Udzielono ostatnio przez zespół Piranha Bytes nowe FAQ oto one :
Kai Rosenkranz
Czy na początku gry będzie można ukształtować postać z pewnymi ograniczeniami, być może wybrając z listy talenty? Czy może postać zawsze będzie posiadała określone atrybuty i umiejętności? [moetermoerber]
Podobnie jak we wszystkich poprzednich Gothicach - trzecia część serii nie dysponuje klasycznym generatorem postaci. Gracz bezpośrednio zacznie grę, a swoją postać rozwijać będzie podczas rozgrywki. "Podstawowe wyposażenie", które na początku otrzyma Bezimienny, wystarczy, aby poradzić sobie z pierwszymi wyzwaniami, z drugiej jednak strony otrzyma odpowiednią swobodę do kształtowania własnej postaci.
Dostępne będzie sterowanie ze starego Gothica, czy system walki oraz sterowanie będą całkowicie nowe? [X-or Bioman]
Wszyscy, którzy wcześniej używali kombinacji myszy i klawiatury, natychmiast przyswoją nowe sterowanie. Pozbyliśmy się zbędnych utrudnień, a kontrola walki może być precyzyjna i bezproblemowa. Przyjemność sprawia samo obserwowanie Mike'a Hoge'a, Game Designera, podczas testowania walki, ponieważ z odrobiną wyczucia za pomocą myszy można odpalić wspaniałą choreografię. Oprócz tego nasz interfejs radzi sobie już ze skomplikowanymi zadaniami, ponadto wszystkie ważniejsze czynności są w pełni konfigurowalne.
Czy będzie więcej zwierząt nastawionych neutralnie, jak owce w Gothic 2? [DeadlyArrow]
Tak, oczywiście. Od motyli, przez owce "wypełniające obraz" (gdy stoi się bezpośrednio przed nimi). Zwierzęta zamieszkujące świat Gothic 3 stanowią niezwykle ozdobną i różnorodną kolekcję fauny.
Wiemy już, że Lee odegra ważną rolę, ale jaki udział w tej historii będą mieli przyjaciele Bezimiennego - Gorn, Milten, Vatras? (Jeżeli w ogóle się z nimi spotkamy.) [Peterem Pullunder]
Każdy członek załogi, z którym Bezimienny przybije do Myrtany, jest ważnym elementem w zespolonej historii. Zwłaszcza czterej przyjaciele bohatera, Diego, Gorn, Lester i Milten, będą mu towarzyszyć podczas kilku przygód. Czy i w jaki sposób Bezimienny wspólnie z nimi stawi czoła wyzwaniom, zależeć będzie tylko od niego, jednak w historii przewidywane są okazjonalne spotkania z przyjaciółmi.
Ile czasu przewidujecie na ukończenie przez gracza głównego wątku? Jak długo zajmie przejście gry ze wszystkimi pobocznymi misjami? [ken007]
Aktualnie nie można jeszcze tego oszacować. W chwili obecnej nasi testowi bohaterowie bez ustanku biegają po świecie w skróconym czasie, by nasi scenarzyści mogli testować i szybciej kontynuować rozwój akcji. Również nie ma jeszcze zaaplikowanej mowy, dlatego klikanie dialogów przeważnie odbywa się w "małpim tempie". Zatem sensowne oszacowanie czasu potrzebnego na grę, nie jest jeszcze możliwe. Gdy tylko osiągniemy zaawansowane stadium w fazie beta, odpowiedź na to pytanie będzie konkretniejsza. W porównaniu z Gothic 2 objętość dialogów i liczba misji wyraźnie wzrosły, dlatego sądzimy, że czas gry netto odpowiednio się wydłuży.
W Gothic 2 najpierw spotkaliśmy paladynów, co znacząco wpłynęło na wybór tej gildii jako pierwszej. Czy w Gothic 3 będzie inaczej, że jednocześnie spotkamy się z różnymi gildiam, a gracz będzie miał wybór już od początku? [Wüstenkrieger]
Nasz początek w Gothic 3 może zostać przyrównany do Gothic 1. Wprawdzie zaraz na początku Diego podał rękę i wskazał drogę do Starego Obozu, pomimo tego na każdym kroku spotykało się członków z dwóch pozostałych ugrupowań, którzy też polecali swoje obozy. Podobnie działa to w Gothic 3. Gracz trafia w wir akcji i odpowiednio szybko napotyka ważne postaci, które proponują przyłączenie się do różnych grup i przedstawiają poszczególne warunki. Niemniej jednak naszym głównym celem jest zaoferowanie graczowi możliwie największej wolności, a jest to ściśle powiązane z przynależnością do gildii.
Obecna strona główna jest jej wstępną wersją. Kiedy będzie dostępna online oficjalna strona Gothic 3? [WernerTWC]
Właściwie strona główna płynnie przeszła z wersji Teser do oficjalnej i czekam tylko na moment, by usunąć znaczek "Teaser". Wprawdzie wkrótce dojdzie kilka ciekawych opcji i, naturalnie, nowe informacje, ale ogólnie wizerunek bardziej się nie zmieni.
Jak osobiście oceniłbyś Gothic 3 i które zmiany uważasz za najlepsze / najbardziej innowacyjne? [X-or Bioman]
Gothic 3 jest tym, czego fan Gothica oczekiwałby od godnego następcy, a nawet czymś więcej. W ciągu ostatnich tygodni udało nam się odtworzyć, z nową technologią, niesamowitą atmosferę Gothica i aktualnie pracujemy nad tym, aby start gry był na powrót tak wciągający jak poznawanie świata Gothica. Osobiście jestem zachwycony każdą nową cechą, którą udostępnili nasi programiści, nadal nie mogę uwierzyć, jak wiele oferuje teraz nasz engine. Zupełnie zadziwił mnie wspaniały system animacji, który został zastosowany w ramach walki, a także nowe efekty shaderów dla wody, błyszczące materiały, tekstury otoczenia, skóry, etc. są całkiem niezłe.
Inne Piranhie zapewne mają do powiedzenia dużo więcej.
Oh, byłbym zapomniał: Nowy system muzyki z dynamicznymi dźwiękami orkiestry... nadzwyczaj świetny!
Czy pojawią się niezwykłe zbroje, jak starożytna zbroja magiczna z Gothic 1, których będzie można używać? Podłożem pytania jest kwestia, czy będzie można ukończyć grę nie przyłączając się do żadnej gildii? [gv g]
Tak, będą specjalne zbroje. Ale niewielki jest związek z zakończeniem gry a przynależeniem do jakiejś gildii, gdyż pod koniec gracz tak czy inaczej będzie bez gildii. Nie istnieją bowiem trwałe powiązania w gildiach. W niektórych gildiach obowiązkiem jest typ "dresscode" (prawdopodobnie chodzi o kod odpowiedzialny za rodzaj ubioru rozpoznawany przez przedstawicieli gildii - przyp. tłum.), w innych już nie, ogólnie natomiast gildie nie zakuwają nas w kajdany.
Czy będzie więcej przeciwników korzystających z magii, a także atakujących za pomocą różnych zaklęć, ewent. chociażby magicznych potworów/zwierząt? [gothicfan]
Tak, będą przeciwnicy korzystający z magii i zaatakują cię na różne sposoby. Przewidziane są również potwory z magicznymi atakami.
