. Po 13 latach „odezwała” się ponownie.
W trakcie loterii „rozmawiała” z Ralfem, organizatorem loterii JudgeKyle oraz twórczynią grafiki promocyjnej loterii (michele_jasmin_). Chwaliła się nawet odbyciem stażu w Piranha Bytes.
O tym, co robiła, piszę w cudzysłowie, ponieważ Jenny nigdy nie istniała. Była to forma trollingu użytkowników World of Gothic ze strony Ralfa Marczinczika. Przez dość długi czas, wielu graczy wierzyło w autentyczność jej historii. Ma nawet swój profil w sekcji byłych pracowników Piranha Bytes.
Szkice Ralfa Marczinczika rozproszyły się głównie po Niemczech, ale niektóre z grafik koncepcyjnych trafiły również do innych krajów, takich jak Austria, Włochy i Polska. Z pewnością nie tak prosto i nie tak tanio, będzie je można jeszcze zdobyć. Nie była to jednak wyprzedaż, ale loteria.
Sam Ralf Marczinczik jest nadal aktywnym grafikiem. Zajmuje się tworzeniem komiksów. W ubiegłym roku pod pseudonimem Ramar wydał małą książeczkę o tytule nomen omen Digger (pl. Kopacz). Dwa miesiące temu można go było spotkać także na żywo w ramach Dortmunder Comic-Streit (pl. „Dortmundzki spór komiksowy”). Jego aktywność możecie śledzić na Comixfactory.
PS. Dziękuję organizatorowi loterii JudgeKyle za pomoc przy tworzeniu artykułu oraz Psimkowi za udostępnienie książki The Art of Gothic III.
Artykuł Historia pewnej loterii – Ralf Marczinczik pochodzi z serwisu Gothic Up.
Przeczytaj u nas na stronie...
Powstały jej dwie wersje: jedna będąca częścią Edycji Kolekcjonerskiej, ograniczona przez wydawcę do 100 stron. Druga, The Art of Gothic 3, obejmująca całość skompletowanych archiwaliów. Pełna wersja została wydana w języku niemieckim; wydrukowano też egzemplarze w języku angielskim.
Po kilkunastu latach Ralf Marczinczik wykonał pracę archiwisty raz jeszcze. W trakcie przeprowadzki w 2022 znalazł w archiwum swojego domu szkice, plakaty i inne pamiątki. Uznał, że jest ich niewiele. Jednak jak pisał, jego siostrzenica Jenny, przekonała go, by w końcu oddał je fanom serii. Poświęcę jej osobny akapit.
W raz z dwoma znajomymi z forum World of Gothic opracował formułę, w jakiej powinny zostać przekazane. Nie chciał, by stały się przedmiotem spekulacji. Chciał, by dotarły również w ręce fanów, którzy nie mają zbyt wiele pieniędzy. Tak powstała loteria „Ralfs Rumpelkammer” (pl. „Graciarnia Ralfa”) organizowana przez członka forum World of Gothic, JudgeKyle przy pomocy administratora Don Estebana.

Okładka The Art of Gothic 3. Utrzymuje styl pudełek z grą.
Fanty
W sumie do wylosowania było 102 przedmiotów: szkiców, scenorysów, plakatów i naszyjników. Przedstawiamy je poniżej z podziałem na gry, do których zostały stworzone. Niektóre z nich są w więcej, niż jednym egzemplarzu, dlatego pokazaliśmy mniej niż 102 zdjęcia. Do tego nie pokazaliśmy wisiorka z maską Śniącego – skupiliśmy się na oryginalnych pracach Ralfa.
Są to głównie szkice, ale zawierają również opisy – i podpis twórcy. Aby wygodnie je przeglądać, wystarczy, że klikniecie pierwsze zdjęcie z galerii. Potem możecie już używać strzałek na klawiaturze.
Galerii jest w sumie trzy: Gothic 1, Gothic 3 i Risen. Tak, nie ma szkiców do drugiej części serii. Ralf Marczinczik nie brał udziału w pracach nad nią, co jest jednym z powodów dla których różni się ona od swojej poprzedniczki. Szkice był tworzone w trakcie produkcji Gothic 1, Gothic 3 i Risen.
Zanim przejdziecie dalej, proponuję wykonać mały test. Tak jak fani Gothica w 2023 roku, wybierzcie 5 fantów, które chcielibyście wygrać. Ich oznaczenia (numery) podane są na górze, lub dole zdjęcia. W kolejnym akapicie dowiecie się, które z nich najbardziej podobały się graczom w trakcie loterii, i czy pokrywają się z Waszymi typami.
Gothic

