- Dołączył
- 7.5.2008
- Posty
- 4865
Dzisiaj chciałabym zaprosić was na wyprawę do jednego z najbardziej enigmatycznych miejsc w pierwszej części gry – Górskiej Fortecy. Przyjrzymy się jej fabularnym niedopowiedzeniom, teoriom fanów oraz niezrealizowanym planom twórców. Gotowi na tę podróż głęboko w lor Gothica?
Górska Forteca to imponująca budowla ukryta w południowych krańcach Górniczej Doliny. Usytuowana na niższym terenie, od reszty doliny oddziela ją rzeka, a jedyne wejście prowadzi przez kamienno-drewniany most. Twierdza jest częściowo osłonięta stromymi ścianami gór, a ich zbocza zdają się zwisać nad jej konstrukcją. Można ją opisać jako leżącą w płytkiej jaskini lub zagłębieniu skalnym.
mieszkańcy Górskiej Fortecy – Harpie
Dzięki strategicznemu położeniu forteca stanowi idealne schronienie, jednak w pierwszej części gry zamieszkują ją jedynie harpie i trzy szkielety, a mostu pilnuje potężny mostowy golem. Jej rola w fabule wiąże się z dwoma kluczowymi wątkami: Bezimienny przybywa tu w poszukiwaniu kamienia ogniskującego, a Lester odnosi się do niej w kontekście aktu własności.
Kamień ogniskujący został umieszczony w Górskiej Fortecy podczas tworzenia magicznej bariery. Ponieważ jednak bariera wymknęła się spod kontroli, obejmując znacznie większy obszar, niż pierwotnie planowano, niektórzy gracze spekulują, że forteca też miała się znaleźć zgodnie z intencjami magów poza zasięgiem bariery. Mógłby na to wskazywać fakt znaczenia fortecy czy też jej właściciela, co omówimy wkrótce.
Kamień Ogniskujący porzucony w Górskiej Fortecy
No właśnie, lor fortecy, razem z jej losami i poprzednimi właścicielami poznajemy głównie z aktu własności, którego szuka Lester. Przyjrzyjmy się treści dokumentu:
Warto zauważyć, że w momencie tworzenia pierwszej części Gothica uniwersum gry nie było jeszcze w pełni ukształtowane. Późniejsze odsłony serii, Gothic II i Gothic 3, wprowadziły istotne zmiany w geografii i lorze świata. Przykładowo Gothic Der Comic przedstawia Khorinis jako miasto leżące na kontynencie, a nie na wyspie. Co więcej, w pierwszej części gry nie ma jednoznacznych informacji potwierdzających, że zarówno Górnicza Dolina, jak i miasto Khorinis faktycznie znajdują się na wyspie – wiadomo jedynie, że należą do królestwa Myrtany. Skoro to już odnotowaliśmy, przejdźmy do pozostałych terminów geograficznych pojawiających się w akcie.
Czym właściwie są Zachodnie Terytoria? To pytanie pozostaje bez jednoznacznej odpowiedzi, a gracze snują liczne spekulacje. W akcie własności Bergmar przedstawia się jako burgrabia Zachodnich Terytoriów oraz sędzia terenów wokół Khorinis.
Tytuł burgrabiego był historycznie używany na terenie dzisiejszych Niemiec i w innych krajach Świętego Cesarstwa Rzymskiego i oznaczał zarządcę zamku królewskiego. Natomiast określenie sędzia we współczesnym języku oznacza funkcję sądową, jednak w kontekście Gothica i historycznych tytułów lenników i wasali, od razu moje myśli powędrowały w kierunku tytułu z historycznego dokumentu Dagome Iudex, gdzie Mieszko I został określony jako sędzia, co sugerowało jego zwierzchnictwo nad danym obszarem. Nie twierdzę oczywiście, że twórcy Gothica inspirowali się tym konkretnym dokumentem, wskazuję tylko, że tytuły feudalne potrafiły być przeróżne, a w kontekście tego aktu własności sędzia brzmi jak właśnie tytuł zarządcy.
