Gothicowe śledztwo w sprawie lenna z kopalniami

RoMek

Niewolnik systemu
Członek Załogi
Dołączył
7.5.2008
Posty
4865
Dzisiaj chciałabym zaprosić was na wyprawę do jednego z najbardziej enigmatycznych miejsc w pierwszej części gry – Górskiej Fortecy. Przyjrzymy się jej fabularnym niedopowiedzeniom, teoriom fanów oraz niezrealizowanym planom twórców. Gotowi na tę podróż głęboko w lor Gothica?

Monumentalna Twierdza w Górach​


Górska Forteca to imponująca budowla ukryta w południowych krańcach Górniczej Doliny. Usytuowana na niższym terenie, od reszty doliny oddziela ją rzeka, a jedyne wejście prowadzi przez kamienno-drewniany most. Twierdza jest częściowo osłonięta stromymi ścianami gór, a ich zbocza zdają się zwisać nad jej konstrukcją. Można ją opisać jako leżącą w płytkiej jaskini lub zagłębieniu skalnym.

gorska forteca02
mieszkańcy Górskiej Fortecy – Harpie

Dzięki strategicznemu położeniu forteca stanowi idealne schronienie, jednak w pierwszej części gry zamieszkują ją jedynie harpie i trzy szkielety, a mostu pilnuje potężny mostowy golem. Jej rola w fabule wiąże się z dwoma kluczowymi wątkami: Bezimienny przybywa tu w poszukiwaniu kamienia ogniskującego, a Lester odnosi się do niej w kontekście aktu własności.

Raz na wozie, raz pod barierą​


Kamień ogniskujący został umieszczony w Górskiej Fortecy podczas tworzenia magicznej bariery. Ponieważ jednak bariera wymknęła się spod kontroli, obejmując znacznie większy obszar, niż pierwotnie planowano, niektórzy gracze spekulują, że forteca też miała się znaleźć zgodnie z intencjami magów poza zasięgiem bariery. Mógłby na to wskazywać fakt znaczenia fortecy czy też jej właściciela, co omówimy wkrótce.

gorska forteca01
Kamień Ogniskujący porzucony w Górskiej Fortecy

Akt Własności, czyli zagadka Bergmara​


No właśnie, lor fortecy, razem z jej losami i poprzednimi właścicielami poznajemy głównie z aktu własności, którego szuka Lester. Przyjrzyjmy się treści dokumentu:

Ja, Bergmar, Burgrabia Zachodnich Terytoriów i sędzia z nadania mojego Miłościwego Pana, Lorda Tymorisin, terenów wokół Khorinis… Niniejszym oświadczam, że… przekazuję posiadaczowi tego dokumentu… i domowi Innosa ziemie przynależne tej fortecy wraz z całym lennem i należącymi do nich kopalniami za 400 funtów złota.

Warto zauważyć, że w momencie tworzenia pierwszej części Gothica uniwersum gry nie było jeszcze w pełni ukształtowane. Późniejsze odsłony serii, Gothic II i Gothic 3, wprowadziły istotne zmiany w geografii i lorze świata. Przykładowo Gothic Der Comic przedstawia Khorinis jako miasto leżące na kontynencie, a nie na wyspie. Co więcej, w pierwszej części gry nie ma jednoznacznych informacji potwierdzających, że zarówno Górnicza Dolina, jak i miasto Khorinis faktycznie znajdują się na wyspie – wiadomo jedynie, że należą do królestwa Myrtany. Skoro to już odnotowaliśmy, przejdźmy do pozostałych terminów geograficznych pojawiających się w akcie.

Zachodnie Terytoria i tereny wokół Khorinis​


Czym właściwie są Zachodnie Terytoria? To pytanie pozostaje bez jednoznacznej odpowiedzi, a gracze snują liczne spekulacje. W akcie własności Bergmar przedstawia się jako burgrabia Zachodnich Terytoriów oraz sędzia terenów wokół Khorinis.

Tytuł burgrabiego był historycznie używany na terenie dzisiejszych Niemiec i w innych krajach Świętego Cesarstwa Rzymskiego i oznaczał zarządcę zamku królewskiego. Natomiast określenie sędzia we współczesnym języku oznacza funkcję sądową, jednak w kontekście Gothica i historycznych tytułów lenników i wasali, od razu moje myśli powędrowały w kierunku tytułu z historycznego dokumentu Dagome Iudex, gdzie Mieszko I został określony jako sędzia, co sugerowało jego zwierzchnictwo nad danym obszarem. Nie twierdzę oczywiście, że twórcy Gothica inspirowali się tym konkretnym dokumentem, wskazuję tylko, że tytuły feudalne potrafiły być przeróżne, a w kontekście tego aktu własności sędzia brzmi jak właśnie tytuł zarządcy.

