- Dołączył
- 7.5.2008
- Posty
- 4927
Grając w serię gier Gothic można było odnieść wrażenie, że jej kolejne części się ze sobą nie komponują. Widoczne jest to przykładowo pod względem estetyki. Jeden z niemieckich modderów, Crygreg, przyjął sobie za cel uczynienie z Gothic 2 mostu między pierwszą a ostatnią częścią serii. Wymaga to zrozumienia decyzji twórców i wykrywania nieścisłości. Tym mostem ma stać się Gothic 2 Anniversary Edition – modyfikacja, która zyskała uznanie w trakcie konkursu Gothic Fan Project Contest.
W artykule poznacie spostrzeżenia na temat estetyki i fabuły stojące za modyfikacją. Wymienię zawartość wyciętą z Gothic 2 Alpha, którą produkcja ma przywracać. Porównam lokacje z Gothic 2 Anniversary Edition z oryginalnymi. Zobaczycie też jedno z zadań, którym autorzy modyfikacji zdobyli trzecie miejsce w konkursie organizowanym przez THQ Nordic z okazji sierpniowego Gamescomu.
Spis treści
Idea powrotu z Kolonii była prosta. W wyobrażeniu Mike’a Hoge, po trudzie życia w mrocznym i niebezpiecznym więzieniu, jak i katastrofie w Świątyni Śniącego, trafiamy do idyllicznego, zewnętrznego świata. Khorinis wraz ze swoimi farmami, lasami i miastem sprawiało na graczu wrażenie wybudzenia się z koszmaru. O ile zagrał w drugą część tuż po ograniu pierwszej.
Jednak już po premierze, dyrektor artystyczny przyznał1, że w części miejsc posunął się w tym za daleko. Tutaj pole manewru otwiera się dla twórców Gothic 2 Anniversary Edition. Trudno jednak o pogodzenie estetyki Gothic 2 z trzecią częścią serii. W tym przypadku łączność będzie objawiać się w fabule.
Źródłem inspiracji dla projektu jest także Gothic 2 Alpha. Przywracanie pomysłów z okresu produkcji Gothic 2 nie sprowadza się tu wyłącznie do implementacji konkretnych zadań. Grając w oryginał, można było przykładowo odnieść wrażenie, że wątek wojny domowej między Onarem, a miastem nie został dokończony. Jest rozdźwięk między tym, co strony konfliktu o sobie mówiły, a co w wyniku tego robiły.
Z pewnością Piranhie chciały wykonać tutaj więcej pracy. Po 20 latach z pomocą przychodzą modderzy. Przykładowe zadanie czyniące motyw wojny domowej bardziej spójnym, zobaczycie na filmie w dalszej części artykułu. W Gothic 2 Anniversary Edition pojawi się również konkretna, wycięta zawartość z oryginału. Autor podzielił się z nami jej czteroma przykładami:
Starożytny artefakt, który został wyrwany z rąk orków.
Obdarza każdego, kto go użyje, upragnioną mądrością.
Powinienem jak najszybciej zanieść ten kamień Xardasowi!
(opis Kamienia Mądrości)
Poniżej zobaczycie dziewięć ujęć z modyfikacji Gothic 2 Anniversary Edition, jak i odpowiadające im miejsca z oryginalnego Gothic 2: Noc Kruka. Za pomocą suwaka możecie porównywać lokacje przed i po zmianach. Ujęcia z modyfikacji zostały wykonane z DX 11 Renderer – Atmospheric Edition, czyli wariacją DX 11 również stworzoną przez Crygrega.
To tym trailerem, twórcy Gothic 2 Anniversary Edition znaleźli się wśród pięciu zwycięzców konkursu organizowanego przez THQ Nordic. Oczywiście w rozwiązanie tytułowego dylematu włączy się Bezimienny bohater. Nagranie możecie oglądać z polskimi napisami.
Crygreg rozpoczął prace samemu, jednak ich kontynuacja nie byłaby możliwa dzięki wsparciu innych modderów. Obecnie swój wkład w Gothic 2 Anniversary Edition mają:
Masz pytania odnośnie modyfikacji Gothic 2 Anniversary Edition, bądź chcesz być na bieżąco? Głównego autora remastera możecie spotkać na serwerach Discord Gothic Up, Phoenix Tales lub w wątku na forum World of Gothic. Jeśli interesujecie się moddingiem, warto też zajrzeć na Gothic Modding Community, gdzie spotkacie modderów tej produkcji w trakcie pracy.
Na wszelki wypadek i dla jasności: nie jest to w żadnym wypadku oficjalna praca wspierana przez THQ, Alkimia ani żadne podmioty powiązane. Jest to projekt modyfikacji stworzony przez fanów, który jest rozwijany już od dłuższego czasu i dzięki któremu wziąłem udział w konkursie THQ Fan 2025 dotyczącym Gothic.
Artykuł Gothic 2 Anniversary Edition – zapowiedź fanowskiego remastera, zwycięzcy konkursu THQ Nordic pochodzi z serwisu Gothic Up.
Przeczytaj u nas na stronie...
W artykule poznacie spostrzeżenia na temat estetyki i fabuły stojące za modyfikacją. Wymienię zawartość wyciętą z Gothic 2 Alpha, którą produkcja ma przywracać. Porównam lokacje z Gothic 2 Anniversary Edition z oryginalnymi. Zobaczycie też jedno z zadań, którym autorzy modyfikacji zdobyli trzecie miejsce w konkursie organizowanym przez THQ Nordic z okazji sierpniowego Gamescomu.