Czy w Gothic 3 będzie można kierować np. wojownikiem, a później ukształtować postać na maga lub złodzieja? Czy też wszystko wymiesza się, a gracz nie będzie musiał się szczególnie specjalizować, aby zostać później walczącym magiem i złodziejem zarazem? Albo może przynależność do frakcji ma większe znaczenie na rozwój niż klasa postaci?
Czy gracz będzie mógł także zostać wykluczony z jakiejś gildii/frakcji, jeżeli sprzeciwi się regułom panującym w gildii (np. kiedy gracz jako rebeliant zaatakuje innego członka tej gildii)? Czy gracz będzie mógł wtedy zmienić przynależność lub równocześnie zostać członkiem wielu frakcji? [Rethon]
Doskonale nadaje się tutaj fragment odpowiedzi PB|Mattesa: "[...] Jednak gracz, który chciałby wyuczyć się wszystkiego, musiałby wydać wiele punktów nauki...". Znaczy to, że teoretycznie gracz może mieszać umiejętności skrajnie różne (walka, magia, złodziejstwo), lecz za bardzo wysoką cenę: gracz będzie połowicznie rozwinięty, do rozdysponowania jest ograniczona ilość punktów nauki. Zatem, jeśli chcesz wybrać się w podróż wojownikiem, który będzie potrafił korzystać z kilku zaklęć - możesz to zrobić. Człowiek złota rączka również jest możliwy, jednak nigdy nie rozwinie swoich umiejętności do perfekcji.
Temat przynależności do gildii był już poruszany w kilku odpowiedziach. W skrócie: jeśli w gildii zyskasz dobrą opinię i zaprzyjaźnisz się z jej przedstawicielami, dla obu stron rozwinie się wtedy miła symbioza. Otrzymasz specjalne misje, fajne przedmioty, nowe umiejętności, jednakże nie staniesz się mocno zobowiązanym członkiem. Ergo: kiedy ludziom nie spodoba się twoje postępowanie, to koniec z grzecznością, co jest równoznaczne z wyrzuceniem.
W co na początku wyposażony będzie nasz bohater, jego ekwipunek znajduje się w kufrze na statku, który nie zatonie, więc musi mieć do niej dostęp? [Peter Pullunder & AliS]
Jakie będzie miał wyposażenie, jeszcze dokładnie nie wiadomo. Wyjdzie to dopiero po zakończeniu procesu wyważania/balansowania gry. Bezimienny wkracza jednak do Myrtany jako bohater, dlatego zważywszy na ten fakt nie będzie "uzbrojony" w same kalesony i ciężką gałąź.
Jakie będą korzyści z walki dwoma broniami naraz? Czy w tym samym czasie można posługiwać się orężem różnego typu, np. mieczem oraz toporem? [Zakhar Sakun, Olympian Dragon i R@ptor]
Nie można tworzyć dowolnych kombinacji, ponieważ do obsługi niektórych broni potrzebne są obie ręce. Jednak ma to zastosowanie przy większości broni jednoręcznych: Przy osadzeniu rąk nie obowiązują niemal żadne granice. Logicznie rzecz biorąc, główną zaletą jest większa częstotliwość wyprowadzanych ataków.
Czy myśleliście kiedykolwiek nad wybudowaniem przez bohatera własnego domu lub może postawieniem jakiegoś namiotu, w którym mógłby przenocować? [Titan123, Florian Weigerstorfer i Gysmo77]
W Gothic 3 istnieje odpowiedni powód, który będzie to uniemożliwiać. Bezimienny wplątany jest w epicką przygodę, która skłania go do działania, nie natomiast do spania w swoim łóżeczku. Dla nas o wiele lepszym rozwiązaniem jest zaoferowane posłanie w przyjaznych nam gildiach lub trening survival - przetrwanie każdej nocy z daleka od życzliwego gospodarza (albo też skalpa).
Czy będzie można dzięki czarom umagiczniać przedmioty, aby zadawały większe obrażenia albo ogłuszać wroga do postaci słupa soli? [Hector]
Na chwilę obecną takie pytania trochę za bardzo wnikają w szczegóły, dlatego mam nadzieję, że na razie wystarczającą odpowiedzią jest "Pojawią się magiczne bronie".
Czy w grze będą w końcu książki godne przeczytania, jakiś rzut oka na świat oraz opowieści? [Nudelauto]
W poprzednich częściach również było sporo lektury i dalej właściwie można tak mówić. Oczywiście w Gothic 3 ten środek zostanie bardzo szeroko wykorzystany do zagęszczenia klimatu i przedstawienia tła fabularnego.
Czy fabuła w Gothic 3 przewiduje rodzaj jakiegoś romansu? Czy będą wojowniczki lub inne kobiety na wysokich i ważnych stanowiskach? [Rashnu i mattyk]
W teamie Piranhii mamy różne poglądy na tą sprawę. Osobiście nie miałbym nic przeciwko temu i w sentymentalnej fazie skomponowałbym nawet miłosny motyw dla Gothic 3. Jednakże zdaniem większości romans (jeśli już) mógłby odegrać jedynie marginalną rolę dla utrzymania odpowiedniej atmosfery. Dlatego sądzę, że zatrzymam swój motyw miłosny i sprzedam jako dodatek skomponowany specjalnie dla mojej przyjaciółki. Wszystko ma swoje wady i zalety.
Czy w Gothic 3 pojawią się walczące ze sobą armie i czy będzie można dowodzić własną armią/większą grupą? Jak wpłyną na to wymagania sprzętowe? Może "tylko" z tego powodu większych bitew nie będzie? [Tobias Neyer, micbomber, Dr.Bumm2]
Ponieważ większość graczy pod pojęciem armii zaraz wyobraża sobie setki NPCów, wolałbym ograniczyć swoją wypowiedź do sformułowania z większą grupą. Liczba NPCów, która jednocześnie jest obliczana i prezentowana, faktycznie jest z góry głównie (jeśli nie wyłącznie) ograniczona osiągami komputera. Dlatego szukamy możliwie najlepszego kompromisu pomiędzy wywarciem wrażenia przedstawiając oddziały Orków a płynnością gry. Można dowodzić większą grupą w tym sensie, że pozyska się ją dzięki umiejętnej mowie lub postępowaniu wg własnych przekonań i osiągając później spodziewaną reakcję. Pasuje tutaj przykład wzniecenia buntu, który może powstać w miastach obleganych przez Orków.
Czy smoki znowu odegrają jakąś rolę w grze, gdyż widzimy je w logo na gothic3.com? [FXmonstr i gothic133]
Prawa część logo przedstawia artwork, który sporządził nasz guru od pędzla, Ralf Marczinczik, dla zagranicznej wersji Gothic 2. Obrazek tak mnie poruszył, że umieściłem go w zasłużonym miejscu na teaser-stronie. Wynika to też z moich preferencji artystycznych, nie trzeba koniecznie wyciągać z tego treściwe wnioski.