Można zatem przypuszczać, że Bergmar był feudalnym władcą pewnych ziem w obrębie królestwa Myrtany. Sprawował zwierzchność nad Zachodnimi Terytoriami i terenami wokół Khorinis, a to drugie nie jest sprecyzowane i mogło oznaczać samą Górniczą Dolinę, bądź zawierać w sobie Górniczą Dolinę i dodatkowo jakieś inne tereny pobliskie miastu Khorinis.

Komu Bergmar sprzedał lenno?​


Treść aktu własności zawiera wielokropek, sugerujący, że imię nabywcy mogło zostać celowo zamazane, pozostawione puste albo że bohater po prostu nie był w stanie go odczytać. Oprócz nieznanej osoby, na dokumencie widnieje również Dom Innosa jako strona umowy.

Brakuje jednak szczegółowych informacji, które pozwoliłyby dokładnie określić, czym był ten Dom Innosa. W Gothic Der Comic nie wspomniano o żadnej konkretnej instytucji o tej nazwie, a Klasztor Magów Ognia z Gothica II nie istniał jeszcze na etapie tworzenia pierwszej części gry. Można jedynie spekulować, że chodziło o jakąś organizację zarządzaną przez Magów Ognia – być może świątynię, siedzibę gildii czy instytucję administracyjną. Warto również zastanowić się, czy Dom Magów Ognia w zamku w Górniczej Dolinie (późniejszy Stary Obóz) pełnił tę samą funkcję jeszcze przed buntem kopaczy.

Lord Tymorisin, Tymoris, z Tymoris? Kurczę! Kto to tłumaczył?​


Na koniec warto wspomnieć o Lordzie Tymorisinie, choć jest to pewna dygresja. Niemieccy gracze zwrócili uwagę, że imię to zawiera błąd tłumaczenia – w niemieckiej wersji językowej widnieje Tymoris, a w polskiej i angielskiej Tymorisin. Dodatkowo zwracają uwagę, że w niemieckim oryginale pojawia się fraza Herr zu Tymoris. Właściwe tłumaczenie powinno brzmieć Pan z Tymoris lub Pan na Tymoris, jak to miało miejsce w historycznej polskiej tytulaturze, aby nie sugerować, że Tymoris to imię, co można błędnie wywnioskować, lecz nazwa miejsca – prawdopodobnie twierdzy, zamku lub miejscowości. Oznacza to, że Bergmar był wasalem władcy, który rezydował właśnie w Tymoris, ale imię tego seniora nie jest znane.

Co wiemy?​


Kończąc analizę zagadkowego Aktu Własności, podsumujmy najważniejsze ustalenia:

  • Górska Forteca istniała jeszcze przed powstaniem magicznej bariery i była zarządzana przez Bergmara – wasala nieznanego z imienia lorda, pana na Tymoris. Bergmar sprawował także władzę także nad Zachodnimi Terytoriami – krainą, która nie pojawia się bezpośrednio w grze.
  • Jeszcze przed wydarzeniami z Gothica sprzedał Górską Fortecę wraz z okolicznymi terenami i kopalniami. Można przypuszczać, że chodziło co najmniej o Górniczą Dolinę Khorinis, choć niewykluczone, że transakcja obejmowała również inne ziemie poza barierą, ale w pobliżu Khorinis, gdyż termin tereny wokół Khorinis nie jest precyzyjny.
  • Tożsamość nowego właściciela pozostaje nieznana. Pewne jest natomiast, że Dom Innosa został współwłaścicielem tych ziem.
  • Niezależnie od tego, kim był nabywca, jego władza okazała się krótkotrwała. Gdy w fortecy umieszczono jeden z kamieni ogniskujących, doszło do nieoczekiwanej katastrofy – bariera wymknęła się spod kontroli, obejmując obszar, który prawdopodobnie w ogóle nie miał znaleźć się w jej granicach.
gorska forteca05
gorska forteca06
Górska Forteca znalazła zastosowanie w niewydanym dodatku do Gothica

I co dalej?​


No właśnie, tutaj kończy się to, co możemy faktycznie ustalić z loru gry, komiksu i innych wersji językowych, a zaczyna się przestrzeń dla naszej wyobraźni, bo informacji brakuje. Kim był nowy właściciel Górskiej Fortecy? Jakie były jego losy?

Czy to, że akt własności pozostał w fortecy, oznacza, że właściciel – bojąc się nadchodzącego buntu kopaczy – uciekł w popłochu, zostawiając wszystko za sobą? A może trzy szkielety zamieszkujące Górską Fortecę to byli właśnie dawny pan tej doliny i jego najbliżsi doradcy, którzy zostali schwytani przez kopaczy?