Można zatem przypuszczać, że Bergmar był feudalnym władcą pewnych ziem w obrębie królestwa Myrtany. Sprawował zwierzchność nad Zachodnimi Terytoriami i terenami wokół Khorinis, a to drugie nie jest sprecyzowane i mogło oznaczać samą Górniczą Dolinę, bądź zawierać w sobie Górniczą Dolinę i dodatkowo jakieś inne tereny pobliskie miastu Khorinis.
Treść aktu własności zawiera wielokropek, sugerujący, że imię nabywcy mogło zostać celowo zamazane, pozostawione puste albo że bohater po prostu nie był w stanie go odczytać. Oprócz nieznanej osoby, na dokumencie widnieje również Dom Innosa jako strona umowy.
Brakuje jednak szczegółowych informacji, które pozwoliłyby dokładnie określić, czym był ten Dom Innosa. W Gothic Der Comic nie wspomniano o żadnej konkretnej instytucji o tej nazwie, a Klasztor Magów Ognia z Gothica II nie istniał jeszcze na etapie tworzenia pierwszej części gry. Można jedynie spekulować, że chodziło o jakąś organizację zarządzaną przez Magów Ognia – być może świątynię, siedzibę gildii czy instytucję administracyjną. Warto również zastanowić się, czy Dom Magów Ognia w zamku w Górniczej Dolinie (późniejszy Stary Obóz) pełnił tę samą funkcję jeszcze przed buntem kopaczy.
Na koniec warto wspomnieć o Lordzie Tymorisinie, choć jest to pewna dygresja. Niemieccy gracze zwrócili uwagę, że imię to zawiera błąd tłumaczenia – w niemieckiej wersji językowej widnieje Tymoris, a w polskiej i angielskiej Tymorisin. Dodatkowo zwracają uwagę, że w niemieckim oryginale pojawia się fraza Herr zu Tymoris. Właściwe tłumaczenie powinno brzmieć Pan z Tymoris lub Pan na Tymoris, jak to miało miejsce w historycznej polskiej tytulaturze, aby nie sugerować, że Tymoris to imię, co można błędnie wywnioskować, lecz nazwa miejsca – prawdopodobnie twierdzy, zamku lub miejscowości. Oznacza to, że Bergmar był wasalem władcy, który rezydował właśnie w Tymoris, ale imię tego seniora nie jest znane.
Kończąc analizę zagadkowego Aktu Własności, podsumujmy najważniejsze ustalenia:
Górska Forteca znalazła zastosowanie w niewydanym dodatku do Gothica
No właśnie, tutaj kończy się to, co możemy faktycznie ustalić z loru gry, komiksu i innych wersji językowych, a zaczyna się przestrzeń dla naszej wyobraźni, bo informacji brakuje. Kim był nowy właściciel Górskiej Fortecy? Jakie były jego losy?
Czy to, że akt własności pozostał w fortecy, oznacza, że właściciel – bojąc się nadchodzącego buntu kopaczy – uciekł w popłochu, zostawiając wszystko za sobą? A może trzy szkielety zamieszkujące Górską Fortecę to byli właśnie dawny pan tej doliny i jego najbliżsi doradcy, którzy zostali schwytani przez kopaczy?
Możliwości jest wiele: może mostu strzeże golem mostowy, bo panowie Doliny przewidzieli, że kopacze w końcu ruszą na nich, a biorąc pod uwagę dobre stosunki z magami (Domem Innosa), mogli liczyć na pomoc w postaci golema? Kto wie? Możemy tylko spekulować. Inna teoria sugeruje, że właściciel twierdzy mógł pozostawić tam swoje rzeczy osobiste, podróżując gdzie indziej, i nie będąc na miejscu w momencie, gdy powstała bariera.
Każdy z nas może mieć własną teorię, dlatego zachęcam do dzielenia się swoimi interpretacjami w komentarzach! Na jednym z czeskich forów natknęłam się na ciekawą spekulację. Gracze zwrócili uwagę na fakt, że w Górniczej Dolinie, na terenach przyległych do Górskiej Fortecy, żyją ogary. W czeskiej wersji Gothica nazywane są one Lovečtí psi, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza psy myśliwskie. Nasi południowi sąsiedzi spekulują, że pan tych ziem był zapalonym myśliwym, a ogary zostały tam, stanowiąc pamiątkę po dawnym panu tych ziem. Co ciekawe, ogary pojawiają się także w innych miejscach związanych z możnowładztwem, takich jak stara cytadela czy krypta, gdzie leży nieumarły magnat. To może wskazywać, że ich obecność nie jest przypadkowa. W końcu w naszej historii arystokracja faktycznie często była zainteresowana myślistwem, a siedliska ogarów mogły przetrwać w tych konkretnych miejscach Kolonii.