Na górze napisane jest „Gothic 1 oryginalna koncepcja”. Z ceną podaną w Euro.

W lewym górnym rogu widzimy słowo „Templer”, czyli „Strażnik Świątynny”. Bardzo męskie przedstawienie, jednak bez twarzy, więc prawdopodobnie pomysł został porzucony w trakcie tworzenia.

„NL Magier/Mittel”. „NL” czyli „Neues Lager”, więc „Nowy Obóz”. „Magier” to „mag”. A „Mittel” to „średni”.
Po prawej stronie widzimy napis „Braunes Leder”, więc „brązowa skóra”.

„Oberwelt” to dosłownie „górny świat”. Chodzi o rejony Kolonii Karnej, które nie są w podziemiach. „Fahrstuhlgondel” to „wyciąg gondolowy”. Możliwe, że miał służyć do wymiany towarów ze światem zewnętrznym.

Tatuaże na głowie wskazują, że mógł być to Strażnik Świątynny.

Symbol „NL” już znamy. „Gardist” to „strażnik”, a „Leicht” to „lekki”.



„ORG” to skrót od „Organisator”, a więc „organizator”. Tak nazywano bandytów na pewnym etapie prac. „Schwer” to „ciężki”.

„Hellbraune” więc „jasnobrązowe”. „Grosse Leder-flicken” – duże, skórzane naszywki.

Widzimy dwa napisy w języku orków. Jeden z nich na zwisającym pasie oznacza „TRUTH” czyli „PRAWDA”. Drugi to „WISDOM” czyli „MĄDROŚĆ”.

Jest tu trochę do tłumaczenia, ale obiekt na szkicu jest latarnią.

„Langhaus/Querschnitt”, czyli „nawa/przekrój”. Miała znajdować się w Nowym Obozie.

Szkic ciała kopacza. Na plecach widoczne blizny zapewne od poganiających strażników.

W prawym, dolnym rogu widzimy wyjaśnienie, jak wyświetlane mają być tekstury trawy. Tekstura w 2D ma być widoczna w przestrzeni.

„Wachturm”, więc „wieża strażnicza”.

Mostek, wariant 1. Narysowany 27 października 1998 roku.

Bardzo widoczny jest tu niebieski kolor. W sekcji „Niebieskie ślady” poznacie wyjaśnienie jego użycia, wprost od Ralfa Marczinczika.

Na szerokim kołnierzu jest napisane: „NEWBELIVE” – brakuje tu litery „E” po „I”. Oznaczałoby to wtedy „NOWAWIARA”. Możliwe, że na niewidocznej części kołnierza miało być jeszcze „R”, a napis oznaczałby wtedy „NOWICJUSZ”.

Skrót „NL” wskazuje, że jest to szkic jaskini mieszkalnej Nowego Obozu.


Koncept kuźni w Nowym Obozie. Jak mogliśmy się przekonać w trakcie gry, nie został zaimplementowany.

Według opisu jest to mag. Więcej dowiedziecie się o nim w sekcji „Zagadkowy szkic”.

Kopacz. Rysunek 016 może sugerować, że oplatające go bandaże zakrywają rany po biczowaniu.

„Bogenschütze” oznacza „Łucznik”. Na koszuli widzimy symbol oka Horusa, o którym więcej będzie w sekcji „Popularne losy”.


Machina do pozyskiwania rudy z kamieni.





W lewym, dolnym rogu w nawiasie jest napisane „Müll”, czyli „śmieci”.