Czy planowany jest już ewentualny dodatek? [Fabian Ekert, Titan123 i Joern Christoph]
Sporadycznie da się słyszeć w teamie zdanie "zróbmy to w dodatku", co dla wielu znaczy "odłóż to, nie zdążymy już tego zrobić". Złośliwe jęzory twierdzą, że przez to sformułowanie przechodzą tylko same "przyjemne" pomysły ("Możemy przecież umożliwić bohaterowi jazdę na chrząszczu, KaiRo. Pozwól nam to zrobić w dodatku."), a wtedy autorzy tych pomysłów chwilowo się uciszają. Ale kto wie...
Czy gra będzie postępować nawet jeśli gracz nie będzie robić nic albo czy jest konieczne wywoływanie reakcji, na przykład, poprzez misje? Czy może będzie to kontrolowane przez czas (dni w Gothicu)? [!GeNeRaL4DeAtH!]
Zwyczajnie nie ma to sensu, żeby Bezimienny najspokojniej w świecie pozostał na zakotwiczonym statku, aż do końca gry, by później opowiedzieć mu co się stało i jak zakończyła się przygoda. Fabuła sama zacznie się dalej rozwijać, gdy poruszy on kilka ważniejszych zdarzeń. W fazach pomiędzy tymi wydarzeniami, inne też automatycznie będą ciągle przemijać, bez konieczności obecnego gracza.
Czy gracz, kiedy dołącza do frakcji, może nauczyć się specjalnych zdolności, dostępnych tylko dla określonych grup? [REF]
Jasne.
Czy (może z wydaniem) Gothic 3 będzie dostępny Modkit, kiedy pojawi się także w wersji angielskiej? Czy znów będzie wymagana znajomość podstaw języków programowania i czy tworzenie animacji będzie ograniczona (ze względu na plug-iny)? [Bunduc Remus, Milgo, Björn Schramke]
Na temat ModKita nadal nie można powiedzieć zbyt wiele. Aktualnie jest duże prawdopodobieństwo, że opublikujemy ModKit, ale o konrektach pomyślimy dopiero po wydaniu gry, aby dodatkowo nie opóźniać daty premiery. W końcu, by wykonać ModKit, musimy zainwestować czas.
Sam jestem muzykiem i także komponuję, interesuje mnie jak muzyka została załączona do gry lub też jaki posiada ona styl. Bardziej ala Hollywood i Mediaventures czy bardziej klasyczna? Nie wiemy, gdzie dokładnie opublikowane dotąd kawałki znajdą zastosowanie w grze. [chickenleg]
Gothic 3 dysponuje dynamicznym systemem muzycznym, który sami zaprojektowaliśmy na podstawie własnych koncepcji i wymagań. Dzięki temu osiągnęliśmy muzykę o filmowej jakości dźwięku, która jednak dynamicznie dopasowuje się do poczynań bohatera. Styl soundtracku z Gothic 3 jest bardzo wielostronny, ponieważ świat również jest różnorodny. Pustynia Varant oraz górskie obszary Nordmar nie zawierają wielu orkierstralnych dźwięków, lecz przede wszystkim interesujące i cudzoziemskie Ethno-instrumenty. Oto małe Ethno-Demo z pociętymi kawałkami muzycznymi z Varant, specjalnie dla was.
Michael Rüve
Nigdzie nie mogę znaleźć międzynarodowej wersji Gothic 1. Czy jest szansa na reedycję np. w wersji złotej? [Joaquim Nogueira]
Gothic 1 (międzynarodowa dwujęzyczna wersja, w której podczas instalacji można wybrać język niemiecki lub angielski) jest właśnie w press roomie i pojawi się w naszym sklepie internetowym w pierwszym tygodniu lutego.
Mattias Filler
Czy będziemy mogli objąć kilka profesji naraz, czy dla postaci znowu wybierzemy jedną pracę, którą będzie ona wykonywać do końca gry? Jak wiele profesji będzie do wyboru? [Gruselgurke]
Do wyboru będziemy mieć mnóstwo profesji oraz wiele talentów magicznych i bojowych. Od gracza zależeć będzie czy pozna wszystkie, czy może zostanie ekspertem w danej profesji. Jednak gracz, który chciałby wyuczyć się wszystkiego, musiałby wydać wiele punktów nauki.
Dostępne będą też starsze gildie z G1/G2, czy pojawią się tylko nowe frakcje? [aditu]
Będą dobrze znane gildie (np. najemnicy lub paladyni). Jednakże odkąd system gildii został zmieniony, gracz nie będzie przynależeć do jednej frakcji.
Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? [x850xt]
Za wcześnie jest na ocenianie gry. Jedno z ulepszeń, które naprawdę przypadło mi do gustu, to system komentarzy. NPCe zachowują się bardziej realistycznie, a słuchanie ich komentarzy w różnych sytuacjach, to sama frajda.
Carsten Edenfeld
W jakich sytuacjach zaplanowaliście wykorzystanie fizyki? Czy zamierzacie wspierać AGEIA PhysX SDK? [Sorin T]
Efekty fizyki zostaną zaimplementowane tam, gdzie będą mogły wpłynąć na klimat, np. efekty cząsteczkowe lub pogodowe, które kontrolowane są przez system fizyki.
Wsparcie PhyxS SDK jest już zaimplementowane, sprzęt również będzie współpracować, ale dopiero po wydaniu patcha. Gracz z PhysX SDK zyska na wyższej szczegółowości, ale oczywiście akceleratory te nie będą miały żadnego wpływu na grywalność.
Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? [x850xt]
Moim zdaniem do tego porównania najlepiej nadaje się poziom grafiki oraz muzyki.
Nie mogę powiedzieć, które usprawnienia uważam za najlepsze. Aby wydać osąd, sam musiałbym wejrzeć w głąb swojego pokoju i przejść grę. Jest wiele rzeczy, które pod każdym względem przewyższają Gothic 2, np. interfejs bądź walka.
Kurt Pelzer
Jak w Gothic 3 wyglądać będzie woda? Czy odbije się to na interakcji, zostaną użyte shadery jak w Half-Life 2 czy będą jakieś fale? Czy w dynamicznym otoczeniu znajdą się liście opadające z drzew, rzeki będą porywać gracza lub pogoda wpłynie jakoś na grę? [Ioannis Nikiforakis]
Zamierzamy przedstawić fale i prąd wody z shaderami poprzez bump-/normalmapping (dla rzek i jezior), jak również przez autentyczne (geometrycznie) fale (na otwartym morzu). Kiedy gracz lub NPC wbiegnie do wody, wtedy na jej powierzchni pojawią się dodatkowe efekty wizualne fal. Woda nie wciągnie gracza, ponieważ albo nurt jest za słaby (w przypadku jezior), albo nie jest ona zbyt głęboka (przy rzekach). Pogoda wpłynie na grę z dodatkowymi efektami otoczenia [ambient] w zależności od sytuacji (obszar, pora dnia, stan pogody, etc.). Jednakże jak dotąd nie było planów odnośnie ograniczenia swobody gracza lub NPCów.
Jakie cechy posiada engine? Co z shaderami, normal- i paralax-mappingiem lub HDR? Czy jest wsparcie dla EAX 4.0? [Ioannis Nikiforakis]
Wszystkie modele shaderów od wersji 1.x do 3.0 wspierane są przez engine. Przy tym możliwe jest także użycie HDR i normalmap. Nasz dźwięk jest oczywiście wspierany przez wyjście wielogłośnikowe (np. 5.1 lub też 7.1). Czy i w jak dużym stopniu zastosujemy specjalnie cechy EAX 4.0, jak 'Multi-Environment' lub 'Environment Morphing', na chwilę obecną nie możemy powiedzieć.