Po wydarzeniach z pierwszej części Gothica losy Górskiej Fortecy nie zostały jednoznacznie określone. Oficjalnie, w Gothic II dowiadujemy się, że miejsce to zostało opanowane przez smoka. Jednak warto przyjrzeć się także porzuconemu projektowi, jakim był Gothic Sequel, który nigdy nie ujrzał światła dziennego.
W tej niedokończonej kontynuacji, Górska Forteca stała się siedzibą króla Rhobara II, który zamieszkał tam z paladynami, magami ognia i wojskowymi poborowymi. W jednej z komnat przebywała również księżniczka, a na dziedzińcu witał nas Milten, kiedy zostaliśmy do fortecy odprowadzeni przez Thorę, amazonkę, którą poznaliśmy w Starym Obozie.
W tej wersji Górska Forteca przeszła znaczną przemianę. Zmienił się układ pomieszczeń, wokół fortecy wyrosły nowe budynki, a także pojawiła się dodatkowa wieża. Na dziedzińcu stacjonowali żołnierze i paladyni, a w samej fortecy działały takie miejsca jak kuźnia, magazyn, czy laboratorium dla magów ognia. Dla wielu graczy dużą zmianą było to, że w Gothic Sequel forteca była wyposażona w schody zamiast drabin, które były obecne w pierwszej części gry i pokonywały nawet największych twardzieli.
Forteca w tym projekcie pełniła również rolę ośrodka władzy – było tam coś na wzór sali tronowej z wojskowymi sztandarami, co wskazywało na to, że Rhobar II zdążył się już tam urządzić i przynajmniej przez jakiś okres miał zamiar stamtąd sprawować rządy. Niestety, nad czym bardzo ubolewam, bo zamysł tej gry ogromnie mi się podobał, projekt Gothic Sequel nigdy nie został jednak dokończony, a gracze pozostali z pytaniem, jak potoczyłyby się losy Górskiej Fortecy w tym alternatywnym scenariuszu.
Przygotowując się do pisania tego artykułu, przeglądałam stare wpisy na forach z lat 2006-2011 i zauważyłam, że Górska Forteca jest jednym z ulubionych miejsc graczy. Często pojawia się w wątkach typu wasze ulubione miejsce w Gothic albo najciekawsze miejsce w Gothic. To świadczy o tym, jak głęboko zapadła w pamięć fanów swoją tajemniczością i unikalnym charakterem.
Dlatego zachęcam wszystkich do dzielenia się własnymi teoriami na temat nieznanego właściciela fortecy oraz samej fortecy. Czytając wasze komentarze, mogę się dowiedzieć, jakie nowe pomysły i interpretacje narodziły się w waszych umysłach. Może ktoś z was odkrył coś, czego jeszcze nikt nie zauważył? Może pominęłam coś, co dla kogoś z was wydaje się oczywistą poszlaką? Dajcie znać w komentarzach!
Artykuł Gothicowe śledztwo w sprawie lenna z kopalniami pochodzi z serwisu Gothic Up.
Przeczytaj u nas na stronie...
Monumentalna Twierdza w Górach
Górska Forteca to imponująca budowla ukryta w południowych krańcach Górniczej Doliny. Usytuowana na niższym terenie, od reszty doliny oddziela ją rzeka, a jedyne wejście prowadzi przez kamienno-drewniany most. Twierdza jest częściowo osłonięta stromymi ścianami gór, a ich zbocza zdają się zwisać nad jej konstrukcją. Można ją opisać jako leżącą w płytkiej jaskini lub zagłębieniu skalnym.

mieszkańcy Górskiej Fortecy – Harpie
Dzięki strategicznemu położeniu forteca stanowi idealne schronienie, jednak w pierwszej części gry zamieszkują ją jedynie harpie i trzy szkielety, a mostu pilnuje potężny mostowy golem. Jej rola w fabule wiąże się z dwoma kluczowymi wątkami: Bezimienny przybywa tu w poszukiwaniu kamienia ogniskującego, a Lester odnosi się do niej w kontekście aktu własności.