Możliwości jest wiele: może mostu strzeże golem mostowy, bo panowie Doliny przewidzieli, że kopacze w końcu ruszą na nich, a biorąc pod uwagę dobre stosunki z magami (Domem Innosa), mogli liczyć na pomoc w postaci golema? Kto wie? Możemy tylko spekulować. Inna teoria sugeruje, że właściciel twierdzy mógł pozostawić tam swoje rzeczy osobiste, podróżując gdzie indziej, i nie będąc na miejscu w momencie, gdy powstała bariera.

Każdy z nas może mieć własną teorię, dlatego zachęcam do dzielenia się swoimi interpretacjami w komentarzach! Na jednym z czeskich forów natknęłam się na ciekawą spekulację. Gracze zwrócili uwagę na fakt, że w Górniczej Dolinie, na terenach przyległych do Górskiej Fortecy, żyją ogary. W czeskiej wersji Gothica nazywane są one Lovečtí psi, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza psy myśliwskie. Nasi południowi sąsiedzi spekulują, że pan tych ziem był zapalonym myśliwym, a ogary zostały tam, stanowiąc pamiątkę po dawnym panu tych ziem. Co ciekawe, ogary pojawiają się także w innych miejscach związanych z możnowładztwem, takich jak stara cytadela czy krypta, gdzie leży nieumarły magnat. To może wskazywać, że ich obecność nie jest przypadkowa. W końcu w naszej historii arystokracja faktycznie często była zainteresowana myślistwem, a siedliska ogarów mogły przetrwać w tych konkretnych miejscach Kolonii.

Losy Górskiej Fortecy po Akcji „Gothica”​


Po wydarzeniach z pierwszej części Gothica losy Górskiej Fortecy nie zostały jednoznacznie określone. Oficjalnie, w Gothic II dowiadujemy się, że miejsce to zostało opanowane przez smoka. Jednak warto przyjrzeć się także porzuconemu projektowi, jakim był Gothic Sequel, który nigdy nie ujrzał światła dziennego.

W tej niedokończonej kontynuacji, Górska Forteca stała się siedzibą króla Rhobara II, który zamieszkał tam z paladynami, magami ognia i wojskowymi poborowymi. W jednej z komnat przebywała również księżniczka, a na dziedzińcu witał nas Milten, kiedy zostaliśmy do fortecy odprowadzeni przez Thorę, amazonkę, którą poznaliśmy w Starym Obozie.

W tej wersji Górska Forteca przeszła znaczną przemianę. Zmienił się układ pomieszczeń, wokół fortecy wyrosły nowe budynki, a także pojawiła się dodatkowa wieża. Na dziedzińcu stacjonowali żołnierze i paladyni, a w samej fortecy działały takie miejsca jak kuźnia, magazyn, czy laboratorium dla magów ognia. Dla wielu graczy dużą zmianą było to, że w Gothic Sequel forteca była wyposażona w schody zamiast drabin, które były obecne w pierwszej części gry i pokonywały nawet największych twardzieli.

Forteca w tym projekcie pełniła również rolę ośrodka władzy – było tam coś na wzór sali tronowej z wojskowymi sztandarami, co wskazywało na to, że Rhobar II zdążył się już tam urządzić i przynajmniej przez jakiś okres miał zamiar stamtąd sprawować rządy. Niestety, nad czym bardzo ubolewam, bo zamysł tej gry ogromnie mi się podobał, projekt Gothic Sequel nigdy nie został jednak dokończony, a gracze pozostali z pytaniem, jak potoczyłyby się losy Górskiej Fortecy w tym alternatywnym scenariuszu.

Podsumowanie​


Przygotowując się do pisania tego artykułu, przeglądałam stare wpisy na forach z lat 2006-2011 i zauważyłam, że Górska Forteca jest jednym z ulubionych miejsc graczy. Często pojawia się w wątkach typu wasze ulubione miejsce w Gothic albo najciekawsze miejsce w Gothic. To świadczy o tym, jak głęboko zapadła w pamięć fanów swoją tajemniczością i unikalnym charakterem.

Dlatego zachęcam wszystkich do dzielenia się własnymi teoriami na temat nieznanego właściciela fortecy oraz samej fortecy. Czytając wasze komentarze, mogę się dowiedzieć, jakie nowe pomysły i interpretacje narodziły się w waszych umysłach. Może ktoś z was odkrył coś, czego jeszcze nikt nie zauważył? Może pominęłam coś, co dla kogoś z was wydaje się oczywistą poszlaką? Dajcie znać w komentarzach!

Artykuł Gothicowe śledztwo w sprawie lenna z kopalniami pochodzi z serwisu Gothic Up.

Przeczytaj u nas na stronie...
 
Do góry Bottom