Mario Röske
Czy w G3 zostaną pomnożone ukryte miejsca, których odnalezienie ogólnie nie będzie miało wpływu na grę (np. G1; pustelnik żyjący w grocie skalnej niedaleko zamku), ale zachęcą graczy do poszukiwań? Gdzie też gracz znajdzie dobre wyposażenie lub artefakty niedostępne u handlarzy. [René Grabher i Przemek Plaszewski]
Świat Gothic 3 będzie oczywiście wypełniony sekretnymi jaskiniami i pomniejszymi lokacjami. Wielu graczy uwielbia na pewien czas w Gothicu odstawić główny wątek, by pozwiedzać ukryte miejsca. I ten podróżniczy zapał powinien zostać wynagrodzony...
Michael Hoge
Czy w trzeciej części będzie można wybrać stopień trudności? Jeśli tak, to czy dałoby się go zmienić również podczas grania? W jaki sposób wpłynie to na grę, przykładowo, przeciwnicy staną się silniejsi czy stracą na doświadczeniu? [Phynkchen, GIDI i barle]
Na pewno do wyboru pojawi się kilka stopni trudności. Wpłyną one głównie na poziom przeciwnika. Nie jesteśmy jeszcze pewni co do innych czynników, a kwestia ta zostanie dopracowana podczas testowania gry.
Czy kondycja będzie miała jakieś znaczenie? Czy zostanie wyświetlony jej stan, a w ekwipunki pojawią się odpowiednie ograniczenia? [Saman]
Dwa razy tak i raz nie. Ekwipunek nie będzie niczym ograniczony, ale oczywiście masz wolny wybór, by pozbyć się zbędnych gratów.
Czy będzie można poruszać się podczas walki? Nie było to możliwe, w przypadku, gdy mag rzucał kulę ognistą na przeciwnika i stał jak na tacy. [Sem]
Tak, będzie można się poruszać, jednakże trochę wolniej.
Wiemy już, że w G3 poziom posługiwania się bronią (1H, 2H, łuk, kusza) nie będzie wyznaczony przez procentową skalę. Teraz jedynie jest więcej stopni podobnych do nowicjusza/doświadczonego/mistrza czy może poziom tych umiejętności określają talenty (perki)? [Rethon]
To ostatnie. O wszystkim decydują talenty.
Czy talenty są ze sobą połączone, albo możliwy będzie dowolny wybór przy wszystkich talentach? [Sem]
W większości przypadków talenty można wybierać dowolnie, kilka będzie trochę od siebie zależnych.
Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? [x850xt]
1. Swobodna gra: nie ma już takiej liniowości, a wybór i kolejność daleko sięgających misji można ustalić samemu.
2. Ogromny krok naprzód zrobiły grafika oraz animacja, przez co wszystko wydaje się dużo "prawdziwsze". Jesteśmy już dobry kawałek dalej w porównaniu z ostatnio opublikowanymi grafikami.
Oliver Höller
W Gothic 1 zawsze wywierało na mnie ogromne wrażenie, jak wspinałem się na góry i nadal mogłem podziwiać widok rozpościerający się w dół doliny. W Gothic 2 było podobnie, miałem tam jednak uczucie, jakby widoczność nie sięgała już tak daleko. W oparciu o obecne screenoshoty z trzeciej części nie mogę jeszcze wyrobić sobie porównania. Stąd moje pytanie: Czy w Gothic 3, jak w poprzednich częściach, będzie można zobaczyć daleko sięgające krajobrazy, czy ze względu na większą szczegółowość grafiki widoczność będzie ograniczona? [Matthias Kreku]
Tak, planujemy w Gothic 3 również umożliwić duży zasięg widoczności. Można będzie pobserwować daleki ląd, kontury krajobrazu, oddalone lasy lub z dużej odległości rozpoznać charakterystyczne osady. Zapewne opcja ta będzie w pełni dostępna tylko na wydajnych komputerach. Na słabszym sprzęcie powinna zostać wyłączona ze względu na oczywistą chłonność mocy karty graficznej, jak również dużej ilości pamięci komputera.
Bliższe otoczenie oddaje wierniejszy poziom szczegółowości, przy czym tu także krótki dystans rożnie wpływa na optymalizację. Aby uzyskać większy stopień szczegółowości (kiedy spogląda się ze szczytu pagórka na osadę i mimo tego można rozpoznać oddalone przedmioty, mieszkańców wsi i zwierzęta), również potrzebny będzie optymalnie wyposażony komputer. "Granicę szczegółowości" można ustawiać wyżej lub niżej, jak w Gothic 1 & 2.
W pierwszych screenshotach z wersji Pre-Alpha, optymalizacja oraz system zostały zaimplementowane tylko w niewielkim stopniu, więc zdecydowaliśmy przy nich wyłączyć opcję dalekiej widoczności.
Czy będzie można ustawić wysokie rozdzielczości? [Justin Collins i Bobby]
Nie możemy jeszcze konkretnie powiedzieć, czy zamieścimy te opcje w menu ustawień. W zasadzie z opcją do wyboru nie byłoby problemów, jeśli wspierałyby ją sterowniki karty graficznej. Jednak większość graczy posiada tu zwykłe, 4:3 (1,33:1), monitory TFT lub CRT, rzadziej w domach spotykany jest ekran 16:9, jak już wspomniałem zastanowimy się jeszcze nad udostępnieniem tej opcji w menu.
André Hotz
Czy w nowym systemie będzie możliwa walka z wieloma przeciwnikami jednocześnie, czy ciągłym wyprowadzaniem ciosów? Może pojawią się nowe kombinacje uderzeń, np. sztyletowanie? [Uzair Hashmi, Timon Skerutsch, XY]
Tak! Każdy, kto napotka ostrze, będzie na swój sposób je miarkować. Kiedy więc Ork zamachnie się swoim wielkim toporem, wszyscy w jego otoczeniu powinni się osłonić.
Nowe kombinacje ciosów zależne są od rodzaju broni. Doświadczony fechmistrz we właściwym momencie dosięgnie swojego przeciwnika, który to zacznie słaniać się na nogach, po czym zostanie powalony na ziemię wraz z nadchodzącym ciosem.
Natomiast morderczy topornik oszczędzi sobie pierwszej części, wyciągnie się i powali wszystko dookoła siebie, lecz istnieje niebezpieczeństwo, że przez swą marną obronę nadzieje się na miecz.
Czy pojawią się tarcze i w ataku będzie można z nich skorzystać? Automatycznie zostaną użyte i możliwe będzie ich zniszczenie? [Twilight, Matthias Dittmayer i Brille]
Tarcze w Gothic 3 służą tylko do obrony. Wprawdzie nie są one zniszczalne, ale nie powinieneś za nimi długo się chować, gdyż jest także możliwość, by przełamać się przez nie. Plan, atak i paradę w odpowiedniej chwili wykonasz sam, teraz jednak jesteś w stanie utrzymywać blok i nie musisz odpierać każdego pojedynczego uderzenia.