Na ścianach, widzimy zawieszone materiały z symbolem oka Horusa.

Na szacie widzimy 3 napisy: „Belever”, „God” i „Sleeper”. W pierwszym brakuje litery „i” po „l” – napis oznaczałby wtedy „Wierzący”. Drugi napis oznacza „Bóg”, a trzeci „Śniący”.

Szkic „organizatora” (ORG) z Nowego Obozu, ze spodniami w stylu Stroju Cienia. Więcej będziecie mogli się o tym dowiedzieć w sekcji „Popularne losy”.

Kolejne ubranie z okiem Horusa. Według opisu jest to Najemnik.

Średni pancerz organizatora.

Łóżko, stolik i skrzynia z Obozu na Bagnie.

Drewniany, z rdzewiejącymi metalowymi elementami pancerz Najemnika. Według opisu jest biedny, bądź początkujący.


Koncept Najemnika z hełmem. Ostatecznie hełmy nie pojawiły się w grze.

Oficer straży. Pancerz stworzony został z materiałów, jakie znalazły się w okolicy. Podobnie jak w przypadku pancerza ze szkicu 026.


Strażnik ze Starego Obozu.

Ten i kolejny koncept został początkowo błędnie przypisany do szkiców z Gothic 3. Stąd „G3” w podpisie.1

Gothic 3

„Originalzeichnung über Ausdruck” oznacza „Oryginalny rysunek nad wydrukiem”.



Pancerze orków

„Wurftaxt” oznacza „Topór do miotania”. „Assassinen-Schwert” to „Miecz Asasyna”. A „Sklaven Händler-Stab” to „Kostur Handlarza Niewolników”.




Przy schodkach jest napisane „Wasser”, czyli „woda”. Nie widzieliśmy jednak takiej lokacji w Gothic 3.

„Location Concept” to koncepcja lokacji.


W tym i paru innych rysunkach możemy zauważyć proste szkice postaci. Służą jako skala.






Ten i kolejne 6 fantów to scenorysy.

W przypadku tego i 4 kolejnych, są to scenorysy intra gry.







Asasyn


Mag ognia

„Mienenarbeiter” a więc „górnik”. Ciepło ubrany, więc miał pracować najprawdopodobniej w Nordmarze (może też na to wskazywać skrót „NM”).








Risen


„Rough als Vorlage für”, czyli „Surowy szablon dla”. Pytanie, co kryje się pod znakami „ie”.

Koncept plakatu.

Cutscenki




Przedpremierowe plakaty, których rogi zdołały ucierpieć z biegiem lat.

Popularne losy
Zebrałem w arkuszu kalkulacyjnym wszystkie losy z postów uczestników loterii. Ponieważ chciałem dowiedzieć się, które ze szkiców podobały się fanom najbardziej. Zliczyłem więc, ile razy pojawiał się który los i sprawdziłem, które pojawiały się najczęściej. Prezentuję 5 najbardziej popularnych szkiców.
Zwycięzca – 15 postów


Lot 012
Jest to wygląd guru z Obozu na Bagnie. Na jego stroju widzimy litery języka orków, stworzonego przez Mike’a Hoge i Franka Kahlfussa2.
Na zwisającym po środku pasie widzimy słowo „TRUTH”, czyli „PRAWDA”. Którą oczywiście znali guru. Na szerokim kołnierzu, jest napisane „WISDOM”, co oznacza „MĄDROŚĆ”. Tuż po literze „M” znowu jest napisane „W”, więc zapewne słowo powtarza się z drugiej strony kołnierza.
Na ramionach i todze widzimy fragmenty powtarzającego się symbolu. Prawdopodobnie, jak w przypadku losów 028, 037 i 041 jest to oko Horusa. W Starożytnym Egipcie, jako symbol władzy, utożsamiane było z okiem Ra3.
Jeszcze w wersji 0.94k Gothica z drugiej połowy 2000 roku, bóg Ra był najwyższym z bogów, ponad Innosem, Adanosem i Beliarem. Mając na uwadze, że premiera pierwszej części miała miejsce 15 marca 2001 r. i zawierała dubbing, widać, że zmiana w podstawie świata Gothica zaszła gwałtownie.
Porównując szatę guru do tej z gry widać, że litery zostały zmienione. W większości koncepcja Ralfa Marczinczika została wdrożona.
2 miejsce – 10 postów