Raz na wozie, raz pod barierą
Kamień ogniskujący został umieszczony w Górskiej Fortecy podczas tworzenia magicznej bariery. Ponieważ jednak bariera wymknęła się spod kontroli, obejmując znacznie większy obszar, niż pierwotnie planowano, niektórzy gracze spekulują, że forteca też miała się znaleźć zgodnie z intencjami magów poza zasięgiem bariery. Mógłby na to wskazywać fakt znaczenia fortecy czy też jej właściciela, co omówimy wkrótce.

Kamień Ogniskujący porzucony w Górskiej Fortecy
Akt Własności, czyli zagadka Bergmara
No właśnie, lor fortecy, razem z jej losami i poprzednimi właścicielami poznajemy głównie z aktu własności, którego szuka Lester. Przyjrzyjmy się treści dokumentu:
Ja, Bergmar, Burgrabia Zachodnich Terytoriów i sędzia z nadania mojego Miłościwego Pana, Lorda Tymorisin, terenów wokół Khorinis… Niniejszym oświadczam, że… przekazuję posiadaczowi tego dokumentu… i domowi Innosa ziemie przynależne tej fortecy wraz z całym lennem i należącymi do nich kopalniami za 400 funtów złota.
Warto zauważyć, że w momencie tworzenia pierwszej części Gothica uniwersum gry nie było jeszcze w pełni ukształtowane. Późniejsze odsłony serii, Gothic II i Gothic 3, wprowadziły istotne zmiany w geografii i lorze świata. Przykładowo Gothic Der Comic przedstawia Khorinis jako miasto leżące na kontynencie, a nie na wyspie. Co więcej, w pierwszej części gry nie ma jednoznacznych informacji potwierdzających, że zarówno Górnicza Dolina, jak i miasto Khorinis faktycznie znajdują się na wyspie – wiadomo jedynie, że należą do królestwa Myrtany. Skoro to już odnotowaliśmy, przejdźmy do pozostałych terminów geograficznych pojawiających się w akcie.
Zachodnie Terytoria i tereny wokół Khorinis
Czym właściwie są Zachodnie Terytoria? To pytanie pozostaje bez jednoznacznej odpowiedzi, a gracze snują liczne spekulacje. W akcie własności Bergmar przedstawia się jako burgrabia Zachodnich Terytoriów oraz sędzia terenów wokół Khorinis.
Tytuł burgrabiego był historycznie używany na terenie dzisiejszych Niemiec i w innych krajach Świętego Cesarstwa Rzymskiego i oznaczał zarządcę zamku królewskiego. Natomiast określenie sędzia we współczesnym języku oznacza funkcję sądową, jednak w kontekście Gothica i historycznych tytułów lenników i wasali, od razu moje myśli powędrowały w kierunku tytułu z historycznego dokumentu Dagome Iudex, gdzie Mieszko I został określony jako sędzia, co sugerowało jego zwierzchnictwo nad danym obszarem. Nie twierdzę oczywiście, że twórcy Gothica inspirowali się tym konkretnym dokumentem, wskazuję tylko, że tytuły feudalne potrafiły być przeróżne, a w kontekście tego aktu własności sędzia brzmi jak właśnie tytuł zarządcy.
Można zatem przypuszczać, że Bergmar był feudalnym władcą pewnych ziem w obrębie królestwa Myrtany. Sprawował zwierzchność nad Zachodnimi Terytoriami i terenami wokół Khorinis, a to drugie nie jest sprecyzowane i mogło oznaczać samą Górniczą Dolinę, bądź zawierać w sobie Górniczą Dolinę i dodatkowo jakieś inne tereny pobliskie miastu Khorinis.
Komu Bergmar sprzedał lenno?
Treść aktu własności zawiera wielokropek, sugerujący, że imię nabywcy mogło zostać celowo zamazane, pozostawione puste albo że bohater po prostu nie był w stanie go odczytać. Oprócz nieznanej osoby, na dokumencie widnieje również Dom Innosa jako strona umowy.