Jeżeli Kacperex może to niech umieści te nowe FAQ na stronie.
Kai Rosenkranz
Czy na początku gry będzie można ukształtować postać z pewnymi ograniczeniami, być może wybrając z listy talenty? Czy może postać zawsze będzie posiadała określone atrybuty i umiejętności? [moetermoerber]
Podobnie jak we wszystkich poprzednich Gothicach - trzecia część serii nie dysponuje klasycznym generatorem postaci. Gracz bezpośrednio zacznie grę, a swoją postać rozwijać będzie podczas rozgrywki. "Podstawowe wyposażenie", które na początku otrzyma Bezimienny, wystarczy, aby poradzić sobie z pierwszymi wyzwaniami, z drugiej jednak strony otrzyma odpowiednią swobodę do kształtowania własnej postaci.
Dostępne będzie sterowanie ze starego Gothica, czy system walki oraz sterowanie będą całkowicie nowe? [X-or Bioman]
Wszyscy, którzy wcześniej używali kombinacji myszy i klawiatury, natychmiast przyswoją nowe sterowanie. Pozbyliśmy się zbędnych utrudnień, a kontrola walki może być precyzyjna i bezproblemowa. Przyjemność sprawia samo obserwowanie Mike'a Hoge'a, Game Designera, podczas testowania walki, ponieważ z odrobiną wyczucia za pomocą myszy można odpalić wspaniałą choreografię. Oprócz tego nasz interfejs radzi sobie już ze skomplikowanymi zadaniami, ponadto wszystkie ważniejsze czynności są w pełni konfigurowalne.
Czy będzie więcej zwierząt nastawionych neutralnie, jak owce w Gothic 2? [DeadlyArrow]
Tak, oczywiście. Od motyli, przez owce "wypełniające obraz" (gdy stoi się bezpośrednio przed nimi). Zwierzęta zamieszkujące świat Gothic 3 stanowią niezwykle ozdobną i różnorodną kolekcję fauny.
Wiemy już, że Lee odegra ważną rolę, ale jaki udział w tej historii będą mieli przyjaciele Bezimiennego - Gorn, Milten, Vatras? (Jeżeli w ogóle się z nimi spotkamy.) [Peterem Pullunder]
Każdy członek załogi, z którym Bezimienny przybije do Myrtany, jest ważnym elementem w zespolonej historii. Zwłaszcza czterej przyjaciele bohatera, Diego, Gorn, Lester i Milten, będą mu towarzyszyć podczas kilku przygód. Czy i w jaki sposób Bezimienny wspólnie z nimi stawi czoła wyzwaniom, zależeć będzie tylko od niego, jednak w historii przewidywane są okazjonalne spotkania z przyjaciółmi.
Ile czasu przewidujecie na ukończenie przez gracza głównego wątku? Jak długo zajmie przejście gry ze wszystkimi pobocznymi misjami? [ken007]
Aktualnie nie można jeszcze tego oszacować. W chwili obecnej nasi testowi bohaterowie bez ustanku biegają po świecie w skróconym czasie, by nasi scenarzyści mogli testować i szybciej kontynuować rozwój akcji. Również nie ma jeszcze zaaplikowanej mowy, dlatego klikanie dialogów przeważnie odbywa się w "małpim tempie". Zatem sensowne oszacowanie czasu potrzebnego na grę, nie jest jeszcze możliwe. Gdy tylko osiągniemy zaawansowane stadium w fazie beta, odpowiedź na to pytanie będzie konkretniejsza. W porównaniu z Gothic 2 objętość dialogów i liczba misji wyraźnie wzrosły, dlatego sądzimy, że czas gry netto odpowiednio się wydłuży.
W Gothic 2 najpierw spotkaliśmy paladynów, co znacząco wpłynęło na wybór tej gildii jako pierwszej. Czy w Gothic 3 będzie inaczej, że jednocześnie spotkamy się z różnymi gildiam, a gracz będzie miał wybór już od początku? [Wüstenkrieger]
Nasz początek w Gothic 3 może zostać przyrównany do Gothic 1. Wprawdzie zaraz na początku Diego podał rękę i wskazał drogę do Starego Obozu, pomimo tego na każdym kroku spotykało się członków z dwóch pozostałych ugrupowań, którzy też polecali swoje obozy. Podobnie działa to w Gothic 3. Gracz trafia w wir akcji i odpowiednio szybko napotyka ważne postaci, które proponują przyłączenie się do różnych grup i przedstawiają poszczególne warunki. Niemniej jednak naszym głównym celem jest zaoferowanie graczowi możliwie największej wolności, a jest to ściśle powiązane z przynależnością do gildii.
Obecna strona główna jest jej wstępną wersją. Kiedy będzie dostępna online oficjalna strona Gothic 3? [WernerTWC]
Właściwie strona główna płynnie przeszła z wersji Teser do oficjalnej i czekam tylko na moment, by usunąć znaczek "Teaser". Wprawdzie wkrótce dojdzie kilka ciekawych opcji i, naturalnie, nowe informacje, ale ogólnie wizerunek bardziej się nie zmieni.
Jak osobiście oceniłbyś Gothic 3 i które zmiany uważasz za najlepsze / najbardziej innowacyjne? [X-or Bioman]
Gothic 3 jest tym, czego fan Gothica oczekiwałby od godnego następcy, a nawet czymś więcej. W ciągu ostatnich tygodni udało nam się odtworzyć, z nową technologią, niesamowitą atmosferę Gothica i aktualnie pracujemy nad tym, aby start gry był na powrót tak wciągający jak poznawanie świata Gothica. Osobiście jestem zachwycony każdą nową cechą, którą udostępnili nasi programiści, nadal nie mogę uwierzyć, jak wiele oferuje teraz nasz engine. Zupełnie zadziwił mnie wspaniały system animacji, który został zastosowany w ramach walki, a także nowe efekty shaderów dla wody, błyszczące materiały, tekstury otoczenia, skóry, etc. są całkiem niezłe.
Inne Piranhie zapewne mają do powiedzenia dużo więcej.
Oh, byłbym zapomniał: Nowy system muzyki z dynamicznymi dźwiękami orkiestry... nadzwyczaj świetny!
Czy pojawią się niezwykłe zbroje, jak starożytna zbroja magiczna z Gothic 1, których będzie można używać? Podłożem pytania jest kwestia, czy będzie można ukończyć grę nie przyłączając się do żadnej gildii? [gv g]
Tak, będą specjalne zbroje. Ale niewielki jest związek z zakończeniem gry a przynależeniem do jakiejś gildii, gdyż pod koniec gracz tak czy inaczej będzie bez gildii. Nie istnieją bowiem trwałe powiązania w gildiach. W niektórych gildiach obowiązkiem jest typ "dresscode" (prawdopodobnie chodzi o kod odpowiedzialny za rodzaj ubioru rozpoznawany przez przedstawicieli gildii - przyp. tłum.), w innych już nie, ogólnie natomiast gildie nie zakuwają nas w kajdany.
Czy będzie więcej przeciwników korzystających z magii, a także atakujących za pomocą różnych zaklęć, ewent. chociażby magicznych potworów/zwierząt? [gothicfan]
Tak, będą przeciwnicy korzystający z magii i zaatakują cię na różne sposoby. Przewidziane są również potwory z magicznymi atakami.