Lot 010
W lewym, górnym rogu jest napisane: „NL/ORG/SCHWER”:
- „NL” to skrót od „Neues Lager”, czyli „Nowy Obóz”.
- „ORG” oznacza „Organisator”, czyli „Organizator”. Była to poprzednia nazwa dla szkodników.
Nazwa sugeruje, że jest to szkic Ciężkiego Stroju Szkodnika, który dodałem do porównania. Jednak jak widzimy, spodnie na szkicu wyglądają, jak ze Stroju Cienia, bądź Pancerza Cienia.
3 miejsce – 10 postów


Lot 014
Obecne na tym zdjęciu napisy wstępnie wyjaśniłem już w galerii. Na rysunku po lewej na górze mamy napisane „Kohlebecken” czyli kocioł. Miejsce, gdzie jest zapalany ogień. Niżej zaś „Fundament des historuschen Turms”, więc „fundament historycznej wieży”. Oznacza to, że ta latarnia morska została zbudowana na podstawie wcześniejszego budynku.
Na dole po prawej stronie mamy informację, że w ramach jednego losu dostaje się i szkic (po prawej stronie) i wydruk (po lewej). Jak widać po lewej kartce, nie ma już śladów po poprawkach.
Do porównania dodałem Wieżę Mgieł. Jest uszkodzona – możliwe, że wyżej była możliwość zapalania ognia. Jest nad morzem, a obok niej jest plaża z rozbitymi statkami. Pasuje na latarnię morską.
4 miejsce – 9 postów


Lot 007
Porównanie szkicu do Lekkiej zbroi Najemnika to uproszczenie. Nazwa „GARDIST” wskazuje, że powinna należeć do członka straży. Jednak sytuacja jest tu podobna, jak ze szkicem numer 010.
Spodnie wyglądają, jak ze Stroju Cienia, czy Pancerza Cienia. Nogawki, naramiennik, ochrona krocza i pas (nie do końca zgadza się klamra) i prawdopodobnie buty wyglądają jak z Lekkiej zbroi Najemnika.
5 miejsce – 8 postów