Spis treści
- 01
Most między częściami serii - 02
Wycięta zawartość - 03
Stare kontra nowe - 04
Dylemat Akila - 05
Autorzy - 06
Kontakt - 07
uwaga
Most między częściami serii
Idea powrotu z Kolonii była prosta. W wyobrażeniu Mike’a Hoge, po trudzie życia w mrocznym i niebezpiecznym więzieniu, jak i katastrofie w Świątyni Śniącego, trafiamy do idyllicznego, zewnętrznego świata. Khorinis wraz ze swoimi farmami, lasami i miastem sprawiało na graczu wrażenie wybudzenia się z koszmaru. O ile zagrał w drugą część tuż po ograniu pierwszej.
Jednak już po premierze, dyrektor artystyczny przyznał1, że w części miejsc posunął się w tym za daleko. Tutaj pole manewru otwiera się dla twórców Gothic 2 Anniversary Edition. Trudno jednak o pogodzenie estetyki Gothic 2 z trzecią częścią serii. W tym przypadku łączność będzie objawiać się w fabule.
Wycięta zawartość
Źródłem inspiracji dla projektu jest także Gothic 2 Alpha. Przywracanie pomysłów z okresu produkcji Gothic 2 nie sprowadza się tu wyłącznie do implementacji konkretnych zadań. Grając w oryginał, można było przykładowo odnieść wrażenie, że wątek wojny domowej między Onarem, a miastem nie został dokończony. Jest rozdźwięk między tym, co strony konfliktu o sobie mówiły, a co w wyniku tego robiły.
Z pewnością Piranhie chciały wykonać tutaj więcej pracy. Po 20 latach z pomocą przychodzą modderzy. Przykładowe zadanie czyniące motyw wojny domowej bardziej spójnym, zobaczycie na filmie w dalszej części artykułu. W Gothic 2 Anniversary Edition pojawi się również konkretna, wycięta zawartość z oryginału. Autor podzielił się z nami jej czteroma przykładami:
- pojawienie się Siry z Gothic 1
- Kamień Mądrości – artefakt będący częścią głównego zadania z drugiego rozdziału, do znalezienia w starej wieży Xardasa
- wprowadzenie Izabeli w obozie bandytów w Jarkendarze
- zadanie ze zniknięciem myśliwego Trokara

Starożytny artefakt, który został wyrwany z rąk orków.
Obdarza każdego, kto go użyje, upragnioną mądrością.
Powinienem jak najszybciej zanieść ten kamień Xardasowi!
(opis Kamienia Mądrości)
Stare kontra nowe
Poniżej zobaczycie dziewięć ujęć z modyfikacji Gothic 2 Anniversary Edition, jak i odpowiadające im miejsca z oryginalnego Gothic 2: Noc Kruka. Za pomocą suwaka możecie porównywać lokacje przed i po zmianach. Ujęcia z modyfikacji zostały wykonane z DX 11 Renderer – Atmospheric Edition, czyli wariacją DX 11 również stworzoną przez Crygrega.


















Dylemat Akila
To tym trailerem, twórcy Gothic 2 Anniversary Edition znaleźli się wśród pięciu zwycięzców konkursu organizowanego przez THQ Nordic. Oczywiście w rozwiązanie tytułowego dylematu włączy się Bezimienny bohater. Nagranie możecie oglądać z polskimi napisami.
Autorzy
Crygreg rozpoczął prace samemu, jednak ich kontynuacja nie byłaby możliwa dzięki wsparciu innych modderów. Obecnie swój wkład w Gothic 2 Anniversary Edition mają:
- Crygreg (prowadzący)
- Ben Kenoobi (współprowadzący od 2025, twórca większości zmian w modelu świata & grafik 2D itd.)
- Allistair Afton (prace w 2D & złota rączka)
- MidgardWarrior (prace w 3D & wprowadzenie wielu zmian w Górniczej Dolinie)
- Modder’s Databank na WoG i wielu jej autorów za liczne pomocne zasoby (oraz DonEsteban za to, że nadal je udostępnia po prawie 25 latach).
- Kai Rosenkranz (nieużyte ścieżki muzyczne stworzone w trakcie prac nad Gothic 2)
- Gothic Reloaded Mod (tekstury i punkt odniesienia do pracy z teksturami)
- Degenerated (oryginalny twórca DX11) & SaiyansKing (dalsze prace nad DX11)
- GMC (Gothic Modding Community) serwer Discord pełny wielu pomocnych i miłych ludzi udzielających różnych rad
Kontakt
Masz pytania odnośnie modyfikacji Gothic 2 Anniversary Edition, bądź chcesz być na bieżąco? Głównego autora remastera możecie spotkać na serwerach Discord Gothic Up, Phoenix Tales lub w wątku na forum World of Gothic. Jeśli interesujecie się moddingiem, warto też zajrzeć na Gothic Modding Community, gdzie spotkacie modderów tej produkcji w trakcie pracy.
uwaga
Na wszelki wypadek i dla jasności: nie jest to w żadnym wypadku oficjalna praca wspierana przez THQ, Alkimia ani żadne podmioty powiązane. Jest to projekt modyfikacji stworzony przez fanów, który jest rozwijany już od dłuższego czasu i dzięki któremu wziąłem udział w konkursie THQ Fan 2025 dotyczącym Gothic.
- Według filmu GOTHIC Doku – Aufstieg und Fall eines Rollenspiels na kanale detailLiebe, fragment od 24:18 [Dostęp: 4.10.2025] ↩︎
Artykuł Gothic 2 Anniversary Edition – zapowiedź fanowskiego remastera, zwycięzcy konkursu THQ Nordic pochodzi z serwisu Gothic Up.
Przeczytaj u nas na stronie...