Czy w Gothic 3 będzie można kierować np. wojownikiem, a później ukształtować postać na maga lub złodzieja? Czy też wszystko wymiesza się, a gracz nie będzie musiał się szczególnie specjalizować, aby zostać później walczącym magiem i złodziejem zarazem? Albo może przynależność do frakcji ma większe znaczenie na rozwój niż klasa postaci?
Czy gracz będzie mógł także zostać wykluczony z jakiejś gildii/frakcji, jeżeli sprzeciwi się regułom panującym w gildii (np. kiedy gracz jako rebeliant zaatakuje innego członka tej gildii)? Czy gracz będzie mógł wtedy zmienić przynależność lub równocześnie zostać członkiem wielu frakcji? [Rethon]
Doskonale nadaje się tutaj fragment odpowiedzi PB|Mattesa: "[...] Jednak gracz, który chciałby wyuczyć się wszystkiego, musiałby wydać wiele punktów nauki...". Znaczy to, że teoretycznie gracz może mieszać umiejętności skrajnie różne (walka, magia, złodziejstwo), lecz za bardzo wysoką cenę: gracz będzie połowicznie rozwinięty, do rozdysponowania jest ograniczona ilość punktów nauki. Zatem, jeśli chcesz wybrać się w podróż wojownikiem, który będzie potrafił korzystać z kilku zaklęć - możesz to zrobić. Człowiek złota rączka również jest możliwy, jednak nigdy nie rozwinie swoich umiejętności do perfekcji.
Temat przynależności do gildii był już poruszany w kilku odpowiedziach. W skrócie: jeśli w gildii zyskasz dobrą opinię i zaprzyjaźnisz się z jej przedstawicielami, dla obu stron rozwinie się wtedy miła symbioza. Otrzymasz specjalne misje, fajne przedmioty, nowe umiejętności, jednakże nie staniesz się mocno zobowiązanym członkiem. Ergo: kiedy ludziom nie spodoba się twoje postępowanie, to koniec z grzecznością, co jest równoznaczne z wyrzuceniem.
W co na początku wyposażony będzie nasz bohater, jego ekwipunek znajduje się w kufrze na statku, który nie zatonie, więc musi mieć do niej dostęp? [Peter Pullunder & AliS]
Jakie będzie miał wyposażenie, jeszcze dokładnie nie wiadomo. Wyjdzie to dopiero po zakończeniu procesu wyważania/balansowania gry. Bezimienny wkracza jednak do Myrtany jako bohater, dlatego zważywszy na ten fakt nie będzie "uzbrojony" w same kalesony i ciężką gałąź.
Jakie będą korzyści z walki dwoma broniami naraz? Czy w tym samym czasie można posługiwać się orężem różnego typu, np. mieczem oraz toporem? [Zakhar Sakun, Olympian Dragon i R@ptor]
Nie można tworzyć dowolnych kombinacji, ponieważ do obsługi niektórych broni potrzebne są obie ręce. Jednak ma to zastosowanie przy większości broni jednoręcznych: Przy osadzeniu rąk nie obowiązują niemal żadne granice. Logicznie rzecz biorąc, główną zaletą jest większa częstotliwość wyprowadzanych ataków.
Czy myśleliście kiedykolwiek nad wybudowaniem przez bohatera własnego domu lub może postawieniem jakiegoś namiotu, w którym mógłby przenocować? [Titan123, Florian Weigerstorfer i Gysmo77]
W Gothic 3 istnieje odpowiedni powód, który będzie to uniemożliwiać. Bezimienny wplątany jest w epicką przygodę, która skłania go do działania, nie natomiast do spania w swoim łóżeczku. Dla nas o wiele lepszym rozwiązaniem jest zaoferowane posłanie w przyjaznych nam gildiach lub trening survival - przetrwanie każdej nocy z daleka od życzliwego gospodarza (albo też skalpa).
Czy będzie można dzięki czarom umagiczniać przedmioty, aby zadawały większe obrażenia albo ogłuszać wroga do postaci słupa soli? [Hector]
Na chwilę obecną takie pytania trochę za bardzo wnikają w szczegóły, dlatego mam nadzieję, że na razie wystarczającą odpowiedzią jest "Pojawią się magiczne bronie".
Czy w grze będą w końcu książki godne przeczytania, jakiś rzut oka na świat oraz opowieści? [Nudelauto]
W poprzednich częściach również było sporo lektury i dalej właściwie można tak mówić. Oczywiście w Gothic 3 ten środek zostanie bardzo szeroko wykorzystany do zagęszczenia klimatu i przedstawienia tła fabularnego.
Czy fabuła w Gothic 3 przewiduje rodzaj jakiegoś romansu? Czy będą wojowniczki lub inne kobiety na wysokich i ważnych stanowiskach? [Rashnu i mattyk]
W teamie Piranhii mamy różne poglądy na tą sprawę. Osobiście nie miałbym nic przeciwko temu i w sentymentalnej fazie skomponowałbym nawet miłosny motyw dla Gothic 3. Jednakże zdaniem większości romans (jeśli już) mógłby odegrać jedynie marginalną rolę dla utrzymania odpowiedniej atmosfery. Dlatego sądzę, że zatrzymam swój motyw miłosny i sprzedam jako dodatek skomponowany specjalnie dla mojej przyjaciółki. Wszystko ma swoje wady i zalety.
Czy w Gothic 3 pojawią się walczące ze sobą armie i czy będzie można dowodzić własną armią/większą grupą? Jak wpłyną na to wymagania sprzętowe? Może "tylko" z tego powodu większych bitew nie będzie? [Tobias Neyer, micbomber, Dr.Bumm2]
Ponieważ większość graczy pod pojęciem armii zaraz wyobraża sobie setki NPCów, wolałbym ograniczyć swoją wypowiedź do sformułowania z większą grupą. Liczba NPCów, która jednocześnie jest obliczana i prezentowana, faktycznie jest z góry głównie (jeśli nie wyłącznie) ograniczona osiągami komputera. Dlatego szukamy możliwie najlepszego kompromisu pomiędzy wywarciem wrażenia przedstawiając oddziały Orków a płynnością gry. Można dowodzić większą grupą w tym sensie, że pozyska się ją dzięki umiejętnej mowie lub postępowaniu wg własnych przekonań i osiągając później spodziewaną reakcję. Pasuje tutaj przykład wzniecenia buntu, który może powstać w miastach obleganych przez Orków.
Czy smoki znowu odegrają jakąś rolę w grze, gdyż widzimy je w logo na gothic3.com? [FXmonstr i gothic133]
Prawa część logo przedstawia artwork, który sporządził nasz guru od pędzla, Ralf Marczinczik, dla zagranicznej wersji Gothic 2. Obrazek tak mnie poruszył, że umieściłem go w zasłużonym miejscu na teaser-stronie. Wynika to też z moich preferencji artystycznych, nie trzeba koniecznie wyciągać z tego treściwe wnioski.