Lot 008
Ten szkic jest nazwany tak samo jak poprzedni, jednak zbroja jest bardziej złożona. Porównałem ją z Ciężką zbroją Najemnika, z powodu elementów widocznych na piersi i brzuchu postaci, które są ułożone w parach. Podobne są też karwasze i częściowo dół spodni. Na szkicu widać, że dół zbroi miał być metalowy. A góra spodni jest znów podobna do zbroi Cienia.
Zagadkowy szkic
Szkic postaci podpisanej jako „mag” (lot 026) przedstawia pancerz zszyty z małych łat. Odstaje od ubrań, które mogliśmy zobaczyć w Gothic 1. Pojawił się też w dyskusji dotyczącej loterii, a Ralf Marczinczik wyjaśnia pochodzenie tego pancerza następująco:
O ile dobrze pamiętam, był to tak naprawdę wymyślony strażnik (widać to po kapturze inspirowanym Aragornem – nie trzeba za każdym razem wymyślać koła na nowo). Te patchworkowe ubrania można wytłumaczyć tym, że w naszym więziennym świecie pozostały już chyba tylko mniejsze gryzonie (większe zwierzęta trzeba by hodować – ale przypuszczalnie nikt na to nie wpadł). Tak więc ubrania, jeśli nie są wykonane z tkanego materiału (gdzie są krosna?), są złożone z mniejszych skór zwierzęcych.
Ale to nigdy nie zostało zrealizowane w ten sposób…4
Niebieskie ślady
Przeglądając galerię mogliście zauważyć, że Ralf użył do rysowania dwóch kolorów: czarnego i niebieskiego. Nie wiedziałem z jakiego powodu – skojarzyło mi się to z używaniem kalki na lekcjach plastyki. Ralf Marczinczik, specjalnie na rzecz artykułu, wyjaśnia to następująco:
Niebieskie linie… a więc tak: gdy rysujesz, naturalnie tworzysz wstępny szkic. Szkice i ilustracje takie jak te wykonujesz w kolorze jasnoniebieskim, aby uzyskać odpowiednie proporcje, pozy i perspektywę, i potem rysujesz na nich innym kolorem, ponieważ możesz oddzielić te kolory w trakcie procesu skanowania. To oznacza, że jeśli mam wstępny szkic i czarny szkic, skanuję to, otwieram w Photoshopie i potem usuwam kanały4, których nie potrzebuję, i zazwyczaj jest to niebieski kanał, i dzięki temu bezpośrednio otrzymuję czysty szkic – bez konieczności wymazywania czegokolwiek – i zostaje tylko czarna część. Niebieski, wstępny szkic nie jest już widoczny, gdy go zapiszesz, kolor jest po prostu usuwany. Możesz to zrobić w bardziej złożony sposób, ale najprościej jest tego dokonać poprzez kanał koloru.
Powrót Jenny
Ralf Marczinczik był Community Managerem Piranha Bytes w trakcie produkcji Risen 1. Kontaktując się z fanami, z jego konta odpowiadała czasem Jenny Habermann aka Willow94, przedstawiająca się jako siostrzenica Ralfa. Ostatnio tak podpisany post pojawił się na World of Gothic w 2010. Po 13 latach „odezwała” się ponownie.
W trakcie loterii „rozmawiała” z Ralfem, organizatorem loterii JudgeKyle oraz twórczynią grafiki promocyjnej loterii (michele_jasmin_). Chwaliła się nawet odbyciem stażu w Piranha Bytes.
O tym, co robiła, piszę w cudzysłowie, ponieważ Jenny nigdy nie istniała. Była to forma trollingu użytkowników World of Gothic ze strony Ralfa Marczinczika. Przez dość długi czas, wielu graczy wierzyło w autentyczność jej historii. Ma nawet swój profil w sekcji byłych pracowników Piranha Bytes.
Koniec loterii
Szkice Ralfa Marczinczika rozproszyły się głównie po Niemczech, ale niektóre z grafik koncepcyjnych trafiły również do innych krajów, takich jak Austria, Włochy i Polska. Z pewnością nie tak prosto i nie tak tanio, będzie je można jeszcze zdobyć. Nie była to jednak wyprzedaż, ale loteria.
Sam Ralf Marczinczik jest nadal aktywnym grafikiem. Zajmuje się tworzeniem komiksów. W ubiegłym roku pod pseudonimem Ramar wydał małą książeczkę o tytule nomen omen Digger (pl. Kopacz). Dwa miesiące temu można go było spotkać także na żywo w ramach Dortmunder Comic-Streit (pl. „Dortmundzki spór komiksowy”). Jego aktywność możecie śledzić na Comixfactory.
PS. Dziękuję organizatorowi loterii JudgeKyle za pomoc przy tworzeniu artykułu oraz Psimkowi za udostępnienie książki The Art of Gothic III.
- Post Ralfa Marczinczika z wyjaśnieniem na World of Gothic [Dostęp: 22-03-2025] ↩︎
- Agnes Illinger / Ralf Marczinczik The Art of Gothic 3, s. 18 Wydawnictwo Halycon Media ↩︎
- Parafraza zdania z artykułu Oko Ra z Wikipedii [Dostęp: 22-03-2025] ↩︎
- Post Ralfa Marczinczika na World of Gothic [Dostęp: 22-03-2025] ↩︎
- Kanały kolorów to parametry używane przez model kolorów do reprezentowania kolorów. W modelu RGB są to czerwony (Red), zielony (Green) i niebieski (Blue). [Źródło: FADGI, dostęp: 22-03-2025] ↩︎
Artykuł Historia pewnej loterii – Ralf Marczinczik pochodzi z serwisu Gothic Up.
Przeczytaj u nas na stronie...