Brakuje jednak szczegółowych informacji, które pozwoliłyby dokładnie określić, czym był ten Dom Innosa. W Gothic Der Comic nie wspomniano o żadnej konkretnej instytucji o tej nazwie, a Klasztor Magów Ognia z Gothica II nie istniał jeszcze na etapie tworzenia pierwszej części gry. Można jedynie spekulować, że chodziło o jakąś organizację zarządzaną przez Magów Ognia – być może świątynię, siedzibę gildii czy instytucję administracyjną. Warto również zastanowić się, czy Dom Magów Ognia w zamku w Górniczej Dolinie (późniejszy Stary Obóz) pełnił tę samą funkcję jeszcze przed buntem kopaczy.
Lord Tymorisin, Tymoris, z Tymoris? Kurczę! Kto to tłumaczył?
Na koniec warto wspomnieć o Lordzie Tymorisinie, choć jest to pewna dygresja. Niemieccy gracze zwrócili uwagę, że imię to zawiera błąd tłumaczenia – w niemieckiej wersji językowej widnieje Tymoris, a w polskiej i angielskiej Tymorisin. Dodatkowo zwracają uwagę, że w niemieckim oryginale pojawia się fraza Herr zu Tymoris. Właściwe tłumaczenie powinno brzmieć Pan z Tymoris lub Pan na Tymoris, jak to miało miejsce w historycznej polskiej tytulaturze, aby nie sugerować, że Tymoris to imię, co można błędnie wywnioskować, lecz nazwa miejsca – prawdopodobnie twierdzy, zamku lub miejscowości. Oznacza to, że Bergmar był wasalem władcy, który rezydował właśnie w Tymoris, ale imię tego seniora nie jest znane.
Co wiemy?
Kończąc analizę zagadkowego Aktu Własności, podsumujmy najważniejsze ustalenia:
- Górska Forteca istniała jeszcze przed powstaniem magicznej bariery i była zarządzana przez Bergmara – wasala nieznanego z imienia lorda, pana na Tymoris. Bergmar sprawował także władzę także nad Zachodnimi Terytoriami – krainą, która nie pojawia się bezpośrednio w grze.
- Jeszcze przed wydarzeniami z Gothica sprzedał Górską Fortecę wraz z okolicznymi terenami i kopalniami. Można przypuszczać, że chodziło co najmniej o Górniczą Dolinę Khorinis, choć niewykluczone, że transakcja obejmowała również inne ziemie poza barierą, ale w pobliżu Khorinis, gdyż termin tereny wokół Khorinis nie jest precyzyjny.
- Tożsamość nowego właściciela pozostaje nieznana. Pewne jest natomiast, że Dom Innosa został współwłaścicielem tych ziem.
- Niezależnie od tego, kim był nabywca, jego władza okazała się krótkotrwała. Gdy w fortecy umieszczono jeden z kamieni ogniskujących, doszło do nieoczekiwanej katastrofy – bariera wymknęła się spod kontroli, obejmując obszar, który prawdopodobnie w ogóle nie miał znaleźć się w jej granicach.


Górska Forteca znalazła zastosowanie w niewydanym dodatku do Gothica
I co dalej?
No właśnie, tutaj kończy się to, co możemy faktycznie ustalić z loru gry, komiksu i innych wersji językowych, a zaczyna się przestrzeń dla naszej wyobraźni, bo informacji brakuje. Kim był nowy właściciel Górskiej Fortecy? Jakie były jego losy?
Czy to, że akt własności pozostał w fortecy, oznacza, że właściciel – bojąc się nadchodzącego buntu kopaczy – uciekł w popłochu, zostawiając wszystko za sobą? A może trzy szkielety zamieszkujące Górską Fortecę to byli właśnie dawny pan tej doliny i jego najbliżsi doradcy, którzy zostali schwytani przez kopaczy?
Możliwości jest wiele: może mostu strzeże golem mostowy, bo panowie Doliny przewidzieli, że kopacze w końcu ruszą na nich, a biorąc pod uwagę dobre stosunki z magami (Domem Innosa), mogli liczyć na pomoc w postaci golema? Kto wie? Możemy tylko spekulować. Inna teoria sugeruje, że właściciel twierdzy mógł pozostawić tam swoje rzeczy osobiste, podróżując gdzie indziej, i nie będąc na miejscu w momencie, gdy powstała bariera.