Czy planowany jest już ewentualny dodatek? [Fabian Ekert, Titan123 i Joern Christoph]
Sporadycznie da się słyszeć w teamie zdanie "zróbmy to w dodatku", co dla wielu znaczy "odłóż to, nie zdążymy już tego zrobić". Złośliwe jęzory twierdzą, że przez to sformułowanie przechodzą tylko same "przyjemne" pomysły ("Możemy przecież umożliwić bohaterowi jazdę na chrząszczu, KaiRo. Pozwól nam to zrobić w dodatku."), a wtedy autorzy tych pomysłów chwilowo się uciszają. Ale kto wie...
Czy gra będzie postępować nawet jeśli gracz nie będzie robić nic albo czy jest konieczne wywoływanie reakcji, na przykład, poprzez misje? Czy może będzie to kontrolowane przez czas (dni w Gothicu)? [!GeNeRaL4DeAtH!]
Zwyczajnie nie ma to sensu, żeby Bezimienny najspokojniej w świecie pozostał na zakotwiczonym statku, aż do końca gry, by później opowiedzieć mu co się stało i jak zakończyła się przygoda. Fabuła sama zacznie się dalej rozwijać, gdy poruszy on kilka ważniejszych zdarzeń. W fazach pomiędzy tymi wydarzeniami, inne też automatycznie będą ciągle przemijać, bez konieczności obecnego gracza.
Czy gracz, kiedy dołącza do frakcji, może nauczyć się specjalnych zdolności, dostępnych tylko dla określonych grup? [REF]
Jasne.
Czy (może z wydaniem) Gothic 3 będzie dostępny Modkit, kiedy pojawi się także w wersji angielskiej? Czy znów będzie wymagana znajomość podstaw języków programowania i czy tworzenie animacji będzie ograniczona (ze względu na plug-iny)? [Bunduc Remus, Milgo, Björn Schramke]
Na temat ModKita nadal nie można powiedzieć zbyt wiele. Aktualnie jest duże prawdopodobieństwo, że opublikujemy ModKit, ale o konrektach pomyślimy dopiero po wydaniu gry, aby dodatkowo nie opóźniać daty premiery. W końcu, by wykonać ModKit, musimy zainwestować czas.
Sam jestem muzykiem i także komponuję, interesuje mnie jak muzyka została załączona do gry lub też jaki posiada ona styl. Bardziej ala Hollywood i Mediaventures czy bardziej klasyczna? Nie wiemy, gdzie dokładnie opublikowane dotąd kawałki znajdą zastosowanie w grze. [chickenleg]
Gothic 3 dysponuje dynamicznym systemem muzycznym, który sami zaprojektowaliśmy na podstawie własnych koncepcji i wymagań. Dzięki temu osiągnęliśmy muzykę o filmowej jakości dźwięku, która jednak dynamicznie dopasowuje się do poczynań bohatera. Styl soundtracku z Gothic 3 jest bardzo wielostronny, ponieważ świat również jest różnorodny. Pustynia Varant oraz górskie obszary Nordmar nie zawierają wielu orkierstralnych dźwięków, lecz przede wszystkim interesujące i cudzoziemskie Ethno-instrumenty. Oto małe Ethno-Demo z pociętymi kawałkami muzycznymi z Varant, specjalnie dla was.
Michael Rüve
Nigdzie nie mogę znaleźć międzynarodowej wersji Gothic 1. Czy jest szansa na reedycję np. w wersji złotej? [Joaquim Nogueira]
Gothic 1 (międzynarodowa dwujęzyczna wersja, w której podczas instalacji można wybrać język niemiecki lub angielski) jest właśnie w press roomie i pojawi się w naszym sklepie internetowym w pierwszym tygodniu lutego.
Mattias Filler
Czy będziemy mogli objąć kilka profesji naraz, czy dla postaci znowu wybierzemy jedną pracę, którą będzie ona wykonywać do końca gry? Jak wiele profesji będzie do wyboru? [Gruselgurke]
Do wyboru będziemy mieć mnóstwo profesji oraz wiele talentów magicznych i bojowych. Od gracza zależeć będzie czy pozna wszystkie, czy może zostanie ekspertem w danej profesji. Jednak gracz, który chciałby wyuczyć się wszystkiego, musiałby wydać wiele punktów nauki.
Dostępne będą też starsze gildie z G1/G2, czy pojawią się tylko nowe frakcje? [aditu]
Będą dobrze znane gildie (np. najemnicy lub paladyni). Jednakże odkąd system gildii został zmieniony, gracz nie będzie przynależeć do jednej frakcji.
Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? [x850xt]
Za wcześnie jest na ocenianie gry. Jedno z ulepszeń, które naprawdę przypadło mi do gustu, to system komentarzy. NPCe zachowują się bardziej realistycznie, a słuchanie ich komentarzy w różnych sytuacjach, to sama frajda.
Carsten Edenfeld
W jakich sytuacjach zaplanowaliście wykorzystanie fizyki? Czy zamierzacie wspierać AGEIA PhysX SDK? [Sorin T]
Efekty fizyki zostaną zaimplementowane tam, gdzie będą mogły wpłynąć na klimat, np. efekty cząsteczkowe lub pogodowe, które kontrolowane są przez system fizyki.
Wsparcie PhyxS SDK jest już zaimplementowane, sprzęt również będzie współpracować, ale dopiero po wydaniu patcha. Gracz z PhysX SDK zyska na wyższej szczegółowości, ale oczywiście akceleratory te nie będą miały żadnego wpływu na grywalność.
Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? [x850xt]
Moim zdaniem do tego porównania najlepiej nadaje się poziom grafiki oraz muzyki.
Nie mogę powiedzieć, które usprawnienia uważam za najlepsze. Aby wydać osąd, sam musiałbym wejrzeć w głąb swojego pokoju i przejść grę. Jest wiele rzeczy, które pod każdym względem przewyższają Gothic 2, np. interfejs bądź walka.
Kurt Pelzer
Jak w Gothic 3 wyglądać będzie woda? Czy odbije się to na interakcji, zostaną użyte shadery jak w Half-Life 2 czy będą jakieś fale? Czy w dynamicznym otoczeniu znajdą się liście opadające z drzew, rzeki będą porywać gracza lub pogoda wpłynie jakoś na grę? [Ioannis Nikiforakis]
Zamierzamy przedstawić fale i prąd wody z shaderami poprzez bump-/normalmapping (dla rzek i jezior), jak również przez autentyczne (geometrycznie) fale (na otwartym morzu). Kiedy gracz lub NPC wbiegnie do wody, wtedy na jej powierzchni pojawią się dodatkowe efekty wizualne fal. Woda nie wciągnie gracza, ponieważ albo nurt jest za słaby (w przypadku jezior), albo nie jest ona zbyt głęboka (przy rzekach). Pogoda wpłynie na grę z dodatkowymi efektami otoczenia [ambient] w zależności od sytuacji (obszar, pora dnia, stan pogody, etc.). Jednakże jak dotąd nie było planów odnośnie ograniczenia swobody gracza lub NPCów.
Jakie cechy posiada engine? Co z shaderami, normal- i paralax-mappingiem lub HDR? Czy jest wsparcie dla EAX 4.0? [Ioannis Nikiforakis]
Wszystkie modele shaderów od wersji 1.x do 3.0 wspierane są przez engine. Przy tym możliwe jest także użycie HDR i normalmap. Nasz dźwięk jest oczywiście wspierany przez wyjście wielogłośnikowe (np. 5.1 lub też 7.1). Czy i w jak dużym stopniu zastosujemy specjalnie cechy EAX 4.0, jak 'Multi-Environment' lub 'Environment Morphing', na chwilę obecną nie możemy powiedzieć.
Mario Röske
Czy w G3 zostaną pomnożone ukryte miejsca, których odnalezienie ogólnie nie będzie miało wpływu na grę (np. G1; pustelnik żyjący w grocie skalnej niedaleko zamku), ale zachęcą graczy do poszukiwań? Gdzie też gracz znajdzie dobre wyposażenie lub artefakty niedostępne u handlarzy. [René Grabher i Przemek Plaszewski]
Świat Gothic 3 będzie oczywiście wypełniony sekretnymi jaskiniami i pomniejszymi lokacjami. Wielu graczy uwielbia na pewien czas w Gothicu odstawić główny wątek, by pozwiedzać ukryte miejsca. I ten podróżniczy zapał powinien zostać wynagrodzony...
Michael Hoge
Czy w trzeciej części będzie można wybrać stopień trudności? Jeśli tak, to czy dałoby się go zmienić również podczas grania? W jaki sposób wpłynie to na grę, przykładowo, przeciwnicy staną się silniejsi czy stracą na doświadczeniu? [Phynkchen, GIDI i barle]
Na pewno do wyboru pojawi się kilka stopni trudności. Wpłyną one głównie na poziom przeciwnika. Nie jesteśmy jeszcze pewni co do innych czynników, a kwestia ta zostanie dopracowana podczas testowania gry.
Czy kondycja będzie miała jakieś znaczenie? Czy zostanie wyświetlony jej stan, a w ekwipunki pojawią się odpowiednie ograniczenia? [Saman]
Dwa razy tak i raz nie. Ekwipunek nie będzie niczym ograniczony, ale oczywiście masz wolny wybór, by pozbyć się zbędnych gratów.
Czy będzie można poruszać się podczas walki? Nie było to możliwe, w przypadku, gdy mag rzucał kulę ognistą na przeciwnika i stał jak na tacy. [Sem]
Tak, będzie można się poruszać, jednakże trochę wolniej.
Wiemy już, że w G3 poziom posługiwania się bronią (1H, 2H, łuk, kusza) nie będzie wyznaczony przez procentową skalę. Teraz jedynie jest więcej stopni podobnych do nowicjusza/doświadczonego/mistrza czy może poziom tych umiejętności określają talenty (perki)? [Rethon]
To ostatnie. O wszystkim decydują talenty.
Czy talenty są ze sobą połączone, albo możliwy będzie dowolny wybór przy wszystkich talentach? [Sem]
W większości przypadków talenty można wybierać dowolnie, kilka będzie trochę od siebie zależnych.
Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? [x850xt]
1. Swobodna gra: nie ma już takiej liniowości, a wybór i kolejność daleko sięgających misji można ustalić samemu.
2. Ogromny krok naprzód zrobiły grafika oraz animacja, przez co wszystko wydaje się dużo "prawdziwsze". Jesteśmy już dobry kawałek dalej w porównaniu z ostatnio opublikowanymi grafikami.
Oliver Höller
W Gothic 1 zawsze wywierało na mnie ogromne wrażenie, jak wspinałem się na góry i nadal mogłem podziwiać widok rozpościerający się w dół doliny. W Gothic 2 było podobnie, miałem tam jednak uczucie, jakby widoczność nie sięgała już tak daleko. W oparciu o obecne screenoshoty z trzeciej części nie mogę jeszcze wyrobić sobie porównania. Stąd moje pytanie: Czy w Gothic 3, jak w poprzednich częściach, będzie można zobaczyć daleko sięgające krajobrazy, czy ze względu na większą szczegółowość grafiki widoczność będzie ograniczona? [Matthias Kreku]
Tak, planujemy w Gothic 3 również umożliwić duży zasięg widoczności. Można będzie pobserwować daleki ląd, kontury krajobrazu, oddalone lasy lub z dużej odległości rozpoznać charakterystyczne osady. Zapewne opcja ta będzie w pełni dostępna tylko na wydajnych komputerach. Na słabszym sprzęcie powinna zostać wyłączona ze względu na oczywistą chłonność mocy karty graficznej, jak również dużej ilości pamięci komputera.
Bliższe otoczenie oddaje wierniejszy poziom szczegółowości, przy czym tu także krótki dystans rożnie wpływa na optymalizację. Aby uzyskać większy stopień szczegółowości (kiedy spogląda się ze szczytu pagórka na osadę i mimo tego można rozpoznać oddalone przedmioty, mieszkańców wsi i zwierzęta), również potrzebny będzie optymalnie wyposażony komputer. "Granicę szczegółowości" można ustawiać wyżej lub niżej, jak w Gothic 1 & 2.
W pierwszych screenshotach z wersji Pre-Alpha, optymalizacja oraz system zostały zaimplementowane tylko w niewielkim stopniu, więc zdecydowaliśmy przy nich wyłączyć opcję dalekiej widoczności.
Czy będzie można ustawić wysokie rozdzielczości? [Justin Collins i Bobby]
Nie możemy jeszcze konkretnie powiedzieć, czy zamieścimy te opcje w menu ustawień. W zasadzie z opcją do wyboru nie byłoby problemów, jeśli wspierałyby ją sterowniki karty graficznej. Jednak większość graczy posiada tu zwykłe, 4:3 (1,33:1), monitory TFT lub CRT, rzadziej w domach spotykany jest ekran 16:9, jak już wspomniałem zastanowimy się jeszcze nad udostępnieniem tej opcji w menu.
André Hotz
Czy w nowym systemie będzie możliwa walka z wieloma przeciwnikami jednocześnie, czy ciągłym wyprowadzaniem ciosów? Może pojawią się nowe kombinacje uderzeń, np. sztyletowanie? [Uzair Hashmi, Timon Skerutsch, XY]
Tak! Każdy, kto napotka ostrze, będzie na swój sposób je miarkować. Kiedy więc Ork zamachnie się swoim wielkim toporem, wszyscy w jego otoczeniu powinni się osłonić.
Nowe kombinacje ciosów zależne są od rodzaju broni. Doświadczony fechmistrz we właściwym momencie dosięgnie swojego przeciwnika, który to zacznie słaniać się na nogach, po czym zostanie powalony na ziemię wraz z nadchodzącym ciosem.
Natomiast morderczy topornik oszczędzi sobie pierwszej części, wyciągnie się i powali wszystko dookoła siebie, lecz istnieje niebezpieczeństwo, że przez swą marną obronę nadzieje się na miecz.
Czy pojawią się tarcze i w ataku będzie można z nich skorzystać? Automatycznie zostaną użyte i możliwe będzie ich zniszczenie? [Twilight, Matthias Dittmayer i Brille]
Tarcze w Gothic 3 służą tylko do obrony. Wprawdzie nie są one zniszczalne, ale nie powinieneś za nimi długo się chować, gdyż jest także możliwość, by przełamać się przez nie. Plan, atak i paradę w odpowiedniej chwili wykonasz sam, teraz jednak jesteś w stanie utrzymywać blok i nie musisz odpierać każdego pojedynczego uderzenia.
Jeżeli Kacperex może to niech umieści te nowe FAQ na stronie.