Każdy z nas może mieć własną teorię, dlatego zachęcam do dzielenia się swoimi interpretacjami w komentarzach! Na jednym z czeskich forów natknęłam się na ciekawą spekulację. Gracze zwrócili uwagę na fakt, że w Górniczej Dolinie, na terenach przyległych do Górskiej Fortecy, żyją ogary. W czeskiej wersji Gothica nazywane są one Lovečtí psi, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza psy myśliwskie. Nasi południowi sąsiedzi spekulują, że pan tych ziem był zapalonym myśliwym, a ogary zostały tam, stanowiąc pamiątkę po dawnym panu tych ziem. Co ciekawe, ogary pojawiają się także w innych miejscach związanych z możnowładztwem, takich jak stara cytadela czy krypta, gdzie leży nieumarły magnat. To może wskazywać, że ich obecność nie jest przypadkowa. W końcu w naszej historii arystokracja faktycznie często była zainteresowana myślistwem, a siedliska ogarów mogły przetrwać w tych konkretnych miejscach Kolonii.
Losy Górskiej Fortecy po Akcji „Gothica”
Po wydarzeniach z pierwszej części Gothica losy Górskiej Fortecy nie zostały jednoznacznie określone. Oficjalnie, w Gothic II dowiadujemy się, że miejsce to zostało opanowane przez smoka. Jednak warto przyjrzeć się także porzuconemu projektowi, jakim był Gothic Sequel, który nigdy nie ujrzał światła dziennego.
W tej niedokończonej kontynuacji, Górska Forteca stała się siedzibą króla Rhobara II, który zamieszkał tam z paladynami, magami ognia i wojskowymi poborowymi. W jednej z komnat przebywała również księżniczka, a na dziedzińcu witał nas Milten, kiedy zostaliśmy do fortecy odprowadzeni przez Thorę, amazonkę, którą poznaliśmy w Starym Obozie.
W tej wersji Górska Forteca przeszła znaczną przemianę. Zmienił się układ pomieszczeń, wokół fortecy wyrosły nowe budynki, a także pojawiła się dodatkowa wieża. Na dziedzińcu stacjonowali żołnierze i paladyni, a w samej fortecy działały takie miejsca jak kuźnia, magazyn, czy laboratorium dla magów ognia. Dla wielu graczy dużą zmianą było to, że w Gothic Sequel forteca była wyposażona w schody zamiast drabin, które były obecne w pierwszej części gry i pokonywały nawet największych twardzieli.
Forteca w tym projekcie pełniła również rolę ośrodka władzy – było tam coś na wzór sali tronowej z wojskowymi sztandarami, co wskazywało na to, że Rhobar II zdążył się już tam urządzić i przynajmniej przez jakiś okres miał zamiar stamtąd sprawować rządy. Niestety, nad czym bardzo ubolewam, bo zamysł tej gry ogromnie mi się podobał, projekt Gothic Sequel nigdy nie został jednak dokończony, a gracze pozostali z pytaniem, jak potoczyłyby się losy Górskiej Fortecy w tym alternatywnym scenariuszu.
Podsumowanie
Przygotowując się do pisania tego artykułu, przeglądałam stare wpisy na forach z lat 2006-2011 i zauważyłam, że Górska Forteca jest jednym z ulubionych miejsc graczy. Często pojawia się w wątkach typu wasze ulubione miejsce w Gothic albo najciekawsze miejsce w Gothic. To świadczy o tym, jak głęboko zapadła w pamięć fanów swoją tajemniczością i unikalnym charakterem.
Dlatego zachęcam wszystkich do dzielenia się własnymi teoriami na temat nieznanego właściciela fortecy oraz samej fortecy. Czytając wasze komentarze, mogę się dowiedzieć, jakie nowe pomysły i interpretacje narodziły się w waszych umysłach. Może ktoś z was odkrył coś, czego jeszcze nikt nie zauważył? Może pominęłam coś, co dla kogoś z was wydaje się oczywistą poszlaką? Dajcie znać w komentarzach!
Artykuł Gothicowe śledztwo w sprawie lenna z kopalniami pochodzi z serwisu Gothic Up.
Przeczytaj u nas na stronie...